رسپینا
کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش؛ میراث 2500 ساله

شهر زیرزمینی کاریز کیش یکی از مکان های تاریخی کیش است که قدمتی 2500 ساله دارد و جزو کهن ترین آثار به جا مانده از تاریخ ایران است. علاوه بر تمام امکانات تفریحی کیش، این شهر زیرزمینی گردشگران ایرانی و خارجی را شگفت زده کرده است. مهارت و هنر ایرانیان همراه با طبیعت زیبای جزیره کیش در این مکان دیدنی پرده از نمایش دیدنی برداشته است و دلیلی شده است که بازدید از این مکان سحرانگیز را در برنامه سفر خود به کیش قرار دهید. با ما همراه باشید تا در این مطلب با شهر زیرزمینی کیش بیشتر آشنا شویم.

ویدئو معرفی شهر زیر زمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز کیش کجاست؟

برای اینکه به شهر زیرزمینی کاریز جزیره کیش برسید، باید خودتان را به بلوار میر مهنا این جزیره برسانید. سپس به سمت میدان المپیک حرکت و از آن عبور کنید. بعد از میدان المپیک و نرسیده به میدان فارور می‌توانید شهر زیرزمینی کاریز را پیدا کنید. برای رفتن این مکان تاریخی کیش می توانید از وسایل نقلیه مانند مینی بوس، تور های گردشگری و اجاره ماشین استفاده نمایید.

هتل های کیش
آدرس: بلوار میرمهنا، حدفاصل میدان المپیک و میدان فارور
قیمت بلیط ورودی: (1402)130.800 هزار تومان
ساعت بازدید:همه روزه 9 الی 21:30
مدت زمان بازدید:2 الی 3 ساعت

View Larger Map

جاذبه‌های دیدنی شهر زیرزمینی کاریز کیش

قنات کاریز یکی از جاهای دیدنی کیش است و با بازدید از آن شاهد شگفتی هایی خواهید بود که هرجایی پیدا نمی شود. در ادامه با برخی از آن ها آشنا می شویم.

سقف مرجانی شهر؛ صدف ها و سنگواره های چندین میلیون ساله

با ورود به شهر زیر زمینی کاریز کیش اولین ویژگی منحصر به فردی که توجه شما را جلب خواهد کرد، فسیل های جانوران مختلف است که در طول صدها سال شکل گرفته اند. طول عمر برخی از این فسیل ها بین چندین میلیون سال است و در این بین فسیل لاکپشت ها در میان سقف مرجانی این شهر زیر زمینی، شما را مبهوت می کند. آنچه این مکان را جادویی می کند نزدیکی به آثار شگفت انگیز گذر زمان است مانند مرجان هایی که نشان می دهند این شهر زمانی محل زندگی جانوران کمیاب بوده است.

چاه‌های قنات کاریز کیش

مسیر این شهر زیر زمینی به طور کلی 14 کیلومتر است که تنها 1 کیلومتر آن برای بازدید عموم مردم بازسازی شده است. شما با قدم زدن در این مسیر 74 حلقه چاه خواهید دید که تنها بخش کوچکی از اعجاب این مکان می باشد. بررسی های کلی نشان داده اند که  247 حلقه چاه در مسیر عبور آب قرار دارد و اخیرا نیز اخیرا یک حلقه چاه در لایه مرجانی با ضخامت 7 متر به شکل مخروطی ایجاد شده است. متوسط عمق این چاه ها 12 متر است و برخی از آن ها تا 16 متر نیز می رسد.  شما می توانید با تماشای این چاه ها، سفری کوتاه به تاریخ داشته باشید.

شهر زیر زیرزمینی کاریز از مکان های تاریخی کیش

تصفیه خانه طبیعی؛ جادوی قنات باستانی

جالب است بدانید که در گذشته این مرجان های موجود در مسیر آب کاریز عامل تصفیه آب بوده اند و ساکنان منطقه در قرن 5 یا 6 هجری این آب تصفیه شده را با مردم بومی منطقه یا دیگر جزیره ها معامله می‌کردند. این آب آشامیدنی در میان جزیره کیش حکم گنج گرانبهایی برای ساکنین داشته است.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

موزه خلیج فارس؛ سفر در تاریخ

مجموعه‌ای از اسناد تاریخی و مستندات پیرامون تاریخ خلیج فارس در این موزه وجود دارد که شما را با نحوه زندگی مردمان جنوبی ساکن خلیج فارس آشنا می سازد. قدیمی ترین پایاب این شهر، با قدمتی 800 ساله در این موزه قرار دارد. بازدید از این موزه قدیمی نیز در هنگام حضور در شهر زیر زمینی کاریز خالی از لطف نیست.

مسجد مرجانی

تنها مسجدی که از مرجان های ارزشمند ساخته شده است در این مجموعه قرار دارد. این مسجد که در جهان فقط یک نمونه از آن وجود دارد روزانه بازدید کنندگان بسیاری را به خود جلب می نماید. قابل توجه است که سقف آن نیز با سنگواره و فسیل‌های دریایی ساخته شده است.

مسجد مرجانی کیش

جریان هوای خنک دائمی

پس از آنکه وارد شهر زیرزمینی کاریز می شوید، هوای خنک پوست شما را نوازش میکند و لذت تفریح شما را دو چندان می کند. فرقی نمی کند چه فصلی به این شهر زیر زمینی بروید، هوای خنک این مکان باعث شده است گردشگران و مسافران در هر زمانی به راحتی به بازدید و گردش بپردازند. هوای خنکی که در کاریز جریان دارد باعث شده است در گذشته اتاق ها و دالان هایی برای سکونت افراد ساخته شود و کیفیت آب نیز حفظ شود.

امکانات رفاهی در شهر زیرزمینی کاریز کیش

مجتمع گردشگری کاریز در کیش

در شهر کاریز کیش علاوه بر بازدید تاریخی که از آن جا دارید، امکانات رفاهی خوبی برای گردشگران فراهم شده است تا در کنار بازدید بتوانند از مزایای دیگر نیز بهره مند شوند. از جمله امکاناتی که در این مجموعه وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

رستوران و کافی شاپ

وجود رستوران و کافی شاپ سنتی باعث شده است تا در کنار سفر به تاریخ، در کنار عزیزانتان لحظاتی خود را به صرف یک نوشیدنی و وعده خوشمزه مهمان کنید تا این بازدید برای شما با طعمی خوش در ذهن تان ماندگار شود.

عکاسخانه سنتی

امکان عکس برداری با لباس های سنتی و بومی باعث گردیده تا این خاطره برای شما به صورت ویژه تری رنگ و لعاب بگیرد. در این مجموعه شما می توانید با لباس های بومی و سنتی عکس های فوق العاده ای را در عمیق ترین شهر زیر زمینی مرجانی دنیا به ثبت برسانید.

فروشگاه صنایع دستی

حضور فروشگاه صنایع دستی در شهر زیر زمینی کاریز نیز خالی از لطف نیست. شما می توانید برای خود و عزیزان تان سوغاتی را به یادگار تهیه کنید تا در هر زمان با دیدن این یادگاری، یاد خاطرات سفر کیش و بازدید از کاریز قدمتی برایتان تازه شود.

فروشگاه صنایع دستی در شهر زیرزمینی کاریز

راهنمای گردشگری

در هنگام بازدید از شهر زیرزمینی کاریز یک راهنما همراه شما خواهد بود تا بتوانید سوالات تاریخی خود را از او بپرسید و بازدید را برای شما دلنشین تر کند. وجود راهنما باعث می شود تمام اطلاعات لازم را دریافت کنید و نکته مبهمی برای شما باقی نماند.

نوشته های مشابه

تاریخچه شهر زیرزمینی کاریز کیش

در گذشته دور، حدود 2500 سال پیش قناتی در عمق 16 متری زمین قرار داشته است که مردمان از آن آب شیرین را تامین می کردند. جزیره کیش که در آن سال ها از نقاط مهم تجارت در خلیج فارس و کشورهای حوزه آن منطقه و دریای عمان محسوب می شده، این آب را با معاوضه کالا و یا تهیه مصارف دیگر به فروش می رسانده است.

در این منطقه یک کاریز یا همان قنات وجود داشته که به علت برخوردار بودن از آب شیرین، مرجان ها و فسیل ها توجه سرمایه گذاران ایرانی را به خود جلب نموده تا در این محوطه آغاز به ساخت یک شهر زیر زمینی کنند تا بازدید کنندگان بسیاری بتوانند با ظرافت هنر ایرانی و حضور مرجان ها و فسیل های قدمتی آشنا شده و از آن بازدید نمایند.

نقشه تاریخی شهر زیر زمینی کاریز کیش

در سال 1378 یک مهندس ایرانی به نام ” منصور حاجی حسینی ”  که در آلمان ساکن و مقیم بوده است با دیدن یک مستند از جزیره کیش تحت تاثیر قرار گرفته و بعد از 30 سال دوری به همراه خانواده خود به ایران بازگشته است تا در وطن خود یک جاذبه بی نظیر را در کاریز کیش که یک قنات قدمتی بوده بنا کند؛ او هزینه شخصی این بنا را تقبل کرد تا قدمت این فسیل ها و مرجان های قدیمی به دیدگاه مردمان ایران زمین جلوه دیگری داشته باشد. این اثر دیدنی تنها شهر زیر زمینی در جهان است که با سقفی مملو از مرجان ها و فسیل های قدمتی ساخته شده است.  

در زمان مرمت و بازسازی این قنات تاریخی، بر روی منبع آب شیرین و کانال های آن، محافظی قرار داده شده بود تا آسیبی به کیفیت آب وارد نشود.این محافظ در اصطلاح کول نامیده می شود که در واقع استوانه های سیمانی هستند که از استحکامات چاه ها و تونل ها و قنات های حفر شده، محافظت می نمایند.

دالان های شهر زیرزمینی کاریز کیش

بهترین زمان بازدید از شهر زیرزمینی کاریز کیش

برای آن که در بهترین زمان ممکن از این مجموعه بازدید نمایید در ابتدا باید به بهترین زمان سفر به جزیره کیش توجه کنید. زمان هایی که جزیره کیش در شرایط تعطیلات تقویمی به سر می برد، ازدحام جمعیت در جزیره ممکن است بازدید از این مجموعه را برای شما سخت کند. پس پیشنهاد می شود اگر تمایل دارید در زمانی خلوت و با آرامش خاطر از این اثر تاریخی بازدید در فصل های مانند تابستان یا پاییز به بازدید از این مکان بپردازید. توجه فرمایید که هوایی که در کاریز جریان دارد همیشه متعادل و خنک است پس باعث ناخوشی شما نخواهد شد.

شهر زیرزمینی کاریز از جاذبه های دیدنی کیش

ساختار منحصر به فرد شهر زیرزمینی کاریز

قنات کاریز حداکثر ارتفاع چهل و پنج متری دارد و این موضوع با توجه به قدمت و حفر آن در لایه گل مارن نشان دهنده مهارت و تبحر منحصر به فرد ایرانیان است.  این قنات در دو رشته و از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش به سه رشته تبدیل می‌شود و از این محل مجددا با تبدیل به یک رشته، به شهر قدیمی حریره می‌ریزد.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

گل مارن نوعی گل رس است که به صورت طبیعی نرم است اما هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد خشک می شود. این گل به قدری ارزشمند است که این مجموعه تفریحی برای محافظت بیشتر، دیواری جلوی آن ساخته است. معماری این قنات بسیار مورد توجه است زیرا به نحوی ساخته شده است که امکان برداشت آب، استراحت و استفاده از دیگر ویژگی های آن به راحتی امکان پذیر باشد.

شهر تاریخی کاریز در کیش

3 مرکز دیدنی و مهم نزدیک به شهر زیرزمینی کاریز کیش

این مجموعه با برخی از جاذبه های دیدنی و تفریحی نیز فاصله مناسبی دارد که شما می توانید بعد از بازدید به دیگر مکان های دیدنی نیز سری بزنید. فاصله تقریبی برخی از آن ها را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

نام مکان دیدنیآدرسفاصله تا شهر زیرزمینی کاریز کیش (پیاده روی)
باشگاه اسب سواری کیشحد فاصل بلوار المپیک و بلوار حریره16دقیقه
شهر باستانی حریرهبلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه24 دقیقه
مرکز خرید هرمزمیان میدان هرمز و میدان المپیک، خیابان ایرپورت19 دقیقه

هتل های نزدیک به شهر زیر زمینی کاریز کیش

در سفر به جزیره کیش برخی از هتل ها فاصله نزدیکی با این مجموعه دارند. پس به یاد داشته باشید اگر هتلی در این نزدیکی رزرو کردید حتما در یک زمان مناسب به بازدید از کاریز کیش بپردازید.

نام هتلآدرسفاصله تا شهر زیرزمینی کاریز کیش (پیاده روی)
هتل گلدیسبلوار ایران، جنب اداره آب و برق33 دقیقه
هتل فانوسخیابان میرمهنا، ضلع جنوبی بازار پارس خلیج34 دقیقه
هتل آفتاب شرقخیابان میرمهنا، ابتدای بلوار جاسک34 دقیقه

سوالات متداول

شهر زیرزمینی کاریز کیش کجا واقع شده است؟

این شهر زیر زمینی در بلوار مهنا قرار دارد و برای رسیدن به آن باید به میدان المپیک و سپس میدان فارور بروید. نرسیده به میدان فارور شهر زیر زمینی کاریز را پیدا خواهید کرد.

قیمت بلیط شهر زیر زمینی کاریز کیش چه قدر است؟

قیمت بلیط این مکان دیدنی در حال تغییر است اما شما در سال 1402 با پرداخت 130.800هزارتومان می توانید وارد مجموعه شوید و از گردش و تفریح خود لذت ببرید. به محض اطلاع از نرخ جدید، اطلاعات به روزرسانی خواهد شد.

ساعت بازدید کاریز کیش چگونه است؟

می توانید از شهر زیر زمینی کاریز کیش همه روزه از ساعت 9 صبح الی 9:30 شب بازدید کنید. بازدید از این مکان دیدنی 2 الی 3 ساعت زمان خواهد برد پس زمان ورود خود را به آخر وقت موکول نکنید.

شهر زیرزمینی کاریز کیش چقدر قدمت دارد؟

شهر زیر زمینی کاریز در واقع یک شهر تاریخی که محل زندگی مردم باشد نیست، بلکه یک قنات 2500 ساله است که اکنون به یک مجموعه تفریحی و گردشگری تبدیل شده است.

فائزه رضایی

پس از گذراندن ساعت های متوالی در جاده و جاری شدن شوق در وجودمان به این باور دست خواهیم یافت که سفر خشت به خشت آدمی را از نو خواهد ساخت. پس بار سفر خود را ببندیم و به هر جاده ای که می شود قدم بگذاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا