اشتباهات رایج مسافران در رزرو اینترنتی بلیط هواپیما

اشتباه شماره 1 – درج اطلاعات به صورت اشتباه

اشتباهات مسافران در ورود اطلاعات ناصحیح خود شامل 2 مورد می شود که عبارتند از:

درج اشتباهی اطلاعات مبدا و مقصد

با وجود اینکه باور آن سخت بنظر می رسد اما بعضا مواردی پیش میاید که مسافر مبدا و مقصد سفر را به دلیل کم دقتی و عدم توجه کافی اشتباه انتخاب کرده و نهایتا بلیط مسیر دیگری را خریداری می کند. مثلا به جای رزرو بلیط هواپیما تبریز تهران، مقصد را اشتباها سمنان یا حتی همدان وارد کرده است، در این صورت نیز اگر مسافر قبل از پرواز متوجه اشتباه شود، می بایست بلیط را با پرداخت خسارت کنسل نموده و مجدد بلیط را خریداری کند. مواردی نیز دیده شده که مسافر در فرودگاه متوجه اشتباه خود شده که در این صورت هم درصد خسارت بلیط بیشتر می شود و هم وقت زیادی را از دست می دهد. البته این نکته نیز شایان ذکر است که در اگر بلیط رزرو شده چارتر باشد، در اکثر موارد کل مبلغ آن به عنوان خسارت سوخت می شود.

درج اطلاعات هویتی نادرست

شکل دوم وارد کردن اطلاعات اشتباه، مربوط به درج اطلاعات هویتی مسافر است که متاسفانه این مورد رواج زیادی دارد. پس از انتخاب بلیط از سایت، نوبت به وارد کردن مشخصات شخصی خود مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره پاسپورت (برای پرواز های خارجی و یا اتباع غیر ایرانی)، تاریخ تولد و تاریخ انقضای پاسپورت(در پروازهای خارجی) می باشد. بسیاری از مسافرانی که علاوه بر نام شناسنامه ای، نام مستعار دارند، با وارد کردن آن موجب وارد شدن خسارت بزرگی به خود می شوند؛ چراکه اگر مشخصات درج شده بر روی کارت شناسایی و بلیط با یکدیگر مغایرت داشته باشد، در فرودگاه کارت پروازی صادر نشده و به همین راحتی مسافر پرواز را از دست خواهد داد. اشتباهات تایپی حتی اگر شامل یک حرف باشد نیز مشمول همین قاعده خواهد شد. در ورود اطلاعات به صورت لاتین نیز اگر دقت کافی صورت نگیرد، صدور بلیط به صورت اشتباهی صورت خواهد گرفت.

درج اطلاعات هویتی نادرست

اشتباه شماره 2 – خرید بلیط پرواز از سایت های نامعتبر و جعلی

گاها مسافرینی که قصد خرید بلیط یا سایر خدمات گردشگری را دارند، به دلیل عدم تجربه کافی، گرفتار دام سایت های نامعتبر و جعلی می شوند که با هدف فیشینگ و کلاهبرداری تاسیس شده اند. توصیه اکید ما به شما این است که قبل از رزرو بلیط، از وجود نماد اعتماد الکترونیکی در سایت (ای نماد)، نماد ویژه اعضای اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی  و هم چنین مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مطمئن شوید. این نمادها معمولا در قسمت پایین صفحه اصلی سایت درج می شود. البته متاسفانه گاها اخباری مبنی بر شکایت مسافران به گوش می رسد که در آن شرکت صادر کننده بلیط علی رغم تایید صلاحیت از سوی مراجع ذی صلاح، برخی حقوق مسافر را زیر پا می گذارند و خدمات پشتیبانی پس از فروش را به صورت ناقص ارائه می دهند.

اشتباه شماره 3 – انتخاب اشتباهی نوع بلیط (چارتر یا سیستمی)

متاسفانه این باور که بلیط چارتر همیشه ارزان تر از سیستمی است یکی از غلط ترین باورهای مردم است که گاهی خسارات مالی را به مسافر وارد می کند. با اینکه بلیط پروازهای چارتری ممکن است گاهی اوقات مقرون به صرفه تر از سیستمی باشند اما زمان رزرو بلیط به این امکان فکر کنید که شاید شرایطی پیش بیاید که بخواهید سفر خود را لغو کنید. در اینصورت اگر پرواز شما چارتری باشد مبلغی که شما بابت بلیط پرداخت کرده اید سوخت می شود یا درصد خسارت بالایی به آن تعلق می گیرد. از طرف دیگر، حتی اگر کودک 2 تا 12 سال به همراه دارید به صرفه تر است تا بلیط سیستمی تهیه کنید. چراکه در اینصورت مبلغ بلیط تا 75% کم تر خواهد بود (قیمت بلیط برای نوزادان معادل حداکثر 25% نرخ بزرگسال و قیمت بلیط کودکان بین 2 تا 12 سال معمولا نیم بهاست). در صورتی که پروازهای چارتری این قابلیت را ندارد و برای کودکان مبلغ معادل بزرگسال از شما دریافت می شود.

اشتباه شماره 4 – مراجعه به فرودگاه یا ترمینال اشتباه

این اشتباه نیز در دسته ی اشتباهات مهلک و پرتکرار مسافران است. اکثرا فرودگاه های شهرهای داخلی کشور دارای چندین ترمینال می باشند. مثلا فرودگاه مهرآباد دارای 6 ترمینال است که پروازهای ورودی و خروجی هر ایرلاین از طریق آن ها میزبانی می شود. اگر مسافر به ترمینال اشتباهی مراجعه کند ممکن است تا زمان مراجعه به ترمینال صحیح پرواز را از دست بدهد. از طرف دیگر، برخی از شهرهای بزرگ خارجی نیز دارای چندین فرودگاه هستند که در هنگام خرید بلیط می بایست به انتخاب آن دقت فرمائید. به عنوان مثال استانبول دارای 2 فرودگاه به نام های فرودگاه بین المللی و فرودگاه صبیحا می باشد که اگر در هنگام رزرو بلیط نسبت به انتخاب آن دقت نکنید و به فرودگاه اشتباهی مراجعه کنید، به احتمال زیاد پروازتان را از دست خواهید داد.

انتخاب اشتباهی نوع بلیط (چارتر یا سیستمی)

اشتباه شماره 5 - صبر کردن برای قیمت مناسب تر بلیط

باور اشتباه دیگری که در میان بسیاری از مسافرین وجود دارد این است که هرچقدر به تایم پرواز نزدیک تر شویم و دیرتر بلیط را تهیه کنیم، قیمت های آن نیز کم تر تمام خواهد شد. با اینکه رزرو بلیط لحظه آخری هواپیما در مواقعی با کاهش قیمت های چشمگیر همراه می شود، اما در مواقعی دیگر خصوصا ایام پیک این داستان برعکس است. به طور مثال، اگر قصد رزرو بلیط های پرواز به مقصد کیش برای عید نوروز را دارید، چنانچه خرید بلیط را به لحظات پایانی باقی مانده تا پرواز موکول کنید، قیمت ها نه تنها کاهش نمی یابد بلکه بهای بیش تری نیز ممکن است بپردازید.

اشتباه شماره 6 – انتخاب پروازهای آخر وقت

سعی کنید هیچگاه مگر در موارد فورس پروازهای آخر وقت را رزرو نکنید؛ چراکه این احتمال وجود دارد پرواز با تاخیر زیاد انجام شود یا حتی ابطال شود. این موضوع ممکن است در مبدا زیاد شما را دچار مشکل نکند اما اگر این اتفاق در مقصد برای شما رخ دهد قطعا علاوه بر متحمل شدن هزینه های زیاد (رزرو مجدد اقامتگاه، از دست دادن زمان و ...) دچار دردسرهای دیگری نیز شوید. اگر ساعت پرواز برای شما اهمیت ندارد انتخاب پروازهای سمت صبح یا ظهر پیشنهاد اولیه ما به شماست؛ زیرا شما می توانید در صورت ابطال ناگهانی پرواز در فرودگاه بلیط پروازهای دیگری را که در ادامه آن روز برگزار می شود، رزرو کنید. البته در برخی موارد نیز ممکن است برای مسیر مورد نظر شما تنها یک پرواز در روز برگزار شود که در این شرایط نیز توصیه می کنیم هرگونه احتمالی را در نظر بگیرید تا برنامه ریزی های متناسب را انجام داده و دچار مشکل نشوید.

رزرو اینترنتی بلیط پرواز

چند توصیه مهم برای رزرو اینترنتی بلیط پرواز با کم ترین اشتباه

حالا که از رایج ترین اطلاعات مسافران مطلع شوید، چند توصیه طلایی و مهم را نیز از کارشناسان رسپینا را بخاطر بسپارید تا سفر شما با کم ترین دردسر و مشکلات انجام شود:

- قبل از رزرو اینترنتی بلیط، از سابقه برند و خدمات پشتیبانی پس از فروش وب سایت موردنظر خود مطلع شوید. معمولا همه شرکت های خدمات رسانی پشتیبانی 24 ساعته دارند، اما اینکه این پشتیبانی خود دقیقا شامل مواردی می شود و مشکلات و شکایت های مشتریان تا چقدر پیگیری می شود، از سوالاتی است که می بایست دقیق جویای آن شوید.

- معمولا در هر وب سایت فروش اینترنتی، قبل از انتقال به درگاه های بانکی، پیش فاکتور نمایش داده می شود. بنابراین در رزرو بلیط نیز قبل از اینکه به درگاه هدایت شوید، اطلاعات بلیط از قبیل مبدا و مقصد، نام و نام خانوادگی (به فارسی و لاتین)، تاریخ و ساعت بلیط را دبل چک کنید.

- اگر به دنبال ارزان ترین بلیط ها هستید، توصیه می کنیم از تقویم پروازی که معمولا در تمامی سایت های اینترنتی موجود است استفاده کنید. در این تقویم نرخ کلیه بلیط ها طی 20 الی 30 روز آینده به همراه پایین ترین نرخ موجود نشان داده می شود.

- اگر فرودگاه مبدا یا مقصد شما دارای چند ترمینال است، حتما از ترمینال مربوط به پرواز خود مطلع شوید. این مورد براحتی از طریق برقراری تماس تلفنی با واحد اطلاعات پرواز فرودگاه قابل استعلام است.

شرکت رسپینا به عنوان بزرگ ترین مرجع خدمات مسافرتی و گردشگری در شرق کشور است مفتخر است در کنار تیم کارشناسان خبره خود در حوزه های مختلف رزرو بلیط (هواپیما، قطار و اتوبوس)، رزرو اقامتگاه و تورهای داخلی و خارجی به مسافران عزیز خدمات رسانی نماید. هم چنین با خدمات پشتیبانی 24 ساعته کارشناسان رسپینا، کلیه ی مشکلات مسافران در رزرو بلیط تا رسیدن به فرودگاه مقصد در اسرع وقت پیگیری شده و هم چنین در صورتی که پرواز حتی 1 دقیقه تاخیر داشته باشد، به مسافر اطلاع رسانی خواهد شد. با رسپینا، روی زمین نمی مانید ...