شرایط پرداخت خسارت، در تاخیر قطارها و وظایف مامورهای قطار

تو این مطلب قصد داریم شما رو با شرایط پرداخت خسارت، در تاخیر حرکت قطارها و جداول مربوطه و وظایف مامورین داخل قطار و ایستگاهها آشنا کنیم.

ثبت شکایات، پیشنهادات، تقدیر و انتقادات: (سامانه 5149)

جهت دریافت اطلاعات، ثبت شکایات، پیشنهادات و انتقادات خود با شماره 5149-021 تماس یا به سایت اینترنتی به آدرس www.rai.ir مراجعه فرمایید.

مقررات حمل مسافر و خودرو: (حقوق متقابل مسافرین و شرکت ها)

شرایط استرداد بلیت: کلیه ی بلیت های استردادی، در ساعت 10 صبح روز قبل از حرکت، مجدداً به سیستم برگشت و در مراکز فروش بلیت شهر مبدأ و شهر های اطراف آن عرضه می شود. (در صورتیکه روز قبل از حرکت ایام تعطیل باشد بلیت آن روز در روز اداری ثبل صادر می شود بعنوان مثال بلیت روز شنبه روز پنجشنبه عرضه می شود)

مقررات ابطال و استرداد بلیت در مراکز فروش:

بلیت تا یک ساعت پس از صدور، به شرط عدم حرکت قطار، و باز بودن مراکز فروش، در مرکز صادر کننده ی بلیت با پرداخت کامل بهای آن به مسافر، قابل ابطال می باشد.

بلیت قطارهای مسافری د رکلیه ی مراکز فروش رایانه ای بلیت (در ساعات کاری نمایندگی های فروش) با ارائه ی کارت شناسایی معتبر طبق مقرات زیر، قابل استرداد می باشد و نیازی به مراجعه به مرکز خرید بلیت نیست:

  • تا ساعت 12 روز قبل از حرکت قطار، 90 درصد بهای بلیت پرداخت می شود.
  • از ساعت 12 روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار، 70 درصد بهای بلیت پرداخت می شود.
  • از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه ی حرکت قطار 50 درصد بهای بلیت پرداخت می شود.
  • استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکان پذیر نمی باشد.

خدمات ویژه ایثارگران و معلولان

صدور بلیت نیم بها برای جانبازان عزیز و خانواده های معظم شاهد (با ارائه اصل کارت شناسایی معتبر بنیاد) بصورت رفت و برگشت در کلیه مراکز فروش امکان پذیر است. ضمنا همراه داشتن کارت کامپیوتری مربوطه در حین سفر جهت کنترل های مربوطه الزامی است.

جانبازان و خانواده های شاهد برای استفاده از تخفیف مربوط هنگام خرید اینترنتی بلیت، در صفحه مشخصات سفر، تعداد شاهد و جانباز را در خانه تعداد مسافر وارد کنند.

  • چنانچه حسب تشخیص بنیاد، حضور یک نفر با جانباز الزامی باشد، با ارائه معرفی‌نامه از بنیاد، بلیت فرد همراه نیز نیم‌بها صادر می‌شود.
  • باجه خدمات امداد در ایستگاه راه‌آهن آماده‌ی خدمات‌دهی به جانبازان، معلولان و افراد نیازمند به خدمات پزشکی است.
  • برای تردد ویلچرها در ایستگاه، آسانسور و سطح شیب‌دار تعبیه‌شده است.
  • در قطار ویلچر برای افراد نیازمند موجود است.
  • اولویت خانواده محترم شهدا و جانبازان: برای ارج نهادن به مقام والای شهدا و خانواده محترم ایشان و جانبازان عزیز دفاع مقدس در هنگام مراجعه برای تهیه بلیت به باجه‌های لیست انتظار ایستگاه‌ها، این عزیزان در اولویت قرار داده می‌شود.

شرایط پرداخت خسارت تأخیر، تهویه و صوتی- تصویری

  • تأخیر حرکت قطار از مبدأ: تأخیر در شروع حرکت قطارهایی که مسافران آن از باجه کنترل بلیت عبور و در سکو یا داخل قطار قرارگرفته‌اند جزو تأخیر نهایی آن‌ها در مقصد محاسبه و مورد ملاک برای پرداخت خسارت قرار می‌گیرد.
  •  تأخیر بیش‌ازحد مقرر قطار اکسپرس  یا سریع دررسیدن به مقصد: تأخیر ناشی از حوادث طبیعی نباشد. درصورتی‌که ورود قطار با ایستگاه مقصد بعد از گذشت وعده غذایی روزانه باشد یک وعده پذیرایی رایگان بر اساس ساعت ورود قطار انجام می‌شود. زمان پذیرایی صبحانه بعد از ساعت 8 صبح، نهار بعد از ساعت 13 و شام بعد از ساعت 20 می‌باشد. زمان موردمحاسبه برای تأخیر قطار در مسیرهای مختلف متفاوت است
  • تأخیر قطار که منجر به‌جا ماندن مسافر از قطار بعدی شود: در صورت تأخیر بیش از زمان معین که منجر به ‌جاماندن مسافر از قطار بعدی شود، چنانچه فاصله بین ورود قطار قبلی و حرکت قطار بعدی بیش از سه ساعت باشد و همچنین هر دو بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل بلیت قطار بعدی پرداخت یا مسافر با قطارهای بعدی اعزام می‌شود. چنانچه این تأخیر منجر به اقامت در شب شود، هزینه اقامت و غذا به عهده شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی می‌باشد. در صورت اعزام لا قطار درجه پایین‌تر مابه‌التفاوت بلیت به مسافر پرداخت می‌شود و در صورت اعزام با قطار درجه بالاتر، مابه‌التفاوت از وی دریافت نمی‌شود.
  • تأخیر قطار و جا ماندن مسافر از سایر وسایل (کشتی، هواپیما و اتوبوس): چنانچه تأخیر بیش از سه ساعت بوده و ناشی از حوادث طبیعی نباشد و طبق برنامه فاصله بین رسیدن قطار و حرکت وسیله‌ی بعدی، بیش از 4 ساعت بوده و هر بلیت به نام سافر باشد، با ارائه ی مدرک لازم به شرکت راه آهن، اقدام لازم برای پرداخت استرداد بلیت و سایر وسائل مسافرتی انجام می شود.

انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تاخیر حرکت قطار در مبادی حرکت: درصورت تایید تاخیر بیش از یک ساعت و اطلاع رسانی به مسافران با شرط بازبودن باجه فروش بلیت ایستگاه و همچنین پانچ نبودن بلیت و تا قبل از حرکت قطار، وجه کامل بلیت در همان روز و در ایستگاه مبدا پرداخت می شود.

ابطال بلیت : حداکثر تا یک ساعت پس از صدور بلیت به شرط عدم حرکت قطار، باز بودن مرکز فروش ابطال بلیت فقط در همان مرکز صادرکننده با پرداخت وجه کامل آن امکان پذیر است. مقررات ابطال برای بلیت های اینترنتی و خریداری شده از کیوسک وجود ندارد و این دسته از بلیت ها فقط طبق قوانین استرداد می توان مسترد نمود.

از کار افتادن کامل تهویه: درصورتی که بلیت به نام مسافر باشد، 50درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات به مسافر حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت تحت شرایطی پرداخت می شود.

تغییر اجباری جای مسافر به دلیل انفصال واگن در میان راه: درصورتی که بلیت به نام مسافر باشد، چنانچه به کوپه ای با درجه مشابه مندرج در بلیت انتقال یابد 50 درصد بلیت بعد از کسر خدمات و درصورت انتقال به کوپه ای با درجه پایین تر یا رستوران و راهرو 100 درصد بهای پایه بلیت پس از کسر خدمات به مسافر حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می شود.

جدول تاخیرات:

جدول میزان ساعات تاخیر مشمول پرداخت خسارت به مسافرین

ردیف

مسیر

میزان مرز خسارت (ساعت)

1

ترن ست تهران-اراک و بالعکس

1

2

ترن ست تهران-زنجان و بالعکس

1

3

ترن ست تهران-میانه و بالعکس

1

4

ترن ست تهران-یزد و بالعکس

1

5

تهران-زنجان و بالعکس

1

6

ریل باس تهران-زنجان و بالعکس

1

7

ریل باس تهران-سمنان و بالعکس

1

8

ترن ست تهران-مشهد و بالعکس

2

9

تهران-اصفهان و بالعکس

2

10

تهران-ساری و بالعکس

2

11

تهران-شاهرود و بالعکس

2

12

تهران-میانه و بالعکس

1.5

13

شاهرود-مشهد و بالعکس

1.5

14

شیراز-اصفهان و بالعکس

2

15

طبس-مشهد و بالعکس

2

16

توربوترن تهران-مشهد و بالعکس

2.5

17

تهران-مراغه و بالعکس

2.5

18

تهران-یزد و بالعکس

2.5

19

سمنان-مشهد و بالعکس

2.5

20

یزد-بندرعباس و بالعکس

2.5

21

تهران-اندیمشک و بالعکس

2.5

22

تهران-تبریز و بالعکس

2.5

23

تهران-گرگان و بالعکس

2.5

24

تهران-مشهد و بالعکس

3

25

تهران-مهاباد و بالعکس

3

26

تهران-خواف و بالعکس

3

27

قم-تبریز و بالعکس

3

28

کرج-تبریز و بالعکس

2.5

29

کرج-مشهد و بالعکس

3

30

اصفهان-بندرعباس و بالعکس

3

31

تهران-اهواز و بالعکس

3

32

تهران-تربت حیدریه و بالعکس

3

33

تهران-جلفا و سلماس و بالعکس

3

34

تهران-شوشتر و بالعکس

3

35

تهران-شیراز و بالعکس

3

36

تهران-کرمان و بالعکس

3

37

ساری-مشهد و بالعکس

3

38

قزوین-مشهد و بالعکس

3

39

قم-مشهد و بالعکس

3

40

کاشان-مشهد و بالعکس

3

41

کرمان-مشهد و بالعکس

3

42

یزد-مشهد و بالعکس

3

43

تهران-خرمشهر و بالعکس

3.5

44

تهران-طبس و بالعکس

3.5

45

زنجان-مشهد و بالعکس

3.5

46

اصفهان-مشهد و بالعکس

4

47

تهران-بندرعباس و بالعکس

4

48

تهران-زاهدان و بالعکس

4

49

ملایر-مشهد و بالعکس

4

50

اهواز-مشهد و بالعکس

5

51

بندرعباس-مشهد و بالعکس

5

52

تبریز-مشهد و بالعکس

5

53

شوشتر-مشهد و بالعکس

5

54

شیراز-مشهد و بالعکس

5

55

مهاباد-مشهد و بالعکس

5

 

 

مفقود شدن بلیت مسافر: به شرط حضور به موقع (حداکثر 45 دقیقه مانده به حرکت) درایستگاه های راه آهن که سیستم فروش بلیت آنلاین دارند و در وقت اداری، بلیت المثنی طبق آیین نامه مربوط صادر می شود. بلیت مفقودی باید از طریق شبکه ی رایانه ای صادر شده و استرداد نشده باشد. صدور بلیت المثنی با 15 درصد قیمت کل بلیت، انجام می شود و درصورت مفقود شدن آن، بلیت المثنی دیگری صادر نخواهد شد. درحال حاضر بلیت المثنی از طریق سیستم استرداد نمی شود. (استرداد بلیت المثنی فقط به شرط ارائه بلیت اصلی و بلیت المثنی بصورت همزمان در ایستگاه های آنلاین و کلیه نمایندگی های فروش و با هماهنگی اداره برنامه ریزی و عملیات فروش انجام می شود)

آشنایی با وظایف مامورین داخل قطارها و ایستگاه ها

رئیس و معاون سالن ایستگاه

  • پاسخگویی مناسب و رفع مشکلات مسافران، پیمانکاران و کارکنان ایستگاه
  • نظارت بر حسن ارائه خدمات مناسب به مسافران محترم
  • نظارت بر حسن کار کلیه تجهیزات ایستگاه
  • نظارت بر حسن انجام کار پیمانکاران ایستگاه
  • انعکاس مشکلات و نقایص غیرقابل رفع به مدیریت ارشد جهت ارائه راهکار
  • هماهنگی درخصوص اجرای اقدامات عمرانی، تجهیزاتی و خدماتی ایستگاه
  • برنامه ریزی، هماهنگی و پیگیری برای دریافت پیشنهادهای مسافران و ایجاد امکانات موردنیاز آنان برای خدمات دهی مطلوب

راهنمای مسافر

  • ارائه راهنمایی های لازم به مسافران
  • یاری رسانی به مسافران مسن و ناتوان
  • هدایت مسافران برای استفاده مطلوب از خدمات و امکانات ایستگاهی
  • تذکر و راهنمایی لازم به افراد خاطی
  • کنترل درهای ورودی و خروجی

متصدی کنترل بلیت

  • کنترل بلیت مسافر با اوراق شناسایی معتبر
  • ممانعت از ورود مسافران بدون بلیت و یا دارای بلیت غیرمعتبر به سکوها
  • رعایت حسن سلوک و برخورد مسئولانه با مراجعان و کارکنان
  • هدایت مسافران دارای بلیت مشکل دار به مدیریت ایستگاه

متصدی اطلاعات

  • پاسخگویی مناسب به سوالات مراجعان
  • راهنمایی و هدایت مراجعان به واحدها و قسمت های موردنظر
  • اعلام آخرین وضعیت قطارهای مسافری ازطریق سیستم صوتی
  • اعلام افراد گمشده و یا پیدا شده از طریق سیستم صوتی
  • اعلام پیام های عمومی موردنیاز مراجعان ایستگاه از طریق سیستم صوتی

پزشک و بهیار واحد خدمات ویژه

  • ارائه خدمات رایگان امدادی به مسافرین، مستقبلین و کارکنان ایستگاه
  • جابه جایی مسافرین ناتوان با ویلچر از قطار تا وسیله نقلیه جهت خروج مسافر از ایستگاه
  • جابه جایی مصدومین قطار توسط آمبولانس "بصورت رایگان" به نزدیکترین بیمارستان

متصدی واحد اشیای جامانده مسافرین در قطار و ایستگاه های مسافری

  • دریافت اشیای جامانده از مسافرین در قطار و ایستگاه های مسافری، از مهمانداران قطار، کارکنان ایستگاه یا مسافرین و دادن رسید اشیا به تحویل دهنده
  • ثبت مشخصات اشیای پیداشده در سیستم کامپیوتری
  • ثبت درخواست های مسافرینی که اشیای خود را گم کرده اند.
  • پیگیری برای پیداشدن اشیای جامانده و پاسخ به مسافرینی که اشیای خود را گم کرده اند.
  • تحویل اشیای جامانده مسافرین به صاحبان آنها در قبال اخذ رسید

مقررات ایستگاه راه آهن

همکاران ما در ایستگاه های مسافری با تلاش شبانه روزی می کوشند راحتی و آسایش شما را فراهم سازند. خواهشمنداست با رعایت موارد زیر در ایستگاه ما را در این امر یاری کنید

مقررات

  • همراه آوردن وسایل محترقه، آتش زا، بدبو، سمی و خطرناک به داخل ایستگاه ممنوع است
  • همراه داشتن بسته های بزرگ و حیوانات به داخل ایستگاه ممنوع است
  • ارائه کارت شناسایی معتبر برای کنترل بلیت الزامی است
  • ورود افراد بدون بلیت یا دارای بلیت مخدوش و غیرهمنان به سکوها به هر دلیل ممنوع است.
  • درهای قطار ده دقیقه پیش از حرکت بسته می شود. لذا حضور به موقع قبل از حرکت در ایستگاه ضروری است.
  • رعایت حجاب و پوشش مناسب الزامی است.
  • برای حفظ بهداشت محیط، از انداخت ته سیگار، آدامس و ... بر روی زمین و روی سکوها اجتناب کنید. به همین منظور سطل های زباله در نقاط مختلف ایستگاه تعبیه شده است.
  • از تماس با تجهیزات و سایل موجود در ایستگاه (تابلو ها ) خودداری کنید
  • از نشستن و دراز کشیدن بر روی زمین ، پلکان و معابر خودداری شود
  • به وسایل و بار خود توجه کامل داشته باشید و مراقب باشید از وسایل شما چیزی در ایستگاه جا نماند.
  • از پذیرفتن وسایل امانی افراد ناشناس و یا مشکوک و تحویل وسایل خود به دیگران خودداری کنید.
  • ایجاد سروصدا و هرگونه مزاحمت برای مسافران ممنوع است
  • استعمال دخانیات در سالن ، باجه ها و دفاتر اداری ممنوع است
  • عبور افراد از روی ریلها به هر دلیل ممنوع است
  • عبور افراد از روی ریل ها به هر دلیل ممنوع است
  • تکدی گری و دستفروشی و ... که باعث ایجاد مزاحمت برای مسافران میشود ممنوع است
  • خارج کردن چرخ حمل بار از محوطه ایستگاه ممنوع است
  • از ریل ها به حد کافی دور بمانید (حریم ایمن شما پشت خط زرد سکو می باشد)
  • قطار هایی که حداقل یک ساعت پس از اذان حرکت می کنند ،برای آن وعده نماز توقف نخواهندداشت . برای ادایفریضه نماز به مسجد و یا نمازخانه ایستگاه مراجعه کنید.
  • نصب پوستر،تابلو،پلاکارد و ... در ایستگاه ممنوع است
  • هرگونه فعالیت تبلیغاتی ، مصاحبه ، نظرسنجی و تصویر برداری حرفه ای باید با مدیریت سالنهماهنگ شود

لغو حرکت قطار

  • لغو برنامه حرکت قطار : وجه کامل بلیت ، تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت میشود و یا  میتواند با الویت بلیت برای قطار بعدی تهیه نماید
  • لغو برنامه  رفت قطار برای دارندگان بلیت رفت و برگشت : چنانچه بلیت رفت و برگشت یکسان و همنام باشد وجه کامل بلیت رفت حداکثر  تا  یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت میشود و یا در صدور بلیت های بعدی الویت خواهد داشت.در صورت تمایل مسافر وجه کامل بلیت برگشت نیز پرداخت می شود. حداکثر زمان استرداد بلیت برگشت 3 ساعت قبل از حرکت قطار می باشد
  • لغو حرکت قطار در حین سفر و بازگشت مسافران به ایستگاه مبدا : چنانچه بلیت به نام مسافر باشد ، وجه کامل آن حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش پرداخت میشود.
  • لغو حرکت قطار در حین سفر و اعزام مسافران به مقصد با سایر وسایل نقلیه : چنانچه توقف ناشی از حوادث طبیعی نبوده و رسیدن مسافران به مقصد با تاخیری بیش از زمان معین انجام می شود، 50 درصد یهای بلیت بعد از کسر خدمات حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت برداشت می شود

مقررات صدور بلیط نیمه بها:

  • صدور بلیط  برای جانبازان عزیز و خانواده های معظم شاهد (با ارايه ی اصل کارت شناسایی معتبر بنیاد) در کلیه مراکز فروش امکان پذیر است.
  • بلیط نیم بها برای کودکان 2 تا 12 سال تمام ، با ارایه ی شناسنامه صادر میشود.
  • برای مسافران کودک زیر 2 سال در صورت تمایل استفاده از خدمات بیمه ، 10 درصد بهای بلیط بدون در نظر گرفتن جا و در صورت استفاده از صندلی 50 درصد بهای بلیط دریافت میشود

چگونگی پرینت مجدد بلیط

  • چاپ مجدد بلیط در کلیه نمایندگی ها ی فروش بلیط قطار در ازای پرداخت ده هزار ریال برای هر برگه کاغذ A4 امکان پذیر میباشد
  • در صورت مفقودی بلیط ، مسافر میتواند با مراجعه به مراکز فروش مستقر در ایستگاه های مبدا با پرداخت 5 درصد از بهای بلیط نسبت به دریافت بلیط المثنی اقدام نماید.

یادآوری ها

  • هنگام سوار شدن به قطار عجله نکنید
  • به سالمندان و کودکان در سوار شدن به قطار کمک کنید
  • هنگام تردد از روی پله ها و معابر از سمت راست حرکت کنید
  • از گرفتن دارو ،غذا و آشامیدنی از افراد ناشناس جدا خودداری کنید
  • هرگونه موارد مشکوک و خلاف مقررات را به مدیریت سالن اطلاع دهید
  • در مصرف آب صرفه جویی کنید
  • در تمام اوقات به ویژه روی سکوها مراقب کودکان خود باشید
  • هنگام استفاده از پله برقی به نکات ایمنی توجه کنید
  • پذیرایی در برخی قطارهای ویژه اختیاری  و با درخواست مشتری انجام می شود لذا هنگام تهیه بلیت و درصورت تمایل به پذیرایی در قطار با هزینه مربوط بلیط خود را دریافت نمایند
  • پرداخت خسارت  با ارایه ی اصل شناسنامه  یا کارت شناسایی معتبر به همراه یک برگ کپی آن و لاشه بلیت تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه ی مراکز فروش بلیت امکان پذیر است.
  • در صورت مشاهده افراد بدون بلیت در قطارهای عادی و سریع ، رییس قطار موظف است بهای کامل بلیت را از مسافر با صدور قبض مربوط ،دریافت کند. در قطار اکسپرس 50 در صد از بهای بلیت اخذ خواهد شد.
  • صدور قبض در قطار برای مسافر بدون بلیت ، به منزله تامین جا برای وی نمی باشد.