رسپینا
تهران

 خیابان سی تیر تهران؛ فود استریت پایتخت

معرفی کافه رستوران های خیابان سی تهران

خیابان سی تیر تهران یکی از قدیمی ترین خیابان ها در این شهر است. این خیابان به نخستین استریت فود پایتخت شناخته می شود و علاوه بر رستوران و کافه های اطراف، یکی از جاذبه های توریستی و تاریخی تهران هم به شمار می آید. این خیابان به علت قدمت چندین ساله ای که دارد، به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران شناخته شده و دارای چندین موزه و ساختمان مذهبی با قدمت بیش از 100 سال است. اگر علاقمند به شناخت این خیابان تاریخی هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

خیابان سی تیر تهران
خیابان سی تیر تهران

خیابان سی تیر تهران کجاست؟

خیابان سی تیر تهران از تقاطع با خیابان امام خمینی شروع می شود و تا خیابان های جمهوری و میرزا کوچک خان ادامه می یابد. این منطقه در محدوده طرح ترافیک تهران قرار گرفته است و خیابان های اطراف سی تیر بسیار شلوغ و پرتردد هستند.


View Larger Map

چگونه به خیابان سی تیر تهران برویم؟

اگر قصد بازدید از این خیابان را دارید، بهتر است به دلیل قرار داشتن این خیابان در محدوده طرح ترافیک تهران با استفاده از اتوبوس یا مترو به این خیابان برسید. البته می توانید با استفاده از وسیله شخصی به خیابان های اطراف رفته، خودرو خود را در آن خیابان پارک کرده و ادامه مسیر را تا خیابان سی تیر تهران پیاده بروید.

دسترسی به خیابان سی تیر تهران
دسترسی به خیابان سی تیر تهران

دسترسی به خیابان سی تیر با مترو

ایستگاه‌ های مترو امام خمینی (ره) و حسن آباد، نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به خیابان سی تیر تهران هستند. شما می توانید از خطوط منتهی به این دو ایستگاه به نزدیکی خیابان سی تیر تهران بروید. ایستگاه مترو حسن آباد فاصله مکانی کمتری تا خیابان سی تیر دارد.کافیست از درب مترو خیابان لاله زار خارج شوید و در خیابان لاله زار 100 متر پیاده روی کنید و به خیابان سی تیر برسید.

دسترسی به باغ کتاب از ایستگاه مترو حسن آباد
دسترسی به خیابان سی تیر تهران با مترو

دسترسی به خیابان سی تیر تهران با اتوبوس

ایستگاه اتوبوس سی تیر نیز در خیابان امام خمینی و مقابل ورودی خیابان سی تیر قرار گرفته است. بسیاری از مسیرهای اتوبوس از میدان امام خمینی در این ایستگاه توقف دارند و میدان امام خمینی نیز دسترسی مناسبی با اتوبوس از سراسر تهران دارد. همچنین اگر قصد بازدید از این خیابان را با استفاده از اتوبوس دارید می توانید از خطوط 101 و 202 به این مقصد سفر کنید.

دسترسی به خیابان سی تیر تهران با اتوبوس
دسترسی به خیابان سی تیر تهران با اتوبوس

دلیل نامگذاری خیابان سی تیر تهران

ابتدا اسم قدیم خیابان سی تیر تهران، مریضخانه بود، علت این نامگذاری وجود مریضخانه ای در این خیابان بوده است، سپس با دستور احمد قوام نخست وزیر وقت نام این خیابان به قوام السلطنه تغییر یافت. بعد از گذشت چند سال باز هم اسم آن تغییر یافت و این بار به دلیل وجود آثاری از نماد سه دین به خیابان ادیان تغییر نام پیدا کرد. در آخر نیز به علت قیام سی تیر، نام آن به خیابان سی تیر تهران نیز تغییر یافت.

خانه قوام السلطنه
خانه قوام السلطنه

غذاهای خیابان سی تیر تهران

در خیابان سی تیر غذاهای بسیار متنوعی وجود دارد و شما می توانید به صرف انواع فست فود و پیتزا، غذاهای خانگی از قبیل کباب ماهیتابه ای، کوکوسبزی، کباب لقمه، سمبوسه، فلافل و ساندویچ های خوراکی بپردازید. همچنین اگر علاقمند به صرف انواع دسرو نوشیدنی در این خیابان هستید می توانید از کافه های خیابان سی تیر انواع کیک، تارت، چای، قهوه، بستنی و آب میوه های طبیعی را سفارش دهید.

در میان غرفه های مختلف غذاهای ایرانی، غرفه های بین المللی نظیر غذاهای هندی و مکزیکی نیز به چشم میخورد. همچنین در کنار خیابان سی تیر تهران شما می توانید انواع چرخ دستی ها و گاری های فروش لبو، باقالی و شربت های گیاهی و خانگی را ببینید.

غرفه های خیابان سی تیر تهران
غرفه های خیابان سی تیر تهران

کافه و رستوران های خیابان سی تیر تهران

بیشتر کافه و رستوران های درون خیابان سی تیر تهران درون دکه های کوچک و گاری های سیار قرار گرفته اند. این دکه ها در محل ثابت بنا شده اند و  در طول سال جابه جا نمی شوند؛ فقط گاهی جای یک غذاخوری را یک کافه یا رستوران جدید می گیرد. در سر در تمامی دکه ها منو هر دکه را می توانید ببینید. اما رستوران های اطراف خیابان سی تیر تهران شامل موارد زیر می باشد.

غرفه های خیابان سی تیر در شب
غرفه های خیابان سی تیر در شب

کافه رستوران گل رضائیه در خیابان سی تیر تهران

کافه گل رضائیه از نوستالژیک ترین کافه های تهران است. این کافه در سال 1310 تاسیس شده است و بدون شک بخشی از میراث تاریخی و فرهنگی تهران است. این کافه در دو شیفت صبحانه و نهار به مشتریان خود سرویس می دهند.

به دلیل سبک کاری، کافه گل رضائیه در خیابان سی تیر تهران دو منوی مجزا دارد که در منوی صبحانه نان و پنیر، خامه، مربا و عسل و. . . به همراه چای و قهوه سرو می شود و در منوی نهار شما می توانید، انواع کتلت ها و بورش های معروف روسی، جوجه کباب و. . . را سفارش دهید. این کافه درون خیابان سی تیر و بالاتر از موزه آبگینه قرار دارد. ساعت کاری این رستوران از 30 : 8 الی 30 :10 و 12 تا 16 می باشد.

کافه رستوران گل رضائیه تهران
کافه رستوران گل رضائیه تهران

رستوران سنتی ترمه واقع در اطراف خیابان سی تیر

اگر دوست دارید در یک رستوران سنتی دنج همراه با موسیقی زنده غذاهای خوشمزه میل کنید، رستوران سنتی ترمه هتل فردوسی پیشنهاد ما به شماست. از دیگر جذابیت های رستوران سنتی ترمه، طراحی داخلی خاص و جذاب آن با تخت های سنتی است.

در این رستوران سنتی غذاهای ایرانی پخت می شود و از غذاهای معروف این رستوران می توان به جوجه کباب با استخوان، کباب کوبیده، باقالی پلو با گوشت، ماهی قزل آلا و بیف استروگانف اشاره کرد. این رستوران از 11 صبح تا 23:30 پذیرای میهمانان خود می باشد. فاصله مکانی این رستوران تا خیابان سی تیر تهران یک کیلومتر می باشد.

رستوران سنتی ترمه تهران
رستوران سنتی ترمه تهران

رستوران شهر فرهنگ نزدیک به خیابان سی تیر

این رستوران در فاصله 248 متری استریت فود سی تیر قرار دارد. رستوران شهر فرهنگ دارای منوی غذا ایرانی شامل چلو کباب کوبیده، چلو جوجه کباب، زرشک پلو با مرغ و انواع خوراکهای شنسیل مرغ با متریال مختلف می باشد و همه روزه از ساعت 12 تا 20 پذیرای میهمانان خود می باشد.

نوشته های مشابه
رستوران شهر فرهنگ تهران
رستوران شهر فرهنگ تهران

رستوران آذربایجان در فوداستریت 30 تیر

این رستوران در محله سنگلج تهران و خیابان امام خمینی بوده و فاصله زمانی آن تا فوداستریت 30 تیر حدود دو دقیقه است. رستوران آذربایجان دارای منو غذاهای ایرانی و بین المللی بوده که همه روزه به غیر از روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت 11 صبح تا 30 : 17 پذیرای میهمانان خود برای صرف نهار می باشد.

رستوران آذربایجان تهران در خیابان سی تیر
رستوران آذربایجان تهران در خیابان سی تیر

هزینه و بهترین زمان بازدید از خیابان 30 تیر تهران

یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از خیابان سی تیر، شبهای تابستان است. خیابان سی تیر در شب جاذبه بصری زیبایی از نور و طرح و رنگ رو به بازدید کنندگان خود القا می دهد. در بسیاری از مناسبت ها و جشن ها در طول سال مانند عید نوروز، اعیاد مذهبی و. . . برنامه های خاصی در این خیابان انجام می شود که رونق دو چندانی به خیابان سی تیر در شب می دهد. خیابان سی تیر همه روز از ساعت 11 تا 23 پذیرای بازدید کنندگان خود می باشد.

جشن های خیابان سی تیر تهران
جشن های خیابان سی تیر تهران

جاهای دیدنی خیابان سی تیر تهران

خیابان سی تیر علاوه بر دکه ها و فود تراکت های غذایی، دارای جاذبه های دیدنی و تاریخی درون خود می باشد. از قبیل موزه ملی ایران، موزه آبگینه، کلیسای انجیلی حضرت پطرس و. . . که ما در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

جاهای دیدنی خیابان سی تیر
جاهای دیدنی خیابان سی تیر تهران

موزه ملی ایران واقع شده در سی تیر تهران

موزه ایران باستان که با نام موزه ملی ایران شناخته می شود، اولین موزه رسمی ایران به شمار می آید. در این موزه بیش از 300 هزار آثار قدیمی به جا مانده از نیاکان به نمایش درآمده است. این موزه به دو بخش، موزه ایرن باستان و موزه باستان شناسی تقسیم شده است.
موزه ملی ایران در ابتدای خیابان سی تیر تهران قرار دارد. از بخش شرقی این موزه به محوطه میدان مشق می توان رسید اما برای ورود به این موزه فقط از درب خیابان سی تیر می شود وارد شد.

موزه ملی ایران
موزه ملی ایران

قیمت بلیط موزه ملی ایران در سی تیر

برای ورود به این موزه از گیشه های بلیط فروشی اطراف می توان بلیط تهیه کرد که هزینه بلیط برای بازدید کنندگان ایرانی حدود 10 هزار تومان و بازدید کنندگان خارجی 100 هزار تومان می باشد.

موزه ملی ایران در تهران
موزه ملی ایران در تهران

ساعات بازدید از موزه ایران باستان در خیابان سی تیر

همچنین در بهار و تابستان می توانید همه روزه از ساعت 9 تا 19؛ پاییز و زمستان همه روزه از 9 تا 17 از این موزه در خیابان سی تیر تهران بازدید کنید.

 موزه ایران باستان در تهران
موزه ایران باستان در تهران

موزه آبگینه واقع در خیابان سی تیر تهران

موزه آبگینه در محدوده خیابان سی تیر نخستین موزه شیشه و سفال در ایران است. این موزه در خانه ای متعلق به سال های 1300 تا 1310 قراردارد که قدیم متعلق به احمد قوام، نخست وزیر ایران بوده و معروف به خانه قوام الدوله می باشد.

در طراحی موزه آبگینه از تلفیق معماری مدرن اروپایی و بناهای ایران باستان استفاده شده است. در این موزه فروشگاهی برای خرید انواع محصولات و صنایع دستی سفال و آبگینه وجود دارد. موزه آبگینه همه روزه به غیر از ایام سوگواری از ساعت 9 تا 19 پذیرای بازدیدکنندگان است.

موزه آبگینه تهران
موزه آبگینه تهران

آتشکده آدریان در خیابان 30 تیر تهران

تنها ساختمان آتشکده زرتشیان در تهران را می توان آتشکده آدریان دانست. این بنا قدمت 100 سال دارد و آتش موجود در این آتشکده را از یزد به تهران منتقل کرده اند. این عمارت درون خیابان سی تیر قراردارد و یکی از جاذبه های تاریخی این منطقه به حساب می آید.

ساعات بازدید از این عمارت، شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 13:00 و پنج شنبه ها 8:30 تا 12 می باشد. برای بازدید از این آتشکده باید با شماره 66706865-021 تماس بگیرید. در صورت هماهنگ نکردن با مجموعه، مسئولان آتشکده می توانند به دلیل برگزاری مراسمات خاص از بازدید شما جلوگیری کنند.

آتشکده آدریان تهران
آتشکده آدریان تهران

کلیسای انجیلی حضرت پطرس در خیابان سی تیر

کلیسای انجیلی پطروس (کلیسا کره ای) با قدمت بیش از 140 سال، از بناهای خیابان سی تیر می باشد که مورد توجه مسیحیان قراردارد. بنای این کلیسا تلفیقی از معماری سبک مدرن غربی و ایرانی می باشد. این کلیسا دو ورودی غربی و یک ورودی شرقی دارد و دو بنای دیگر در محوطه بیرونی آن قرار دارد. ساعات بازدید از این کلیسا از ساعت 9 تا 17 می باشد اما در حال حاضر این مجموعه پذیرای بازدیدکننده ای نمی باشد.

کلیسای انجیلی حضرت پطروس
کلیسای انجیلی حضرت پطروس

هتل های اطراف خیابان سی تیر تهران

هتل گلستان تهران در نزدیکی خیابان 30 تیر

از هتل های اطراف خیابان سی تیر می توان به هتل گلستان تهران با بیش از سه دهه قدمت اشاره کرد. این هتل در سه طبقه احداث شده است و به دلیل نزدیکی به اماکن دیدنی مانند بازار بزرگ تهران، موزه های ایران باستان، کاخ موزه گلستان و. . . دارای موقعیت مناسبی برای میهمانان می باشد. فاصله این هتل تا خیابان سی تیر تهران حدود 7 دقیقه با خودرو می باشد. این هتل دارای رستوران با ظرفیت 30 نفر می باشد.

هتل گلستان تهران
هتل گلستان تهران

هتل بزرگ فردوسی تهران، بزرگترین هتل در نزدیکی خیابان سی تیر

هتل چهار ستاره بزرگ فردوسی واقع در خیابان فردوسی و در نزدیکی خیابان سی تیر تهران می باشد. این هتل 6 طبقه دارد و 400 تخت خواب و رستورانی با ظرفیت 300 نفر می باشد. هتل بزرگ فردوسی تهران دارای 5 نوع اتاق بوده که قیمت هر نوع آن باهم متفاوت است. اگر قصد اقامت در این هتل را دارید. کافیست خیابان سی تیر را به سمت بلوار امام خمینی طی کنید و وارد خیابان فردوسی می شوید.

هتل بزرگ فردوسی
هتل بزرگ فردوسی تهران

هتل مرکزی ایران در نزدیکی خیایان سی تیر تهران

این هتل در سال 1312 با نام هتل سانترال افتتاح گردید است. هتل مرکزی ایران دارای 32 باب اتاق با امکانات رفاهی مناسب بوده و به دلیل قرارگیری در قلب تهران، دسترسی آسانی به ایستگاههای مترو، اتوبوس و همچنین مراکز خرید و بیمارستان های معروف تهران را دارد. اگر بخواهید از خیابان سی تیر به سمت هتل مرکزی ایران بروید، کافیست خیابان امام را به سمت امیرکبیر طی کرده و از چهارراه امیرکبیر – سعدی به سمت چپ گردش کنید و وارد خیابان سعدی جنوبی شوید و به هتل مرکزی ایران برسید.

هتل مرکزی ایران
هتل مرکزی ایران

ما امروز به معرفی یکی از قدیمی ترین و دیدنی ترین خیابان های ایران پرداختیم. اگر شما هم قصد گشت و گذار در خیابان سی تیر تهران و بازدید از موزه ها و مکان های دیدنی آن را دارید، از مقدمات ابتدایی جهت سفر به این شهر، تهیه بلیط است که می توانید برای تحقق این امر از مشاورین رسپینا کمک بگیرید. در پایان اگر تجربه به یادماندنی از این خیابان و اماکن تفریحی و تاریخی اطراف آن را دارید، با ما در نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

جاهای دیدنی خیابان سی تیر تهران کدام هستند؟

در این خیابان علاوه بر عرضه غذاهای متنوع می توان از کلیسا و موزه های آن بازدید کرد.

چه هتل هایی اطراف خیابان سی تیر وجود دارد؟

از جمله هتل های اطراف این خیابان می توان از هتل فردوسی، هتل مرکزی و هتل گلستان نیز نام برد.

لیلی عسکری

در سفر، دنیای جدیدی را می‌بینید؛ از مهمان‌نوازی مردم و فرهنگ آنان تا طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی، سفر به دور از روتین زندگی فرصتی است برای رشد! با مطالعه و تجربیات شخصی، جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری رو معرفی می‌کنم و نکاتی که به مسافران در طی سفر کمک می‌کنه رو ارائه میدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا