تجربه ی تور یک روزه ی آبشار قره سو از مبدا مشهد با رسپینا24

آبشار قره سو، زمانی از بی نام و نشون های طبیعت بود؛ اما زیبایی این طبیعت بکر، چیزی نبود که از چشم طبیعت گردان مخفی بمونه. امروزه با استقبال مردم از طبیعت اطراف مشهد، شاهد برگزاری تورهای یک روزه طبیعت گردی، درمشهد هستیم. در میان تورهای مختلفی که بر گزار می شه، تورهای یک روزه ی طبیعت گردی رسپینا24، مهیج ترین سفر مشهد رو براتون رقم میزنه. با من همراه باشین تا شما رو با تور آبشار قره سو آشنا کنم.

تور مشهد

تازه از سرکار برگشته بودم. چند ماهی بود که مسافرت نرفته بودم و خستگی کار توی تنم مونده بود و دلم یه تفریح حسابی می خواست. و ساعات طولانی که پشت میز کار بودم منو خسته کرده بود. چون هم هزینه ی یک سفر چند روزه رو نداشتم و هم مرخصی گرفتن کار سختی بود. خلاصه تنها تفریح من روز جمعه بود و اون هم اگه کسی پایه نبود برای گردش باید توی خونه می موندم چون تنهایی گردش کردن رو دوست نداشتم. خیلی به این فکر می کردم که چجوری به مسافرت برم؛ طوریکه با توجه مرخصی کمی که دارم، هم کوتاه مدت باشه و هم هزینه زیادی رو دستم نزاره. تا چند روزی داشتم همش برنامه ریزی می کردم ولی هر راهی رو انتخاب می کردم تهش به بن بست می خورد. یه شب که داشتم توی تلگرامم گشت می زدم، چشمم به کانالی خورد که نوشته بود "تورکار/ تور یک روزه از مشهد". کنجکاو شدم و نشستم. با هیجان مثل آدمایی که دنبال گمشده ای می گردن، کانالو باز کردم؛ این کانال، تورهای یک روزه ی طبیعت گردی رو معرفی می کرد. چیزی که منو ذوق زده کرد، ویژگی این تورها بود. رسپینا24، تورهاشو فقط جمعه ها برگزار می کرد یعنی درست تنها روزی که من تعطیل بودم. هزینه ی مناسبی که در قبال خدمات عالی، باید پرداخت می کردیم، منو برای ثبت نام در تور آبشار قره سو، در اولین جمعه ای که پیش رو بود، مصمم کرد. دیگه چی می خواستم؟! سفر با اتوبوس توریستی، داشتن لیدر مجرب، صبحانه عالی، نهار( جوجه کباب که من خیلی دوست داشتم)، عصرانه و مهمتر از همه بیمه کامل. گوشیو برداشتم و به شماره ای که پایین تورها بود زنگ زدم. خانم خوش برخوردی منو برای رفتن به این گردش ترغیب کرد. البته کمی مردد بودم، چون تنها بودم و فکر می کردم تنهایی ممکنه بهم خوش نگذره، ولی به خودم گفتم ارزش امتحان کردن داره، حالا اگه خوش نگذشت دیگه نمی رم.

صبح جمعه9/4/1396. ساعت 6:00

صبح زود با انرژی از خواب بیدار شدم و هیجان زده ازینکه می خوام برم قره سو، لباس پوشیدم. رأس ساعت 6 رسیدم آژانس، اتوبوس توریستی جلوی درب پارک بود. وقتی وارد آژانس شدم با افرادی از همه ی سنین روبرو شدم که قرار بود همسفر من بشن. فلاسک، ساک، کوله پشتی و ... از چیزایی بود که در هر گوشه ی آژانس به چشم می خورد. داخل اتوبوس که همه مستقر شدیم؛ لیدر با یه خوش آمدگویی گرم ازمون خواست که خودمونو معرفی کنیم. این شروع یه آشنایی عالی برای همه ی هم سفرامون بود. جو صمیمی رو مدیون لیدر خوش برخوردمون بودیم که باعث شد توی مسیر اصلا خسته نشیم و تمام مسیر رو به خنده و شادی بگذرونیم.

تور طبیعت

صبح جمعه 9/4/1396 . ساعت 10.00

طبیعت زیبای کلات هوش از سرم برده بود. جاده ای پیچ در پیچ که گوش کناره های طبیعت رو جلوی چشمم می آورد. کولر بالای فضای خنکی ایجاد کرده بود. پرواز پرنده ها، شرشر رودها، رقص درختان، موزیکی که اتوبوس رو پر کرده بود از شور و هیجان، نوید یه روز خوش رو می داد. گرم صحبت و لذت بردن از اوقاتمون بودیم که اتوبوس کنار یک رستوران نگه داشت. لیدر: «داریم به طبیعت قره سو نزدیک می شیم. اینجا صبحونه ی مفصلی می خوریم و بعد راه می افتیم». یه صبحونه ی کامل؛ نان تازه، چای، پنیر، کره، مربا و تخم مرغ آب پز، خیلی چسبید. بعد صبحونه سریع راه افتادیم چون پیاده روی آبشار قره سو، چند ساعت طول می کشید و باید برای نهار برمی گشتیم همین رستوران. توی مسیر از تونل های سنگی با دیواره های ناهموار و سفید، رد شدیم. چراغانی زیبای داخل تونل، نمای داخلی تونل را طوری زیبا می کرد که به محض ورود همگی جیغ می کشیدیم و دست می زدیم. شور حال وصف نشدنی ای بهمون دست می داد. تو این سفر دیگه ما نبودیم که خوشحالی می کردیم بلکه کودک درونمون خیلی ذوق می کرد.

تور گردشی

جمعه9/4/1396 . ساعت 11:00

اتوبوس توقف کرد. لیدر: «خانوم ها، آقایون، به مقصد رسیدیم. لطف کنین هرچی لازم دارین بردارین و وسایل غیر ضروری رو بزارین، از گروه هم جدا نشین».

از اتوبوس پیاده شدم، آفتاب شدیدی می خورد وسط سرم، فکر کردم توی کویرم، رومو که بر گردوندم چشمم به طبیعت سرسبز و کوه ها افتاد. مسیر، زنان روستا که خوراکی های خوش مزه و لواشک می فروختن، بهمون خوش آمد می گفتن. با هر قدمی که بر می داشتم، روان آب های زیر پاهام بیشتر می شد. گردشگرای زیادی غیر ما به صورت خانوادگی اومده بودن. لیدر جلوتر از بقیه حرکت می کرد و چند نفر رو برای آخر گروه مأمور کرد که کسی جا نمونه. وارد مسیر اصلی شدیم. جوی های آب، سر سبزی وصف ناشدنی ای به منطقه داده بود. هرچی جلوتر می رفتیم رودها پر آب تر می شد. اول دره، صخره های چین دار کم ارتفاع و کم قطر دیده می شد. هر چی جلوتر می رفتم انگار دره باریک تر و مرتفع تر می شد. به جایی رسیدیم که کاملا صعب العبور بود و نردبان های فلزی که قرار داشت، تنها راه بالا رفتن از صخره های آبشاری بود. وقتی از پله های نردبان بالا می رفتم شدت آبشار هیجان منو بیشتر کرده بود؛ لباس هام داشت خیس می شد ولی نگران نبودم چون لباس اضافی همراهم بود. حدود 90% مسیر رو توی آب ها  بودیم. کفش و شلوارم خیس شده بود ولی با هوای دلچسبی که بود راه رفتن توی آب های خنک بهم انرژی می داد. در طول مسیر آبشار اول را با نردبان گذشتیم؛ کمی جلوتر به آبشار بلندتر و نردبان بلندتری رسیدیم؛ دو نردبان کنار هم، یکی برای بالا رفتن و یکی برای پایین اومدن. پشت سر هم از نردبون ها بالا رفتیم؛ از بالا که به پایین نگاه می کردم؛ ارتفاع آبشار و نردبان، فکر برگشتن رو تو سرم محال می کرد. خلاصه بعد از چند آبشار نوردی، به  منطقه ی بازتر و خشکی رسیدم؛ برای عکس و استراحت عالی بود.

گردشگری

بعد کمی استراحت،لیدر گفت حرکت کنم. دوباره وارد تنگه شدم و شورع به پیاده روی توی آب های خروشان. به آبشار بلندی رسیدم که باید با نردبان ازش بالا می رفتم. منظره ی قشنگی بود، کمی ماندیم و گروهی عکس گرفتیم. فکر دوش گرفتن زیر آبشار به سر آدم میزد. جالبه بدونین چندتا از همراهامون رفتن زیر آبشار دوش گرفتن؛ خیلی عالی بود. از صخره ها و آبشارهای بعدی و بعدی تر هم بالا رفتیم. حال و هوای خوشی بینمون حاکم بود. دیگه  احساس غریبی نمی کردم، چون با همه ی همراهام دوست شده بودم و اونا هوامو داشتن. تقریبا دو ساعت بود که راه  اومده بودیم؛ به جایی رسیدیم که کوه های بلند دره، منو مجبور می کرد برای دیدنشون سرمو رو به آسمون بگیرم. اونقدر رفته بودیم که تقریبا کسی غیر از گروه ما نبود. اکوی صداهامون که توی کوه می پیچید، ما رو سرگرم می کرد. دم لیدرمون گرم که ما رو تا آخر مسیری که قول داده بود، برد. اصل زیبایی دره، آخرش بود که من دیدم؛ جنگل ارس و درختچه های کوچیکی که مارو به سرچشمه رود قره سو می رسوند. آبی زلال و خنک؛ کلی نوشیدیم و بطری های خالی مون رو پر آب کردیم. شده بودیم عین یک خانواده ی پر انرژی؛ استراحتمون به آب بازی و نشستن زیرسایه ی درختان خلاصه شد و سریع مسیر رو برگشتیم. دوباره از توی آب ها و دره ها گذشتیم تا به نردبون هایی رسیدیم که باید ازشون پایین می اومدیم. همه مراقب هم بودیم و زیر نظر لیدر، پایین می رفتیم. خلاصه تا چشم به هم زدیم رسیدیم به ابتدای دره. درسته که خیس شده بودیم و از پیاده روی یکم خسته شده بودیم، ولی اینقدر بهمون خوش گذشته بود که همینجور می خندیدیم.

قره سو

عصر جمعه 9/4/1396 ساعت16:00

در مسیر برگشت به رستوران بودیم. منکه خیلی گرسنه شده بودم. وارد سالن که شدم همه چیز مهیا بود. به محض اینکه نشستم پشت میز یه پرس جوجه کباب گذاشتن جلوم. خوشمزه ترین نهار(آخه خیلی گرسنه بودمو حسابی چسبید).

مشهد

عصر جمعه 9/4/1396 ساعت 17:00

تور قره سو فقط به آبشارگردی محدود نمی شد. بازدید از کاخ خورشید و بند نادری هم جزء برناممون بود. حتی فکرشو نمی کردم، جاهایی رو که شاید توی چند روز و با گرفتن دو الی سه روز مرخصی باید می دیدم، حالا توی یک روز دیدم. کاخ خورشید، بنای خیلی قشنگی بود که از نادر شاه به جا مونده بود. خانومی به خواست لیدرمون، تاریخ این کاخ و داستان هایی که پشت این بنا بود رو برامون تعریف کرد. مثل قصه ها جالب و شنیدنی بود. موزه ی مردم شناسی که در طبقه ی پایین این کاخ بود خیلی جالب و دیدنی بود؛ حتماً خودتون باید ببینین. در آخر همه روی لبه ی پله، جلوی کاخ نشستیم و یک عکس قشنگ دسته جمعی گرفتیم. در مسیر برگشت سری هم به بند نادری زدیم و لیدر اطلاعاتی رو راجع به این بند زیبا بهمون داد.

گردش قره سو

غروب جمعه 9/4/1396 .  ساعت 18:00

تازه داشتیم از کلات خارج می شدیم که حالمون با یه عصرونه ی عالی، جا اومد. لیدرمون هنوز پر انرژی بود و به ما انرژی می داد. انگار نه انگار که از صبح بیرونیم و راه می ریم؛ پر انرژی، خوشحال و بهتر از همیشه.

جمعه  9/4/1396 . ساعت 21:00

سفر یک روزمون داشت به پایان می رسید و من درحالیکه داشتم لحظات خوشی که سپری کردم در ذهنم مرور می کردم، اتوبوس به جلوی درب آژانس رسید. بلاخره تعطیلات من به پایان رسید و از اینکه قراره فردا با روحیه ی بالا برم سرکار، احساس رضایت می کردم. الان می دونم که برای استراحت و دور بودن از روزمرگی ها، نیازی به سفرهای طولانی و پر هزینه ندارم و با تورهای طبیعت گردی رسپینا24، اوقات خوشی در انتظارمه. شما هم اگه می خواین یه روز متفاوت رو تجربه کنین یا اگه مسافری هستین که در مشهد اقامت کردین، می تونین با عضویت در کانال تور کار، از تورهای یک روزه ی طبیعت گردی رسپینا24، مطلع بشین.