رسپینا
دانستنی ها

بزرگترین فرودگاه های جهان کدام اند؟

World Population Review سازمانی مستقل است که داده های خود را با تجزیه و تحلیل و نمودار، جدیدترین اطلاعات پیرامون جمعیت جهان را در دسترس عموم افراد قرار می دهد. بر همین اساس این منبع فهرستی از بزرگترین فرودگاه های جهان از نظر وسعت، بیشترین تعداد مسافر و تعداد پرواز و فرود را شرح داده است که در این مقاله به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم. همراه ما باشید.

بزرگترین فرودگاه های جهان از نظر وسعت

عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا دو تا از کشور هایی هستند که فرودگاه های آن از نظر وسعت، جزء بزرگترین فرودگاه های جهان به شمار می روند. علاوه بر آن در جهان فرودگاه های دیگری هم وجود دارند که در این قسمت به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

بزرگترین فرودگاه های جهان
بزرگترین فرودگاه های جهان

فرودگاه بین‌المللی ملک فهد

فرودگاه بین المللی ملک فهد، که فعالیت خود را در سال 1999 آغاز کرده، از نظر وسعت و بزرگی، به عنوان اولین و بزرگترین فرودگاه های جهان معرفی شده است. فرودگاه ملک فهد بر روی زمینی به مساحت 766 کیلومتر مربع در شهر دمام عربستان سعودی ساخته شده است. این فرودگاه بین المللی، دارای دو باند فرودگاهی است که تعداد 3 ترمینال مسافربری، ترمینال آرامکو و ترمینال سلطنتی در خود جای داده است.

این فرودگاه در جهت رفاه حال مسافران امکانات بسیاری چون رستوران و کافه، انواع فروشگاه، اپراتور تاکسی و خدمات خودرو، سالن های استراحت، پارکینگ، بانک و چندین دستگاه خودپرداز، خدمات VIP و مخابراتی و… را ارائه کرده است.

فرودگاه ملک فهد عربستان
فرودگاه ملک فهد عربستان

فرودگاه بین المللی دنور در ایالات متحده

یکی دیگر از بزرگترین فرودگاه های جهان از نظر وسعت، فرودگاه بین المللی دنور است که در ایالات متحده و در شهر دنور واقع شده است. این فرودگاه در سال 1995 در زمینی به مساحت 13.760 هکتار تاسیس شده است. این فرودگاه دارای 3 ترمینال است و امکاناتی چون یک خط راه آهن، مرکز کنفرانس، هتل را ارائه داده است.

فرودگاه بین المللی دالاس/ فورت ورث

از بزرگترین فرودگاه های جهان است که در سال 1974 در کلان شهر در دالاس‌ فورت و ورث ایالت تگزاس ایالات متحده آمریکا افتتاح شده است. این فرودگاه با مساحتی حدود 69.6 کیلومتر مربع در بین بزرگترین فرودگاه های جهان از نظر وسعت قرار گرفته است.

در این فرودگاه حدود هفت باند فرودگاهی و تعداد 65 ورودی وجود دارد. فرودگاه بین المللی دالاس فورت ورث، در کل به 58 مقصد بین المللی و همچنین 149 مقصد داخلی در آمریکا در سال پرواز دارد. از مهمترین امکاناتی که در این فرودگاه، در جهت رفاه و راحتی مسافران ارائه شده است، می توان به بسته بندی و حمل بار، ارسال لوازم منزل و… اشاره کرد.

فرودگاته دالاس
فرودگاته دالاس

فرودگاه اورلاندو اینترنشنال

یکی دیگر از بزرگترین فرودگاه های جهان، می توان به فرودگاه اورلاندو اینترنشنال اشاره کرد که در ایالات فلوریدا و در شهر اورلاندو ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. این فرودگاه در زمینی به وسعت 53.8 کیلومتر مربع، در سال 1971 کار خود را آغاز کرده است. در این فرودگاه تعداد دو ترمینالA  و B وجود دارد که مسافران می توانند برای دسترسی به فرودگاه از آن ها استفاده کنند.

فرودگاه اورلاندو
فرودگاه اورلاندو

فرودگاه بین المللی واشنگتن دالس

فرودگاه واشنگتن دالس با کد یاتا IAD و کد ایکائو KIAD، از بزرگترین فرودگاه های جهان است که در 40 کیلومتری از بخش غربی شهر واشنگتن در ایالات ویرجینیا و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. این فرودگاه دارای یک ترمینال اصلی و دو ترمینال موازی است که به صورت کلی 139 ورودی را شامل می شوند.

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن یکی دیگر از بزرگترین فرودگاه های جهان است که با مساحتی بالغ بر 2679 هکتار در میدان تیان آن من، در 46 کیلومتری از جنوب مرکز سیاسی پکن قرار گرفته است. این فرودگاه در سال 2019، با تعداد 4 باند فرود که ظرفیت جابجایی حدود 45 میلیون مسافر را دارند، افتتاح شده است. فرودگاه داکسینگ، دارای یک ترمینال به مساحت 700 هزار متر مربع است که اکنون از لحاظ وسعت بزرگترین ترمینال فرودگاهی جهان شناخته شده است.

این فرودگاه بین المللی، دارای 79 گیت ورودی است که به ترمینال متصل و در نزدیکترین فاصله از هواپیما ها قرار گرفته اند. از امکانات این فرودگاه می توان به پنج باغ سنتی، فروشگاه ها و مراکز خرید، دروازه های امنیتی بین المللی، مانیتورهای اطلاع رسانی و… اشاره کرد.

فرودگاه پکن
فرودگاه پکن

فرودگاه هیوستون

فرودگاه هیوستون در ایالات متحده یکی از چهار فرودگاه اصلی در شهر هیوستون و بزرگترین فرودگاه های جهان به شمار می رود. این فرودگاه با مساحت حدود 44.5 کیلومتر مربع در سال 1969 در این هیوستون راه اندازی شده است. در این فرودگاه تعداد 2 ترمینال A و B وجود دارد و ترمینال بین المللی آن نیز در حال ساخت است.

فرودگاه هیوستون
فرودگاه هیوستون

فرودگاه بین‌المللی شانگهای پودنگ

این فرودگاه در شهر شانگهای واقع در کشور چین است که دارای مساحتی حدود 39.9 کیلومتر مربع بوده و جزء بزرگترین فرودگاه های جهان به شمار می رود. این فرودگاه با کد یاتا PVG در سال 1997 آغاز به کار کرده است. فرودگاه بین‌المللی شانگهای پودنگ دارای 4 باند فرودگاهی و 2 ترمینال مسافربری است که ترمینال سوم آن نیز در حال ساخت می باشد. دسترسی به اینترنت، باجه های مخصوص تبدیل ارز، انواع فروشگاه و غرفه، رستوران، مرکز خدمات اورژانس، سالن های استراحت و… از جمله امکانات ارائه شده در این فرودگاه می باشند.

فرودگاه شانگهای
فرودگاه شانگهای

فرودگاه بین المللی قاهره مصر

فرودگاه قاهره با مساحتی حدود 36.3 کیلومتر مربع، در کشور مصر واقع شده است. این فرودگاه با کد یاتا CAI و کد ایکائو HECA، اکنون یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان به شمار می رود. در این فرودگاه تعداد 3 ترمینال وجود دارد که به کلیه امکانات و خدمات مجهز شده اند. فرودگاه قاهره برای آسایش و راحتی مسافران امکاناتی نظیر اینترنت رایگان، صرافی و خدمات ارزی، انواع فروشگاه و مراکز خرید، رستوران و کافی شاپ و خدمات اداری را ارائه کرده است.

نوشته های مشابه
فرودگاه قاهره مصر
فرودگاه قاهره مصر

بزرگترین فرودگاه های جهان از نظر تعداد مسافران

فرودگاه بین المللی بایون گوانگجو

فرودگاه بین المللی بایون گوانگجو در سال 2004 در 28 کیلومتری شهر گوانجو در کشور چین افتتاح شد. مجموع مسافران فرودگاه فرودگاه بایون گوانگجو حدود 43.767.558 می باشد. به همین دلیل یکی از اصلی ترین فرودگاه های چین و بزرگترین فرودگاه های جهان از نظر تعداد مسافر محسوب می شود. این فرودگاه دارای تعداد 3 باند فرودگاهی است که هر کدام از آن ها، دارای مساحت های متفاوتی ساخته شده اند.

فرودگاه بایون، دارای 3 ترمینال اصلی A، B و C می باشد که مجهز به کلیه امکانات رفاهی می باشند. از مهمترین امکاناتی که در این فرودگاه ارائه شده است می توان به دستگاه خودپرداز، اورژانس شبانه روزی، اینترنت رایگان، مراکز خرید و… اشاره کرد. همچنین در نزدیکی این فرودگاه هتل هایی وجود دارد که می توانید برای اقامت و یا استراحت به آن ها مراجعه کنید.

فرودگاه گوآنگجو
فرودگاه گوآنگجو

فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا

این فرودگاه در 11 کیلومتری از شهر آتلانتا در سال 1980، در ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون با جابجایی بیش از 100 میلیون مسافر در سال، عنوان شلوغ ترین و یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان را به خود اختصاص داده است.  این فرودگاه با کد یاتا ATL و کد ایکائو KATL، تعداد 2 ترمینال داخلی و بین المللی با امکانات رفاهی را در خود جای داده است. فروشگاه و مرکز خرید، اینترنت رایگان، هتل، خدمات حیوانات خانگی، خدمات مذهبی، رستوران و… از امکانات ارائه شده در این فرودگاه به شمار می روند.

فرودگاه هارتسفیلد
فرودگاه هارتسفیلد

 فرودگاه بین‌المللی چنگدو شوانگلیو

فرودگاه چنگدو شوانگلیو، از دیگر فرودگاه های شهر چنگدو در کشور چین است که در سال 1938 فعالیت خود را آغاز کرده است. این فرودگاه با تعداد 40,741,509 مسافر، اکنون یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان از نظر تعداد مسافران محسوب می شود. این فرودگاه دارای 3 ترمینال است که به مرکز شهر چنگدو متصل شده اند. سالن استراحت، رستوران، انبار چمدان، اتاق سیگار، اورژانس شبانه روزی، مراکز خرید و فروشگاه و… از مهمترین امکانات موجود در این فرودگاه بین المللی می باشند.

فرودگاه چنگدو
فرودگاه چنگدو

بزرگترین فرودگاه های جهان از نظر برتر تعداد پرواز در جهان

فرودگاه بین‌المللی اوهیر شیکاگو

فرودگاه بین‌المللی اوهیر شیکاگو با مساحت سه هزار هکتاری خود، روزانه تعداد 538211 پرواز یا فرود را انجام می دهد که سبب شده است جزء بزرگترین فرودگاه های جهان از نظر برتر تعداد پرواز در جهان به شمار رود. این فرودگاه بین المللی به طور کلی به تعداد بیش از 200 مقصد بین المللی پرواز دارد. این فرودگاه در شمال غربی شیکاگو با 4 ترمینال واقع شده است که همه آن ها مجهز به امکاناتی چون رستوارن، هتل، خدمات پزشکی، بوفه، رستوران، دستگاه ATM و کافی شاپ نیز می باشند.

فرودگاه شیکاگو
فرودگاه شیکاگو

فرودگاه شارلوت داگلاس

یکی دیگر از شلوغ ترین فرودگاه های جهان است که روزانه حدود 397983 پرواز دارد. این فرودگاه با یک باند فرودگاهی در سال 1935 در ایالات متحده آمریکا تاسیس شده است. سالن استراحت، رستوران و کافی شاپ، اینترنت رایگان، دستگاه خودپرداز و صرافی و… از جمله امکاناتی می باشند که در این فرودگاه ارائه شده اند. این فرودگاه از یکی از معدود فرودگاه هایی به شمار می رود که موزه هوانوردی کارولیناس را در خود جای داده است. فرودگاه شارلوت دارای یک ترمینال می باشد که چندین گیت ورودی را شامل می شود.

فرودگاه شارلوت
فرودگاه شارلوت

فرودگاه بین‌المللی لس آنجلس

این فرودگاه یکی دیگر از فرودگاه های پر تردد در جهان است که روزانه حدود 379364 پرواز و فرود در آن انجام می شود. این فرودگاه با کد یاتا LAX و کد ایکائو KLAX در سال 1928 در 27 کیلومتری شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا افتتاح شده است. این فرودگاه دارای 4 باند می باشد که تعداد 9 ترمینال را در خود جای داده اند. اجاره اتومبیل، بانک ها، دستگاه های خودپرداز، رستوران ها و کافی شاپ امکاناتی می باشند که در فرودگاه لس آنجلس قرار داده شده اند.

فرودگاه لس آنجلس
فرودگاه لس آنجلس

بررسی بزرگترین فرودگاه های ایران

فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران

یکی از بزرگترین فرودگاه های ایران است که در سال 1317 در شهر تهران، میدان آزادی، خیابان معراج افتتاح شده است. این فرودگاه در کل دارای 6 ترمینال است که هر کدام به مقاصد متفاوتی اختصاص داده شده اند. با توجه به آخرین آماری که در سال  2015 بدست آمده است، این فرودگاه بیش از 16 میلیون نفر را جابجا کرده و 132.245 نیز پرواز و فرود در این فرودگاه انجام شده است.

این ترمینال در جهت رفاه مسافران، مجهز به امکاناتی نظیر رستوران، کافی شاپ، نمازخانه، بانک و عابر بانک، سالن عمومی، سالن ترانزیت و چندین پارکینگ می باشند. فرودگاه مهرآباد سالانه بیش از 14 میلیون را جابجا می کند، به همین ترتیب یکی از پرتردد ترین فرودگاه ها در ایران به شمار می رود.

فرودگاه مهرآباد
فرودگاه مهرآباد

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد

دومین فرودگاه بزرگ ایران، فرودگاه هاشمی نژاد مشهد می باشد که در زمینی به مساحت 540 هکتار در بخش جنوب شرقی مشهد قرار گرفته است. این فرودگاه که در سال 1330 احداث شده است دارای دو باند فرودگاهی و تعداد سه ترمینال است که امکاناتی مانند اینترنت رایگان، رستوران و کافی شاپ، خدمات CIP و بسته بندی بار، پارکینگ، مراکز خرید و غرفه های خرید، دفاتر خرید بلیط و… در آن ها ارائه شده است. این فرودگاه بین المللی بر اساس آخرین آمار در سال 2016، حدود 70.084 پرواز و فرود انجام داده است. همچنین حدود 10.030.230 مسافر را نیز جابجا کرده است.

فرودگاه مشهد
فرودگاه مشهد

سوالات متداول

بزرگترین فرودگاه جهان از نظر مساحت کجاست؟

فرودگاه بین‌المللی ملک فهد در عربستان بزرگترین فرودگاه جهان از نظر وسعت می باشد.

بزرگترین فرودگاه جهان از نظر تعداد مسافران کجاست؟

فرودگاه بین المللی بایون گوانگجو بیشترین مسافر را در میان فرودگاه های دیگر دارد که در چین قرار دارد.

میترا عزیزی

به رقص درآوردن واژگان، دنیایی است که من در آن زندگی می کنم. صفحه سفید، نمایشگاهی از احساسات و عواطف درونی یک نویسنده است که با نوشتن دنیا را از دید خود به خوانندگان انتقال می دهد. پس بیایید از دیدگاه من با دنیا آشنا شوید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا