رسپینا
دانستنی ها

درآمد ایران از پروازهای خارجی بر فراز آسمان کشور چقدر است؟

درآمد ایران از پروازهای خارجی سوالی است که ممکن است برای شما هم پیش بیاید. ممکن است تصور کنید تنها سود آن حاصل از فروش بلیط هواپیما خارجی است که توسط شرکت های هواپیمایی صورت می گیرد. کشورها می توانند با باز گذاشتن حریم پروازی خود از ایرلاین های مسیر، هزینه عبور هواپیمای عبوری را دریافت کنند که این مبلغ، به فاکتورهای گوناگونی وابسته است. دریافت این هزینه، ویزای ترانزیت یا فرودگاهی و اجاره مرزها بخش های مهم دیگری از درآمد ایران در پروازهای خارجی هستند.

در این مقاله درآمد هواپیماهای عبوری از فراز آسمان ایران، علت کاهش درآمدهای حاصل حریم هوایی کشور، معرفی ویزای فرودگاهی، مشکلات استفاده از حریم هوایی ایران را بررسی خواهیم کرد. پس در ادامه با رسپینا همراه باشید.

چرا برای ایرلاین ها استفاده از حریم پروازی ایران جذاب است؟

ایرلاین ها تلاش می کنند که کمترین مسیر پروازی را داشته باشند و بدین منظور از حریم کشورهای مختلف عبور کنند. علیرغم پرداخت مبلغ مربوط به عبور از مرز کشورهای واسط، استفاده از حریم هوایی برای ایرلاین ها مزایای همچون کاهش هزینه سوخت، استهلاک قطعات هواپیما، کاهش زمان سفر، خدمات حین سفر و نیروی انسانی  را در پی دارد.

درآمد ایران از پروازهای خارجی

پروازهایی که به هر دلیلی مجبور به توقف در آسمان ایران شده و یا نیاز به سوخت گیری در آسمان ایران را دارند باید درخواست ویزای فرودگاه از پیش برای مسافران خود داده باشند و تاییدیه اخذ آن را از این کشور برای مسافران خود گرفته باشند. در ادامه به معرفی ویزای فرودگاهی و پرواز خواهیم پرداخت.

ویزای فرودگاهی چگونه بر درآمد ایران از پروازهای خارجی تاثیرگذار خواهد بود؟

برای کشورهایی که مسافت پروازی آنها زیاد بوده، پرواز مستقیم بین دو مقصد هزینه بالایی دارد. به همین دلیل از پرواز غیر مستقیم و پروازهای چند مقصدی یا پرواز کانکشن استفاده می کنند که این پروازها اغلب برای مقاصد بین قاره ها اتفاق می افتد. ویزای ترانزیت به افراد اجازه تردد در محدوده فرودگاه همان منطقه را داده و مانع عبور مسافرین به خارج از فرودگاه خواهد شد. ایران به سبب موقعیت مکانی خود توانایی پذیرایی از پروازهای غیر مستقیم بسیار زیادی را خواهد داشت و با استفاده سیاست های مناسب در این زمینه می تواند از درآمدهای ارزی حاصل برای خود بهره ببرد. 

درآمد ویزای فرودگاهی برای ایران
ویزای فرودگاهی بخش مهمی از درآمد ایران در پروازهای خارجی

در جدول زیر به برخی هزینه های دریافتی مسافرین کشورهای مختلف، برای ویزای فرودگاهی آورده ایم. برای اطلاعات بیشتر به سایت فرودگاه امام خمینی در این زمینه مراجعه نمایید. 

کشورقیمت ویزای فرودگاهی(یورو)
نیوزلند150
استرالیا145
سیرالئون ، شیلی120
امارات، اوگاندا، چاد، ویتنام100
چین ، تایوان100
لهستان ، مجارستان ، بلژیک75
سوئد ، سوئیس ، پرتقال75
هلند ، رومانی ، دانمارک75
تایلند ، سنگاپور ، عمان75
کامرون، پرو، کنیا، کویت، تانزانیا60
ماداگاسکار،مالاوی،السالوادور،سریلانکا60
فیلیپین، پاناما، فیجی، نیجریه55
قیمت گذرگاه فرودگاهی 2023 و تاثیر آن بر درآمد ایران از پروازهای خارجی از کشورهای مختلف

مدارک لازم جهت اخذ ویزای فرودگاهی ایران 

متقاضیانی که قصد ورود به جمهوری اسلامی ایران را دارند پیشنهاد می شود که به منظور تسریع در صدور و کاهش زمان انتظار برای دریافت روادید (ویزا فرودگاهی) مدارک خود را حداقل 48 ساعت پیش از سفر به این کشور ارسال نمایند. مراحل انجام ویزای فرودگاهی بر اساس سایت وزارت امور خارجه به شرح زیر می باشد: 

1- پر کردن فرم الکترونیکی درخواست روادید فرودگاهی از طریق سامانه درخواست ویزا وزارت امور خارجه و تکمیل فرم های مرتبط

2- پس از دریافت، محتوا و مندرجات را مطالعه نموده و در صورت موافقت با قوانین اعلامی،  فرم مورد نظر را چاپ نموده و هنگام رفتن این برگه را به گیشه فرودگاه تحویل دهید.

3- کشورهایی که در لیست مجاز به دریافت ویزای فرودگاهی ایران می باشند، بایستی هزینه های مربوط به دریافت روادید را بر حسب یورو به گیشه بانک فرودگاه پرداخت نمایند. همچنین  متقاضیان می توانند برگه موافقت صدور ویزای خود را پس از تایید روادید از طریق صفحه سایت وزارت امور خارجه بررسی وضعیت نمایند.  

ویزای فرودگاهی بخش مهمی در درآمد ایران از پروازهای خارجی

ایرلاین های خارجی عبوری از آسمان ایران

روزانه ایرلاین های بسیار زیادی از آسمان ایران عبور می کنند که لیست کردن تمامی آنها ممکن نبوده و از حوصله مخاطب خارج می باشد. بنابراین ما در این مطلب به لیست معروف ترین ایرلاین ها در این مسیر بسنده می کنیم.

  • ایرلاین های الجزیره
  • امارات
  • سنگاپور ایرلاین
  • فلای دبی
  • عمان ایر
  • الاتحاد ایرویز
  • اسمارت وینگز
  • لوفتانزا  
ایرلاین های خارجی عبوری از آسمان ایران
ایرلاین های خارجی که با عبور خود باعث افزیش درآمد ایران از پروازهای خارجی می شوند

علت کاهش پروازهای خارجی بر فراز ایران؛ تاثیر گسترده تحریم ها

اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های گسترده ای را علیه حریم هوایی ایران وضع کردند که در متن سند تحریم یا نوتام، اعلام شد ایران منطقه پرواز ممنوع بوده و از تمامی ایرلاین های فعال درخواست کردند تا پروازهایی که بایستی از حریم هوایی ایران عبور کنند را متوقف و یا از مسیرهای جایگزین استفاده نمایند. این موضوع باعث شد پروازهای عبوری ایران از 28 هزار پرواز به 6 هزار پرواز در ماه کاهش پیدا کرده و باعث محروم ماندن بخشی از درآمدهای کشور شد. تحریم های پروازی اعمالی با واکنش مقامات ایرانی همراه بود، اما پیگیری های انجام شده به نتیجه نرسیده و این الحاقیه در سال 99 مجددا تمدید گردید. 

تاثیر تحریم بر درآمد ایران از پروازهای خارجی
تاثیر تحریم بر درآمد ایران از پروازهای خارجی

معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی نیز با انتشار بیانیه ای در همان سال اعلام کرد که متن الحاقیه تغییری نیافته و تحریم ها بر فراز ایران برقرار می باشند. اکنون پس از گذشت 2 سال و با کوشش های صورت گرفته توسط مسئولین، اتحادیه اروپا خبر از لغو تحریم های پروازی خود بر علیه ایران را داده است که این موضوع خبری دلگرم کننده برای ایرلاین های خارجی جهت فعالیت در آسمان و فرودگاه های ایران بود.

درآمد ایران از پروازهای خارجی تحریم می شود

محاسبه درآمد ایران از پروازهای خارجی

عبور از حریم هواپیمایی کشورها به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و هزینه دریافتی هر کشوری با دیگری متفاوت است. برای مثال در کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان هزینه عبور هواپیما مبلغی ثابت بوده و فاصله و مسیر پروازی در آن، تغییری در هزینه حریم هوایی آن منطقه ندارد. اما در ایران این موضوع متفاوت بوده و طول مسیر و مدت پرواز در هزینه ها موثر می باشند. هزینه عبور هر یک تن هواپیما بر آسمان ایران 4 هزارم دلار بر اساس کیلومتر تعیین می شود. البته با توجه به تغییرات قیمتی دلار امکان محاسبه دقیق این موضوع جایز نیست.

محاسبه درآمد ایران از پروازهای خارجی
محاسبه درآمد ایران از پروازهای خارجی

براساس صحبت های یکی از مقامات ایرانی با خبرگذاری ایلنا در سال 2020، بسیاری از ایرلاین ها به جای استفاده از حریم هوایی ایران، آسمان کشورهای شمالی تر مانند افغانستان و پاکستان و یا در مسیر جنوبی از عربستان سعودی به جای ایران استفاده می کنند. ایران برای هر پروازی که از فراز آسمان این کشور عبور نماید، هزینه بیش از 800 دلار دریافت کرده و روزانه 950 الی 1000 پرواز به طور میانگین بر روی حریم هوایی ایران انجام می شود.

هزینه های انجام پرواز در عراق و افغانستان به ترتیب 375 و 400 دلار است، اما این هزینه در ایران حدود 100 دلار می باشد. به منظور افزایش جذابیت برای ایرلاین های عبوری از آسمان ایران، کلیه پروازهایی که بر فراز این کشور دچار نقص فنی شده باشند و مجبور به فرود اضطراری گردند، 50 درصد در هزینه های پرداختی آنها تخفیف داده می شود. البته این اطلاعات مربوط به سال 2020 بوده و اطلاعات جدیدی اعلام نشده است.

 سود ایران از پروازهای خارجی

مشکلات استفاده از حریم هوایی در درآمد ایران از پروازهای خارجی

ایران در بین سایر کشورهای خاورمیانه، بیشترین منطقه پرواز ممنوع را در داخل خاک خود دارد که این موضوع طول مسیر پروازی را افزایش داده و در نتیجه پرداخت ایرلاین ها به ایران رقم بالاتری خواهد بود. این افزایش زمانی و افزایش هزینه باعث کاهش محبوبیت آسمان ایران در طول زمان خواهد شد.

مشکلات استفاده از حریم هوایی در درآمد ایران از پروازهای خارجی
مشکلات استفاده از حریم هوایی در درآمد ایران از پروازهای خارجی

سخن آخر

امیدواریم از خواندن این مقاله در رابطه با درآمد ایران از پروازهای عبوری لذت برده باشید، لطفا نظرات ارزشمند خود را راجع به این مقاله در همین صفحه با ما به اشتراک گذاشته تا با نام خودتان منتشر کنیم. چنانچه مایل هستید با جاذبه های گردشگری ایران آشنا شوید، صفحه اینستاگرام شرکت رسپینا را دنبال نموده تا از تخفیفات اعلام شده بهره بیشتری برده و سفری خاطره انگیز و مقرون به صرفه را تجربه نمایید.

سوالات متداول

آیا ایران برای عبور پروازها از حریم هوایی کشور، هزینه دریافت میکند؟ ویزای ترانزیت چگونه بر درآمد ایران موثر است؟

بله بخش مهمی از درآمد ایران در پروازهای خارجی، مربوط به عبور پروازها از حریم هوایی کشور است. همچنین مسافرانی که از پروازهای کانکشن استفاده می کنند باید ویزای ترانزیت دریافت نمایند و از آنجایی که ایران به سبب موقعیت مکانی خود توانایی پذیرایی از پروازهای غیر مستقیم بسیار زیادی را داشته، این موضوع باعث کسب درآمد خواهد شد.

درآمد ایران از پروازهای خارجی چطور محاسبه می شود؟

عبور از حریم هواپیمایی کشورها به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و هزینه دریافتی هر کشوری با دیگری متفاوت است. برای مثال در کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان هزینه عبور هواپیما مبلغی ثابت بوده و فاصله و مسیر پروازی در آن، تغییری در هزینه حریم هوایی آن منطقه ندارد. اما در ایران این موضوع متفاوت بوده و طول مسیر و مدت پرواز در هزینه ها موثر می باشند. هزینه عبور هر یک تن هواپیما بر آسمان ایران 4 هزارم دلار بر اساس کیلومتر تعیین می شود.

شهروندان چه کشورهایی برای ورود به ایران نیاز به ویزای ترانزیت دارند؟

شهروندان کشورهایی مانند عراق، بنگلادش، اردن، سومالی، غنا، هند، نیجریه، اریتره، ترکیه، پاکستان، افغانستان و اتیوپی باید این نوع ویزا را ارائه دهند. اطلاعات بیشتر را می توانید در سایت فرودگاه امام خمینی مطالعه نمایید.

آیا تحریم های هوایی تاثیری بر اقتصاد ایران گذاشته است؟

پس از آنکه اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های گسترده ای را علیه حریم هوایی ایران وضع کردند و از تمامی ایرلاین های فعال درخواست کردند تا پروازهایی که بایستی از حریم هوایی ایران عبور کنند را متوقف و یا از مسیرهای جایگزین استفاده نمایند. این موضوع باعث شد پروازهای عبوری ایران از 28 هزار پرواز به 6 هزار پرواز در ماه کاهش پیدا کرده و باعث محروم ماندن بخشی از درآمدهای کشور شد.

چه ایرلاین های خارجی از آسمان ایران عبور می کنند؟

ایرلاین های زیادی روزانه از حریم هوایی ایران عبور می کنند اما از مهمترین آن ها می توان به ایرلاین های الجزیره، عمارات، سنگاپور ایرلاین، فلای دبی، عمان ایر، الاتحاد ایرویز، اسمارت وینگز و لوفتانزا اشاره کرد.

لیلی عسکری

در سفر، دنیای جدیدی را می‌بینید؛ از مهمان‌نوازی مردم و فرهنگ آنان تا طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی، سفر به دور از روتین زندگی فرصتی است برای رشد! با مطالعه و تجربیات شخصی، جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری رو معرفی می‌کنم و نکاتی که به مسافران در طی سفر کمک می‌کنه رو ارائه میدم.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. باسلام میشه اون هزینه ای که بالا نوشتید که برای عبور یک هواپیمای اتریشی مبلغ ۱۲۰ هزارو ۳۶۰ میلیارد تومان برای یک ساعت رو توضیح بفرمایید از کجا اومد یا اینکه اصلاح بفرمایید

        1. سلام دوست عزیز
          بخشی از این درآمد مربوط به ویزای ترانزیت هست. اگر پرواز مسافر کانکشن یا اصطلاحا غیرمستقیم باشه باید در فرودگاه توقف داشته باشه که نیازمند دریافت ویزای ترانزیت است.
          بخش دیگری از درآمد هم مربوط به عبور هواپیما از مرزهای هواپیمایی کشور هست که در ایران طول مسیر و مدت پرواز در هزینه ها موثر هستند.

  2. سلام
    اصلاحات ویرایشی:
    امارات بجای عمارات، عربستان سعودی بجای صعودی
    اصلاح محتوایی:
    هزینه انجام پرواز در عراق و افغانستان ثابت و در ایران متغیر است، لذا عبور از ایران حداقل 100 دلار هزینه دارد، براساس فرمول ممکن است از 1000 دلار بسته به نوع هواپیما و مسافت طی شده بیشتر شود.
    ویزای فرودگاهی تقریبا بی ارتباط با جذب پرواز عبوری است.
    افزایش مسافت طی شده توسط ایرلاین در ایران، تاثیری بر افزایش هزینه ناوبری پرواز عبوری جهت عبور از فضای کشور ندارد.

    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا