بلیط هواپیما ایران ایر

خرید بلیط هواپیما ایران ایر

برای خرید بلیط هواپیما ایران ایر کافیست از قسمت زیر مبدا ، مقصد و تاریخ پرواز خود را انتخاب کرده و در صفحه بعد از قسمت ایرلاین، گزینه ایران ایر را انتخاب کنید.

هواپیمایی ایران ایر قدیمی ترین ایرلاین کشور است که در سال 1340 با نام هواپیمایی ملی ایران (به اختصار هما) تاسیس شد. در حال حاضر بلیط ایران ایر برای بیش از 71 شهر داخلی و خارجی ارائه می شود و طبق آمار سالانه بیش از ۶ میلیون نفر در جهان با هواپیمایی هما سفر می کنند. در بخش ابتدایی این مقاله، نکات و قوانین مربوط به خرید بلیط هواپیما ایران ایر بیان شده است. اما اگر به شناخت این شرکت هواپیمایی و خدمات آن علاقه دارید، در بخش انتهایی مقاله، تاریخچه، کلاس های پروازی، ناوگان و خواندنی های دیگری در مورد هواپیمایی هما را بررسی کرده ایم.

خرید اینترنتی بلیط هواپیما ایران ایر

رسپینا امکان خرید اینترنتی بلیط هواپیما بیش از 400 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی را فراهم کرده است و با استفاده از فیلترهای جستجو سایت می توانید در کمتر از چند دقیقه پرواز ایرلاین دلخواه خود را رزرو کنید. برای دسترسی به بلیط ایران ایر، مراحل زیر را به ترتیب طی کنید و اگر در حین مراحل رزرو به مشکلی برخورد کردید، کارشناسان شرکت به صورت 24 ساعته و بدون تعطیلی آماده راهنمایی شما خواهند بود.

  1. ابتدا از بالای همین صفحه، مبدا و مقصد موردنظر و همچنین تاریخ سفر خود را وارد و سپس روی عبارت جستجو کلیک کنید.
  2. در صفحه بعد، تمامی پروازهای موجود در مسیر دلخواه شما از شرکت های هواپیمایی مختلف، نمایش می یابد. برای دسترسی سریع تر به بلیط هواپیما ایران ایر، ابتدا روی گزینه (فیلترها) کلیک و سپس از قسمت (شرکت های هواپیمایی) گزینه مربوط به ایران ایر را فعال کنید.
  3. 3.    پس از انتخاب بلیطی که از نظر ساعت پرواز و قیمت با برنامه سفر شما منطبق است، تعداد و مشخصات مسافر یا مسافران را به صورت صحیح و بدون غلط املایی وارد کنید. در هنگام اضافه کردن تعداد مسافران، به سن شناسنامه ای آن ها دقت داشته باشید تا در فرودگاه به مشکل برخورد نکنید.
  4. در این مرحله، پیش فاکتور بلیط، نمایش می یابد که اطلاعات کلی بلیط شامل مشخصات و تعداد مسافران و اطلاعات پرواز انتخاب شده در آن درج شده است. پس از قطعی کردن رزرو، ویرایش مشخصات غیرممکن است یا اینکه با پرداخت جریمه به شرکت هواپیمایی یا شرکت چارترکننده انجام می شود.
  5. در نهایت، برای پرداخت وجه بلیط به درگاه پرداخت بانکی هدایت می شوید. پس از قطعی شدن واریز، لینک دانلود فایل بلیط نمایش یافته و همزمان به شماره تلفن همراهی که در سایت وارد کرده اید، پیامک می شود.

بهترین خرید: چگونه با رسپینا 5% در خرید بلیط هواپیما ایران ایر صرفه جویی کنیم؟

وقتی بلیط هواپیمای ایران ایر خود را با رسپینا رزرو می کنید، به طیف وسیعی از مزایا دسترسی پیدا می کنید که تجربه سفر شما را بهبود می بخشد. اول از همه، از تخفیف انحصاری 5 درصدی بلیط هواپیما خود برخوردار خواهید شد. این به معنای پول بیشتری در جیب شما برای خرج کردن در محل اقامت، فعالیت ها و سوغاتی ها در طول سفر است.

ما در رسپینا اهمیت یافتن بهترین قیمت ها را برای نیازهای سفر شما درک می کنیم. به همین دلیل ما با ایران ایر همکاری کرده ایم تا این پیشنهاد باورنکردنی را به شما ارائه دهیم. چه برای کار و چه برای تفریح سفر کنید، این تخفیف به شما کمک می کند در هزینه بلیط هواپیما صرفه جویی کنید و به شما امکان می دهد بودجه بیشتری را به سایر جنبه های سفر خود اختصاص دهید.

وبسایت رسپینا با ارائه تجربه کاربری عالی به شما امکان پیماش راحت در کل سایت را فراهم کرده از این رو میتوانید از بالای همین صفحه با انتخاب مبدا ، مقصد و تاریخ قیمت بلیط ها را مشاهده کرده و بادیگر سایت ها مقایسه کنید.با رسپینا، می توانید اطمینان داشته باشید که بهترین قینت موجود را دریافت می کنید.

خرید بلیط هواپیما ایران ایر رفت و برگشت

اگر تمایل دارید پرواز ایران ایر را به صورت دوطرفه رزرو کنید، نیازی به خرید جداگانه بلیط رفت و بلیط برگشت نیست. قبل از طی کردن مراحل گفته شده در بالا، گزینه (رفت و برگشت) را انتخاب و اطلاعات مبدا، مقصد، تاریخ رفت و تاریخ برگشت را وارد کنید. رسپینا در هر مرحله از انتخاب بلیط رفت و انتخاب بلیط برگشت، به شما تمامی پروازهای موجود را نمایش می دهد تا بتوانید از سرفرصت مقایسه کنید و بهترین پرواز را برگزینید.

فروش تلفنی بلیط هواپیما ایران ایر

خرید بلیط هواپیما ایران ایر از رسپینا بصورت تلفنی هم امکان پذیر است. شماره تلفن 91012900 – 021 بصورت 24 ساعته در تمامی روزهای هفته (حتی تعطیلات رسمی) آماده پاسخگویی به شما است. با اعلام کردن، مبدا و مقصد موردنظرتان، بلیط به وسیله کارشناسان رسپینا رزرو شده و شماره حساب شرکت برای شما پیامک می شود. با اعلام کردن مشخصات فیش واریزی، می توانید لینک دانلود فایل بلیط را دریافت نمائید.

امکان خرید بلیط هواپیما ایران ایر به صورت تلفنی از رسپینا

قیمت بلیط هواپیما ایران ایر

قیمت بلیط ایران ایر بر اساس عوامل مختلفی هم چون نوع بلیط (چارتر یا سیستمی)، بازه زمانی سفر، مسیر پروازی و سن مسافر تغییر می کند. اما بطور کلی به دلیل سابقه برند هما و ناوگانی که بکار می برد معمولا نسبت به بلیط سایر شرکت های هواپیمایی رقیب خود در ایران گران تر است. پیشنهاد می کنیم در زمان خرید، پروازهای تمامی شرکت های هواپیمایی را بررسی کنید و یک ایرلاین را تفکیک نکنید، زیرا ممکن است ایرلاین دیگری را با همان امکانات و با هزینه کمتر پیدا کنید.

قیمت بلیط هواپیما خارجی ایران ایر

در پروازهای خارجی، انتخاب ایران ایر نسبت به شرکت های هواپیمایی خارجی برای مسافران به صرفه تر است. یک علت آن، مستقیم بودن پروازها است که طول مسیر پروازی کوتاه تر می شود. در صورتیکه در پروازهای غیرمستقیم و کانکشن، شرکت هواپیمایی از کشورهای بیشتری عبور می کند و بر مالیات پرواز افزوده می شود. البته این نکته هم حائز اهمیت است که کیفیت پروازهای هما نسبت به سایر ایرلاین های خاورمیانه از نظر بروزبودن ناوگان هوایی و خدمات پروازی کمتر است. به همین دلیل هم قیمت بلیط های ایران ایر نسبت به آن‌ها ارزان تر است.

بلیط هواپیما چارتر ایران ایر

بلیط هواپیما چارتر ایران ایر از طرف برخی شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی از این ایرلاین به صورت عمده خریداری می شود و با بلیط های سیستمی که توسط خود این شرکت و بدون واسطه به فروش می رسند، تفاوت دارند. با چارترشدن بلیط ها، قوانین و قیمت نیز تغییر می کند که برای کسب اطلاعات کامل تر، توصیه می کنیم به صفحه بلیط چارتر سایت رسپینا مراجعه کنید.

بلیط هواپیما داخلی ایران ایر

لیست زیر مربوط به پرفروش ترین بلیط های هواپیما ایران ایر در رسپینا است که با کلیک بر روی هر لینک، مستقیما به بلیط های آن مسیر هدایت می شوید. اگر مسیر دلخواه شما در لیست زیر نیست مطابق راهنمای ابتدای مقاله عمل نمائید.

بلیط هواپیما خارجی ایران ایر


بلیط هواپیما خارجی ایران ایر را می‌ توان به راحتی از طریق وب‌ سایت رسپینا خریداری کرد. این شرکت هواپیمایی ارائه دهنده تعداد زیادی مقصد بین‌ المللی است که شامل شهرهای مهم و معروفی مانند پاریس، لندن، دبی، استانبول و بانکوک می‌شود. با انتخاب بلیط هواپیما خارجی ایران ایر، مسافران می‌ توانند از طریق پروازهای راحت و مطمئن با کیفیت خدمات بالا به مقصد های موردنظر خود برسند.

بلیط هواپیما خارجی ایران ایر با ارائه قیمت‌ های رقابتی و متنوع، به مسافران امکان می‌ دهد تا بر اساس نیازهای خود برای تهیه بلیط مناسب انتخاب کنند. همچنین ، رسپینا با داشتن امکاناتی مانند سیستم رزرو آنلاین، خدمات پشتیبانی مشتری 24 ساعته و پرسنل حرفه‌ ای، تمام تلاش خود را می‌ کند تا تجربه سفری لذت‌ بخش و بی‌ نظیر را به مسافران برای سفر با هواپیمایی ایران ایر ارائه دهد.

قوانین کنسلی بلیط ایران ایر

تصویر زیر، مربوط به قوانین کنسلی بلیط ایران ایر سیستمی است. قوانین کنسلی بلیط های چارتر تابع ضوابط شرکت های چارترکننده است و ممکن است با مندرجات عکس زیر مغایرت داشته باشد. هم چنین ۲ نکته را نیز در خصوص کنسلی بلیط ها درنظر بگیرید:

نوشته های مشابه
  • با اینکه کنسلی های بلیط های چارتر در اکثر مواقع غیرممکن است اما برای احترام به رعایت حقوق مسافر و رضایت حداکثری آن ها، تیم پشتیبانی پرواز رسپینا تمام تلاش و پیگیری های لازم را در خصوص عودت وجه مسافر انجام خواهد داد.
  • در صورتی که پرواز بیش از ۲ ساعت تاخیر داشته باشد، امکان کنسلی بدون جریمه را خواهید داشت. البته در اینصورت، استرداد وجه به دلیل قوانین ایرلاین و چارترکننده تا ۲ هفته نیز زمان خواهد برد.
جدول قوانین کنسلی بلیط ایران ایر

ترمینال های ایران ایر

اگر مبدا پرواز شما فرودگاه مهرآباد تهران است بعد از رزرو بلیط باید حتما از ترمینال خود مطلع شوید؛ چراکه این فرودگاه مجهز به 6 ترمینال است و در صورت مراجعه به ترمینال اشتباهی ممکن است از پرواز جا بمانید.

اگر بلیط هواپیما ایران ایر را خریداری کرده اید، پروازهای خروجی و ورودی این هواپیمایی از ترمینال شماره 2 انجام می شود. با توجه به تغییرات احتمالی، توصیه می کنیم از طریق تماس با شماره تلفن 199 (از تهران) و 61021 – 021 از ترمینال پرواز خود مطلع شوید.

ترمینال 2 فرودگاه مهرآباد، ویژه ورود و خروج پروازهای ایران ایر

چک این آنلاین بلیط ایران ایر

در حال حاضر امکان چک این آنلاین و گرفتن کارت پرواز ایران ایر به صورت اینترنتی وجود ندارد. اما برخی از وب سایت های متفرقه این امکان را فراهم آورده اند تا با وارد کردن شماره پرواز و مشخصات مسافر، چک این آنلاین تمامی شرکت های هواپیمایی انجام شود. امکان دریافت کارت پرواز به صورت حضوری معمولا تا 45 دقیقه قبل از پرواز وجود دارد و بعد از آن، کارت پروازی صادر نمی شود. بنابراین توصیه می کنیم حداقل 1 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید.

بار مجاز هواپیمایی ایران ایر

میزان بار با توجه به شناسه نرخی بلیط و نوع کلاس پروازی تعیین می شود. پس از خرید بلیط ایران ایر، بار مجاز از قسمت اطلاعات پرواز بلیط قابل مشاهده است. اما بطور کلی برای هرکدام از پروازهای داخلی و خارجی ، میزان بار مجاز عبارت‌‌اند از:

  • برای پروازهای داخلی: اکونومی کلاس 20 کیلوگرم و هماکلاس (بیزینس کلاس) 35 کیلوگرم
  • برای پروازهای بین الملل: اکونومی 30 کیلوگرم و بیزینس کلاس 40 کیلوگرم

در صورت همراه داشتن بار مازاد می بایست به ازای هر کیلوگرم جریمه پرداخت کنید. درصورتی‌که همراه داشتن اضافه بار زیاد بهتر است از خدمات فریت بار هما استفاده کنید که در قسمت بعدی راجع به آن توضیح داده ایم.

فریت بار ایران ایر

فریت بار (Freight) یا حمل بار یکی دیگر از خدمات شرکت هواپیمایی ایران ایر است که محموله های مسافران را به مقاصد داخلی یا خارجی ارسال می کند. هواپیماهای پهن پیکر باری بوئینگ 200-747 هما به صورت اختصاصی به این منظور اختصاص داده شده اند. اگر اضافه بار همراه دارید، به صرفه تر است که از خدمات فریت بار این هواپیمایی استفاده کنید. حتی اگر مسافر نیستید و تنها قصد دارید محموله ای را به مقاصد داخلی یا خارجی ارسال کنید باز هم می توانید از خدمات فریت بار هما بهره مند شوید.

برای استفاده از این خدمات باید همراه با مدارک شناسایی معتبر و عکس دار به واحد بار داخلی یا خارجی ایران ایر در تهران، شعب شهرستان‌ها و یا نمایندگان فروش بار هما در سراسر ایران مراجعه کنید. بارهای عادی، حیوان زنده، بارهای فاسد شدنی، کالاهای خطرناک (اشتعال زا و …)، کالاهای باارزش، کتاب، روزنامه، نشریات و … از جمله کالایی هستند که در قسمت فریت بار هما پذیرش می شوند. برای حمل بارهای فاسدشدنی، ایران ایر از یخچال مخصوص محمولات فاسد شدنی با دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد استفاده می کند و این محمولات در مدت پرواز در یخچال نگهداری خواهند شد. برای کنترل امنیت، تمامی بارها از دستگاه X-RAY عبور می کنند.

خدمات بار چارتری ایران ایر

ایران ایر این امکان را برای تجار و فعالان صنعت واردات و صادرات فراهم ساخته است تا برای ارسال محموله های خود، تمام یا بخشی از ظرفیت هواپیما را اجاره کنند که “بار چارتری” نامیده می شود. متقاضیان این خدمات باید در روزهای کاری از ساعت 8 الی 16 برای امکان سنجی و هماهنگی با واحد بار هواپیمایی هما تماس حاصل نمایند.

  • شماره تلفن واحد بار (کارگو) : 46628940-021 و 46628941 – 021
  • پست الکترونیک : Cargo.charter@iranair.com

تاریخچه هواپیمایی ایران ایر (هما) Iran Air

پیدایش هواپیمایی هما به اواخر سال 1340 (5/12/1340) باز می گردد که با ادغام 2 شرکت ایرانین ایرویز و پرشین ایر سرویس شکل گرفت. در آن زمان، هواپیمایی هما در ناوگان خود، از بهترین هواپیماهای دنیا را استفاده می نمود و این موضوع باعث شد تا در همان دوره، جزو 10 ایرلاین برتر دنیا از لحاظ ایمنی و کیفیت خدمات شناخته شود.

  • نام رسمی: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی
  • کد ایکائو: IRA
  • کد شرکت هواپیمایی: 96
  • نماد یاتا: IR
  • محور اصلی: تهران
  • دفتر فروش اصلی: فرودگاه مهرآباد
  • سایت رسمی: www.iranair.com

تاریخچه شرکت هواپیمایی هما قبل از انقلاب

ایران ایر هم مانند سایر شرکت های هواپیمایی شناخته شده، سیر تکامل و پیشرفت مرحله به مرحله ای را طی نموده است که در ادامه خلاصه وار عنوان شده است:

  • سال 1341: ادغام کامل شرکت های ایرانین ایرویز و پرشین ایر سرویس و راه اندازه هما
  • سال 1342: عضویت کامل در یاتا
  • سال 1344: اولین پرواز هما (مسیر تهران بیروت با هواپیما بوئینگ 100-727)
  • سال 1350: ورود هواپیماهای بوئینگ 100-737
  • سال 1351: اولین ایرلاین سفارش دهنده 3 هواپیما سوپر سونیک (مافوق صوت)
  • سال 1353: ورود ناوگان بوئینگ 200-727
  • سال 1354: خرید تعدادی هواپیما بوئینگ 747، پرواز تهران نیویورک هما رکورد طولانی ترین پرواز بدون توقف جهان
  • سال 1355: دومین ایرلاین ایمن دنیا، رو به رشدترین ایرلاین جهان

تاریخچه شرکت هواپیمایی ایران ایر بعد از انقلاب

پس از انقلاب سال 1357 سیاست های حکومتی به کلی تغییر پیدا کرد و از همان سال های ابتدایی برخی پروازهای خارجی مثل مسیر تهران تل آویو به طور کلی تعطیل شد. البته تحریم های امریکا برای بروزرسانی و خرید ناوگان جدید و فعالیت این هواپیمایی در مسیرهای بین المللی بخش عمده ای از حرکت رو به رشد این شرکت را مختل کرد. به عنوان مثال، سفارش هواپیماهای مافوق صوت کنسل شد و بسیاری از قوانین تغییر پیدا کرد. روند تغییرات و ادامه فعالیت این شرکت نیز بصورت خلاصه وار از سال 1360 به شرح زیر است:

  • دهه 60: تغییر نام به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، آغاز تحریم ها آمریکا و برداشته شدن هواپیماهای بوئینگ از این ایرلاین
  • دهه 70: خرید هواپیماهای اروپایی ایرباس و فوکر
  • دهه 80: تحریم قطعات هواپیماها و افزایش میزان تاخیر پروازها، بازنشستگی برخی هواپیماهای قدیمی، اجاره و خرید هواپیماهای دست دوم از ترکیه و روسیه
  • دهه 90: برداشتن برخی از تحریم ها، اضافه شدن 118 فروند هواپیما ایرباس به شرکت هما

فرودگاه ها و مسیرهای پروازی ایران ایر

ایران ایر، پروازهایی را به بیش از 80 مسیر داخلی و 51 مسیر خارجی برگزار می کند که در جدول های زیر، لیست فرودگاه های تحت پوشش این ایرلاین بررسی شده است.

فرودگاه ها و مقاصد داخلی ایران ایر

شهر مقصدکد یاتا مقصدنام فرودگاه مقصدشهر مبدا پرواز
آبادانABDفرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادانتهران
اهوازAWZفرودگاه اهوازتهران – شیراز
اردبیلADUفرودگاه اردبیلتهران
بندرعباسBNDفرودگاه بندرعباسابوموسی – تهران – شیراز – کیش
بندر لنگهBDHفرودگاه بندر لنگهشیراز
بیرجندXBJفرودگاه بیرجندتهران – مشهد
بوشهرBUZفرودگاه بوشهرتهران
چابهارZBRفرودگاه کنارکزاهدان
گرگانGBTفرودگاه گرگانتهران
اصفهانIFNفرودگاه شهید بهشتی اصفهانتهران
کرمانKERفرودگاه کرمانتهران
کرمانشاهKSHفرودگاه کرمانشاهتهران
خرم آبادKHDفرودگاه خرم‌آبادتهران
جزیره کیش KIHفرودگاه کیشتهران – بندرعباس
لارLRRفرودگاه بین المللی لارستانتهران
مشهدMHDفرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهدتهران
جزیره قشمGSMفرودگاه دیرستان قشمتهران
رشتRASفرودگاه سردار جنگل رشتتهران
ساریSRYفرودگاه دشت ناز ساریتهران
شیرازSYZفرودگاه شهید دستغیب شیرازلامرد – مشهد – بندرعباس – بندرلنگه – تهران
تبریزTBZفرودگاه شهید مدنی تبریزتهران
تهرانTHRفرودگاه مهرآباد تهرانایلام – اردبیل – ارومیه – اصفهان – اهواز -بیرجند- بوشهر – بندرعباس – بجنورد – آبادان – رامسر – دزفول – خوی – خرم آباد – جهرم – تبریز – پارس آباد – قشم – کرمان – شیراز – سهند (مراغه) – زاهدان – ساری – رفسنجان – گرگان – لار – کیش – کرمانشاه – مشهد – یزد
ارومیهOMHفرودگاه شهید باکری ارومیهتهران
یزدAZDفرودگاه شهید صدوقی یزدتهران
زاهدانZAHفرودگاه بین‌المللی زاهدانچابهار
ابوموسیAEUفرودگاه شهدای ابوموسیبندرعباس
ایلامIILفرودگاه شهدای ايلامتهران
بجنوردBJBفرودگاه شهدای بجنوردتهران
بندرلنگهBDHفرودگاه شهدای بندر لنگهشیراز
پارس آبادPFQفرودگاه پارس آباد مغانتهران
جهرمJARفرودگاه بین‌المللی شهدای جهرمتهران
خویKHYفرودگاه خویتهران
دزفولDEFفرودگاه دزفولتهران
رامسرRZRفرودگاه بین المللی شهدای رامسرتهران
رفسنجانRJNفرودگاه شهدای رفسنجانتهران
سهند (مراغه)ACPفرودگاه سهند مراغهتهران
لامردLFMفرودگاه بین‌المللی شهدای لامردتهران

فرودگاه ها و مقاصد خارجی ایران ایر

شهر مقصدفرودگاه مبدا پرواز
فرانکفورتفرودگاه امام خمینی تهران
استانبولفرودگاه امام  خمینی تهران
باکوفرودگاه امام  خمینی تهران 
بمبئیفرودگاه امام  خمینی تهران 
بیروتفرودگاه امام  خمینی تهران 
پاریسفرودگاه امام  خمینی تهران 
دبیفرودگاه اهواز
فرودگاه شیراز
فرودگاه بندرعباس
فرودگاه لار
دوحهفرودگاه بندرعباس
فرودگاه لار
فرودگاه لامرد
رمفرودگاه امام  خمینی تهران 
کراچیفرودگاه امام  خمینی تهران 
کلنفرودگاه امام  خمینی تهران 
کویتفرودگاه اهواز
فرودگاه شیراز
فرودگاه اصفهان
فرودگاه مشهد
فرودگاه لار
لندنفرودگاه امام  خمینی تهران 
مونیخفرودگاه امام  خمینی تهران 
میلانفرودگاه امام  خمینی تهران 
نجف اشرففرودگاه امام  خمینی تهران 
وینفرودگاه امام  خمینی تهران 
هامبورگفرودگاه امام  خمینی تهران 

کلاس های پروازی ایران ایر

یکی دیگر از مزایایی که این ایرلاین را نسبت به رقبای خود ممتاز می کند، خدماتی است که حین پرواز ارائه می دهد. هواپیمایی ایران ایر حتی کابین ویژه هماکلاس را در پروازهای خود قرار داده است که نسبت به صندلی های کابین اکونومی کلاس، خدمات بیشتر و خاصی را ارائه می دهد. کیفیت این خدمات با توجه به نوع هواپیما، کلاس پروازی و مقصد متفاوت است.

تصویر داخل کابین هواپیمای ایران ایر

خدمات ویژه کابین بیزینس کلاس ایران ایر

کابین بیزینس کلاساین شرکت که با نام هماکلاس شناخته می شود، دارای بهترین خدمات پروازی در میان مسیرهای داخل کشور است و معمولا در مسیرهای پرتردد مثل تهران مشهد و تهران کیش (و بالعکس) ارائه می شود. از جمله خدمات ویژه آن می توان به به موارد زیر اشاره کرد:

  •  صندلی‌های عریض‌تر با فاصله بیشتر نسبت به یکدیگر
  •  وعده های غذایی متنوع با امکان انتخاب توسط مسافر
  • امکان دسترسی به  سالن CIP در فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی تهران
  • صندلی های نیمه خوابیده هستند مجهز به سرگرمی در حین پرواز
  • حمل چمدان دستی تا 7 کیلوگرم
  • حمل بار تا 35 کیلوگرم
  • سرو غذا در ظروف چینی
  • دریافت کیف هدیه از طرف هواپیمایی هما
  • ارائه میان وعده شامل انواع دمنوش‌ها با بیسکویت

*برای خرید بلیط بیزینس کلاس در سایت رسپینا، پس از مراجعه به جدول پروازها، باید از فیلتر (کلاس پروازی)، گزینه (بیزینس) را انتخاب کنید.

عکس صندلی هما کلاس

کترینگ هواپیمایی ایران ایر

کترینگ هما که ویژه طبخ غذا پروازهای ایران ایر شکل گرفته، یکی از بهترین و مجهزترین کترینگ ها در کشور است که از سال 1346 آغاز بکار کرده است. شعبه مرکزی آن در فرودگاه مهرآباد فعالیت دارد و بخش های وسیع و متعددی از بخش اداری گرفته تا آماده‌سازی، تولید غذا و انبار غذا را شامل می شود. شعبه دیگر آن که ویژه طبخ غذای پروازهای خارجیاست در فرودگاه امام خمینی قرار دارد و با مشارکت یک شرکت آلمانی تاسیس شده است. بطور کلی، ۴ سرویس در این کترینگ آماده می شود که هر یک به شرح زیر است:

  • سرویس غذایی ویژه مسافران عادی:  که شامل غذاها و میان وعده های مسافران کابین اکونومی کلاس است.
  • سرویس غذایی هماکلاس:  که شامل غذاها و میان وعده های مسافران کابین هما کلاس (بیزینس کلاس) است.
  • سرویس مسافران کثیرالسفر: مسافرانی که به دلیل شرایط کاری یا تحصیلی خود، مجبورند سفرهای زیادی انجام دهند می توانند با عضویت در باشگاه مشتریان ویژه هما، از منوی غذایی ویژه بهره مند شوند.
  • سرویس مخصوص: این سرویس ویژه مسافرانی است که به دلیل بیماری و یا … از رژیم غذایی خاصی تبعیت می کنند. جزئیات بیشتر منوی غذایی آن را در ادامه بررسی شده است.

انواع منوی غذایی هواپیمایی ایران ایر

لیست منوی غذایی که در پروازهای هما ارائه می شود بصورت زیر است:

نوع منوتوضیحات
رژیمی پزشکیانواع غذاهای بدون قند، بدون گلوتن، کم کلسترول، غذاهای بدون نمک، غیر نفاخ، غذاهای بدون اسید اوریک، کم کالری و غذاهای بدون لاکتوز
مخصوص گیاه‌خوارانغذاهای بدون گوشت همراه با تخم‌مرغ و لبنیات، غذاهای گیاهی بدون لبنیات، و محصولات حیوانی مانند تخم‌مرغ، عسل و … ، غذاهای سبزیجاتی با انواع ادویه آسیایی و بشقاب میوه
غذاهای مذهبیویژه مسافران پیرو آئین هندوئیسم است که شامل غذاهای فاقد گوشت گاو و گوساله می شود
ویژه کودکانپوره سیب‌زمینی، گوشت و میوه‌های تازه با تزئین اشتهاآور
دریاییانواع غذاهای دریایی و مدیترانه‌ای

ناوگان هواپیماهای ایران ایر

این هواپیمایی، قبل از انقلاب با عقد قراردادی با شرکت بوئینگ، 100 فروند از این هواپیما به آمریکا سفارش داد که پس از انقلاب این قرار داد به صورت یک طرفه از جانب این کشور فسخ شد. از سال 57 به بعد، متاسفانه ناوگان ایران ایر تجهیز و بروزرسانی قابل توجهی نداشته اما هم چنان پرونده ناوگان این شرکت از طرف مسئولان کشوری در دست پیگیری است. جدول زیر، مربوط به آخرین وضعیت ناوگان هواپیمایی ایران ایر است:

نوع هواپیماتعداد
 ‏A3302
 ‏A3204
 ‏A3101
 ‏A3001
ایرباس 6002
 فوکر۱۰۰   F1003
ATR3
بوئینگ 747CARGO (تنها مخصوص حمل بار)1

لوگو شرکت هواپیمایی ایران ایر، به شکوه تخت جمشید

لوگو شرکت هواپیمایی هما که در سال 1340 توسط ادوارد زهراییان طراحی شده از سرستون پرنده در تخت جمشید الهام گرفته شده است. البته سر عقابی شکل، گوش های گاو و یال های اسب آن نیز قابل توجه است. لوگو هما در سال 2013 در رقابت با زیباترین لوگو شرکت های هواپیمایی جهان، به علت سادگی و جذاب بودن آن، به عنوان بهترین لوگو انتخاب شد.

تصویر لوگو زیبا شرکت هواپیمایی هما

خرید بلیط هواپیما ایران ایر برای خانواده شهدا

مطابق مصوبه شرکت هواپیمایی ایران ایر که در تاریخ 1/11/1396 به کلیه مراکز خدمات مسافرتی کشور اعلام شد، خانواده جانبازان و خانواده محترم شهدا می توانند با ارائه کارت جانبازی خود از خرید بلیط با نرخ نیمه بها بهره مند شوند. این مورد فقط به صورت حضوری از طریق مراجعه به نمایندگی های مرکزی هما امکان پذیر است.

زیر مجموعه های شرکت هواپیمایی ایران ایر (خانواده هما)

شرکت هواپیمایی هما در ابتدا دارای 3 زیر مجموعه بود که در طول زمان و به دلایل مختلف از سرپرستی این شرکت جدا شدند:

  • هواپیمایی ایران ایرتور: این ایرلاین برای افزایش مسیرهای پروازی هما در سال 1351 احداث گردید. اما به علت مشکلات عمده مالی در سال 1394 به بخش خصوصی واگذار شد.
  • گروه هتل های هما: این هتل ها که در شهرهای تهران، مشهد (2 شعبه)، بندرعباس و شیراز تاسیس شدند به علت مشکلات مالی در سال 1391 به سازمان تامین اجتماعی فروخته شدند.
  • کارگو: این شرکت در حال حاضر تنها فرزند خانواده هما شناخته می شود که در آن 3 فروند هواپیما مربوط به قسمت حمل بار فعالیت دارند. اما از این میان تنها یک فروند بوئینگ 747 200F، در حال حاضر فعالیت می کند.

دفاتر داخلی و بین المللی ایران ایر

این شرکت هواپیمایی در تهران و سایر کشورها مثل آلمان (فرانکفورت، هامبورگ و کلن)، امارات (العین، شارجه و ابوظبی)، هلند (آمستردام)، ترکیه (آنکارا و استانبول)، ترکمنستان (عشق آباد)، بحرین (منامه و بیروت)، آذربایجان (باکو)، تایلند (بانکوک)، چین (پکن)، عربستان (جده)، پاکستان (کراچی)، مالزی (کوالالامپور)، کویت، انگلستان (لندن)، کانادا (مونترال، تورنتو، ونکوور،)، هند (بمبئی)،  عمان (مسقط)، ایتالیا (میلان و رم)، قبرس (نیکوزیا)، سوئد (استکهلم)، دانمارک (کپنهاگ)، ازبکستان (تاشکند)، ژاپن (توکیو)، قطر (دوحه)، بنگلادش (داکا)، سوریه (دمشق) فرانسه (پاریس) و اتریش (وین) دارای 33 دفتر فروش است. در این قسمت به معرفی مهم ترین دفاتر فروش ایران ایر در ایران و آلمان می پردازیم.

مهم ترین دفاتر داخل ایران ایران

این شرکت دارای 3 دفتر در تهران است که 2 مورد از آن ها در فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی قرار دارد.

  • دفتر تهران: ضلع شمال شرقی میدان فردوسی
  • تلفن: 46628084 21 (98+)
  • دفتر فرودگاه مهرآباد: ترمینال 2، سالن پروازهای ورودی
  • تلفن: 55677673 21 (98+)  و 55677715 21 (98+)
  • دفتر فرودگاه امام خمینی: سالن پروازهای ورودی
  • تلفن: 55677673 21 (98+)  و 55677715 21 (98+)

باشگاه مسافران وفادار

  • آدرس: تهران، بالاتر از ميدان ونك، خيابان شهيد خدامی، جنب هتل هما، پلاك ۴۸
  • تلفن: 88658727 21(+98)

دفتر فرانکفورت آلمان

  • شرکت:آدینه تراول (شرکت سهامی قانون مدنی)
  • آدرس: آلمان، فرانکفورت 60329، ام هاپت‌باهن‌هاف 10
  • تلفن فروش: 6925600613 49+ تا 6925600615 49+
  • دفتر مدیریت: 6925600611 49+
  • ایمیل مدیریت:  info@IranAir.de
  • ساعات کاری: دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر

دفتر فرودگاه فرانکفورت

  • آدرس: ترمینال 1، سالن خروجی C
  • تلفن: 6969022641 49+

دفتر هامبورگ آلمان

  • آدرس: آلمان، هامبورگ 20099 14، خیابان ارنست-مرک 12
  • تلفن: 40245500 49+ – 40245500 49+
  • فکس: 402800197 49+
  • ایمیل: iranair@t-online.de

سوانح ناوگان شرکت هواپیمایی هوا

اکثر حوادث اتفاق افتاده در این ایرلاین به علت ضعف ساختاری، فرسوده شدن و تحریم قطعات و هواپیماهای این شرکت است. اما از همان ابتدای احداث این شرکت، با سوانحی مواجه بوده است. در ادامه معروف ترین سوانح شرکت هواپیمایی هما را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • چهارشنبه 23 مهر 1365 (15 اکتبر 1986): حمله هوایی عراق به بوئینگ 737-200 در حال آماده سازی برای پرواز و جان باختن 3 نفر
  • یکشنبه 12 تیر 1367 (3 ژوئیه 1988) سرنگونی یک فروند هواپیما ایرباس A300B2-200 در مسیر بندرعباس توسط ناو امریکایی و جان باختن تمام 290 نفر مسافر
  • یکشنبه 20 خرداد 1375 (9 ژوئن 1996): سقوط یک فروند بوئینگ 727-86 در حال آموزش پرواز باعث جان باختن 4 نفر از 7 سرنشین شد.
  • یکشنبه 19 دی 1389 (9 ژانویه 2011): یک فروند بوئینگ 727-286 مسیر تهران ارومیه در نزدیکی مقصد با برخورد به کوه باعث جان باختن 78 نفر از 105 مسافر شد.

سوالات متداول

آیا ایران ایر کلاس پروازی بیزینس هم دارد؟ در چه مسیرهایی قابل رزرو است؟

کلاس پروازی بیزینس این شرکت ، هما کلاس نام دارد که در مسیرهای پرتردد داخلی مثل تهران مشهد یا تهران کیش و اکثر مسیرهای پروازی بین الملل قابل رزرو است.

هواپیمایی هما در چه مسیرهای بین المللی پرواز برگزار می کند؟

فرانکفورت، استانبول، باکو، بمبئی، بیروت، پاریس، دبی، دوحه، رم، کراچی، کلن، کویت، لندن، مونیخ، میلان، نجف، وین و هامبورگ مسیرهای پروازی بین المللی هواپیمایی هما هستند (آخرین بروزرسانی تابستان 1402).

آیا امکان خرید اینترنتی بلیط ایران ایر وجود دارد یا اینکه تنها از طریق مراجعه به نمایندگی های فروش آن امکان پذیر است؟

امکان خرید آنلاین بلیط هواپیما ایران ایر در کمتر از چند دقیقه از وب سایت رسپینا امکان پذیر است. مبدا، مقصد و تاریخ سفر را در بالای همین صفحه وارد کنید. در صفحه بعد، ابتدا روی گزینه (فیلترها) کلیک و سپس از قسمت (شرکت های هواپیمایی) گزینه مربوط به ایران ایر را فعال کنید. در نهایت با انتخاب بلیط دلخواه و پرداخت وجه، رزرو قطعی شده و لینک دانلود فایل بلیط را دریافت خواهید کرد.

آیا هواپیمایی ایران ایر امکان انتخاب صندلی دلخواه هنگام رزرو بلیط دارد؟

خیر. امکان انتخاب صندلی دلخواه یا چک این آنلاین در این هواپیمایی وجود ندارد اما برخی از وب سایت های متفرقه این خدمات را ارائه می دهند. در غیراینصورت، شماره صندلی پس از دریافت کارت پرواز مشخص می شود.

آیا بلیط های ایران ایر امکان کنسلی و استرداد وجه را دارند؟

اگر بلیط خریداری شده از نوع سیستمی باشد امکان دریافت وجه حتی در صورت جاماندن از پرواز هم وجود دارد (البته با کسر جریمه). اما در چارترها، قوانین کنسلی براساس ضوابط شرکت چارترکننده تعیین می شود و در اکثر مواقع امکان کنسلی بلیط وجود ندارد (در صورت کنسلی، بلیط سوخت خواهد شد).

آیا امکان خرید بلیط هواپیما ایران ایر به صورت تلفنی هم وجود دارد؟

بله. شما می توانید به صورت تلفنی از رسپینا بلیط هواپیمایی دلخواه خود را رزرو کنید. شماره تلفن 91012900 – 021 بصورت 24 ساعته در تمامی روزهای هفته (حتی تعطیلات رسمی) آماده پاسخگویی به شما است.

پروازهای هواپیمایی ایران ایر از چه ترمینالی در فرودگاه مهرآباد انجام می شود؟

پروازهای ورودی و خروجی این هواپیمایی در ترمینال شماره 2 میزبانی می شود.

آیا هواپیمایی ایران ایر امکان ارسال بار و محموله به صورت هوایی هم دارد؟

بله. فریت بار یکی از خدمات شرکت هواپیمایی هما است که محموله های مسافران را به مقاصد داخلی یا خارجی به صورت جزئی یا در حجم بالا ارسال می کند. متقاضیان این خدمات باید در روزهای کاری از ساعت 8 الی 16 با واحد بار هواپیمایی هما ( 46628940-021 و 46628941 – 021) تماس حاصل نمایند.

آیا هواپیمایی ایران ایر با ایران ایرتور یکی است؟

خیر. هواپیمایی ایران ایرتور برای افزایش مسیرهای پروازی ایران ایر در سال 1351 احداث گردید. اما به علت مشکلات عمده مالی در سال 1394 به بخش خصوصی واگذار شد.

دکمه بازگشت به بالا