رسپینا
کیش

آب انبار کیش؛ جلوه ای از معماری ایرانی

آب انبار کیش یکی از بناهای زیبا و تاریخی کیش است که به نام های آب انبار دوقلو و آب انبار پنج بادگیر نیز شناخته می شود. این آب انبار سنتی جلوه ای از معماری ایرانی است و با تماشای آن به تبحر و مهارت هنر دست ایرانیان پی خواهید برد. اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی کیش را دارید و به مکان های تاریخی نیز علاقه دارید، بازدید از این آب انبار قدیمی را در فهرست خود قرار دهید. با رسپینا همراه شوید تا با یکی دیگر از جاذبه های شگفت انگیز و منحصر به فرد کیش آشنا شویم.

آدرسبخش شمالی جزیره کیش، مجاور مجموعه درخت سبز
ساعت کارهمه روزه 9 الی 10 شب
هزینه ورودیرایگان است
مدت زمان پیشنهادی بازدید1 ساعت
آب انبار کیش

آب انبار کیش کجاست؟

آب انبار سنتی کیش در شمال جزیره و در مجاورت شهر باستانی حریره قرار دارد و بهتر است بازدید از این دو مکان دیدنی را در یک روز برنامه ریزی کنید. بهترین مسیر دسترسی به آب انبار دوقلو کیش، حرکت به سمت بلوار مهنا، سپس بلوار المپیک است که در نهایت، مجاور مجموعه درخت سبز، به آب انبار دوقلو کیش خواهید رسید.

هتل های کیش

View Larger Map

چه ساعتی و چه روزهایی می توان از آب انبار کیش بازدید کرد؟

امکان بازدید از آب انبار سنتی کیش همه روزه و از ساعت 9 صبح الی 10 شب به صورت رایگان برای مسافران و گردشگران فراهم است. کمتر از 1 ساعت نیز می توانید برای بازدید از این مکان دیدنی وقت بگذارید و از تماشای آن لذت ببرید.

آب انبار تاریخی کیش در شب

بهترین زمان بازدید از آب انبار سنتی کیش

همانطور که می دانید جزیره کیش در حاشیه دریا قرار دارد و هرکجا که دریا وجود داشته باشد شدت رطوبت هوا بسیار زیاد است؛ از این رو بهترین زمان برای سفر به این چزیره فصول پاییز و زمستان می باشد. البته بهتر است در نظر داشته باشید در این فصل ها ممکن است مکان های دیدنی جزیره کیش نسبتا شلوغ باشد و با ازدحام جمعیت رو به رو شوید. آب انبار کیش دارای نورپردازی بسیار زیبا است که باعث شده به یکی از جاذبه های کیش در شب تبدیل شود.

از تاریخچه آب انبار سنتی کیش چه می دانید؟

اقلیم ایران در بخش جزیره کیش دارای آب و هوای گرم و مرطوب می باشد که باعث کمبود آب شده است. بنابراین برای رفع فقدان آب از احداث آب انبار کیش برای جزیره استفاده کرده اند. این اثر تاریخی از هزاره ی دوم قبل از میلاد و در چغاز زنبیل، متناسب با اقلیم منطقه بنا شد.

معماری قدیمی این بنا به شکل مخزنی چهارگوش، مدور و گنبدی بوده است و آب انبار کنونی به جامانده از عصر معاصر می باشد. آب انبار دوقلو کیش در قسمت شمالی جزیره قرار دارد و در سال 1372 شمسی احداث شده است. این آب انبار بر روی آب انباری قدیمی ایجاد گردیده و سپس مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفته است و به شکل مدرن امروزی دیده می شود.

آب انبار دوقلو کیش

معمولا آب انبارها در مناطقی که چالش آب دارند احداث می شود و در بازه های زمانی خشکسالی و کمبود آب مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از احداث آب انبارها به شکل حوض یا استخر سرپوشیده در زیرزمین، انباشت و نگهداری آب بوده است. همانطور که گفتیم این آب انبار دوقلو کیش از معماری سنتی یزد تبعیت می کند و سازه ای طراحی شده برای زمان های گرم سال بوده تا آب در آن به صورت سالم ذخیره شود و در صورت لزوم از آن استفاده گردد. هم اکنون با مدرن شدن شیوه های زندگی مردم امثال این آب انبار کاربرد خود را از دست داده و به جاذبه گردشگری تاریخی در کیش تبدیل شده است.

آب انبار قدیمی کیش

معماری شگفت انگیز آب انبار دوقلو کیش

این آب انبار دارای دو گنبد و پنج بادگیر بوده که در گذشته جهت خنک شدن محیط و آب از آن استفاده می کرده اند. در قسمت های ورودی آب انبار روزنه هایی وجود دارد که موجب تعادل آب و هوا داخل آب انبار می شود و هوای آن را در تابستان خنک می کند. شیوه کار این آب انبار به شکلی است که هوا از بخشی ازآب آنبار وارد برج شده و سپس به سمت پایین انتقال و با برخورد به آب باعث خنک شدن آب می شود.

فضای داخلی آب انبار کیش

زمانی که این بنا دارای آب بوده، آب وهوای سردتری داشته اما اکنون هوا سرد کمتر درآن احساس می شود. در اطراف این آب انبار انواعی از گونه های کاکتوس دیده می شود که زیبایی خاصی به این بخش داده است.

با دیدار از این نوع بناها پی می بریم که در گذشته مردم برای تهیه آب باید رنج های بسیاری را تحمل می کردند تا مزه آب شیرین و خنک را احساس کنند. تمام آب انبارهای ساخته شده دارای سقف گنبدی شکل، بادگیر و یک فضای گود مانند هستند اما آنچه آب انبار دوقلو کیش را متفاوت می کند دو گنبد و پنج بادگیر است.

نمای داخلی آب انبار کیش

در بخش های بالایی این آب انبار روزنه هایی قرار داده شده است که وظیفه آن متعادل ساختن هوای داخل آب‌انبار در فصول گرم سال می باشد. هم اکنون فضای داخلی آب انبار برای بازدید عموم سنگ فرش شده است. افرادی که به بناهای تاریخی علاقه دارند می توانند به این آب انبار بروند تا جلوه ای از تاریخ کیش را مشاهده کنند.

آب انبار سنتی کیش هنگام غروب

هتل های نزدیک به آب انبار کیش

نزدیک ترین هتل ها و محل اقامت به آب انبار سنتی کیش که به صورت پیاده نیز قابل دسترسی باشند در جدول زیر آورده شده است.

نام هتلآدرسفاصله هتل تا آب انبار کیش به صورت پیاده
هتل امیرکبیر بلوار ایران ، جنب اداره آب و برق41 دقیقه
هتل گلدیس بلوار میرمهنا، شهریار، بین شمس و خیابان اقبال لاهوری30 دقیقه

جاذبه های گردشگری اطراف آب انبار کیش

در سفر به کیش علاوه بر دیدار از آب انبار دوقلو می توانید از دیگر جاذبه های تاریخی گردشگری کیش مانند شهر باستانی حریره کیش، درخت سبز و مجموعه ورزشی المپیک کیش دیدن فرمایید. اطلاعات مورد نیاز شما در جدول آورده شده است.

نام مکان دیدنیآدرسفاصله مکان دیدنی تا آب انبار کیش به صورت پیاده
شهر باستانی حریرهبلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه9 دقیقه
مجموعه درخت سبزجزیره کیش، بلوار میرمهنا، میدان المپیک، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان درخت سبز6 دقیقه
مجموعه ورزشی المپیکمیدان المپیک، مجموعه ورزشی المپیک کیش12 دقیقه
باشگاه سوارکاری کیشحد فاصل بلوار المپیک و بلوار حریره15 دقیقه
شهر زیر زمینی کاریز کیشبلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور 16 دقیقه

رستوران ها و کافی شاپ های نزدیک به آب انبار کیش

نام رستورانآدرسفاصله رستوران تا آب انبار سنتی کیش به صورت پیاده
رستوران مادر بزرگورودی پارک درخت سبز و شهر تاریخی حریره5 دقیقه
کافه حریرهاستادیوم، بلوار المپیک، جاده کرانه5 دقیقه
کافه دامونشهرک دیدنیها، میدان وصال، خیابان وصال شمالی 30 دقیقه

مراکز خرید نزدیک به آب انبار کیش

نام مرکز خریدآدرسفاصله مرکز خرید تا آب انبار سنتی کیش به صورت پیاده
مرکز خرید دامونخیابان وصال ، مرکز خرید دامون 30 دقیقه
مرکز خرید پادناخیابان بلوار ایران بین میدان هرمز و خلیج فارس35 دقیقه
فروشگاه افق کوروش کیشبلوار المپیک،خیابان درخت سبز،خیابان صنعت یکم5 دقیقه
فروشگاه بهنان کیششهرک صنعتی ۱،خیابان صنعت5 دقیقه
آب انبار پنج بادگیر کیش

سوالات متداول

آب انبار کیش در کجای جزیره واقع شده است؟

آب انبار سنتی کیش در شمال جزیره و در مجاورت شهر حریره قرار دارد. برای بازدید از این مکان دیدنی باید به سمت بلوار مهنا، سپس بلوار المپیک برود.

نوشته های مشابه

ساعت کار آب انبار کیش چگونه است؟

بازدید از آب انبار دوقلو کیش همه روزه 9 الی 10 شب امکان پذیر است و گردش در آن کمتر از 1 ساعت از زمان شما را خواهد گرفت.

هزینه ورودی آب انبار کیش چه مقدار است؟

بازدید از آب انبار کیش هزینه ورودی ندارد و بازدید از آن برای تمام افراد رایگان است.

فائزه رضایی

پس از گذراندن ساعت های متوالی در جاده و جاری شدن شوق در وجودمان به این باور دست خواهیم یافت که سفر خشت به خشت آدمی را از نو خواهد ساخت. پس بار سفر خود را ببندیم و به هر جاده ای که می شود قدم بگذاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا