رسپینا
استان فارسشیراز

جاهای دیدنی شیراز


شیراز شهری است که به خاطر تاریخ غنی و مکان‌های باشکوهش مشهور است . ازمعماری های خیره‌ کننده و بناهای تاریخی این شهر گرفته تا باغ‌های پر از آرامش آن ، مقصدی محبوب برای مسافرانی است که به دنبال تجربه و مشاهده بهترین فرهنگ و بناهای ایرانی هستند . در این مقاله جاهای دیدنی شیراز را مطالعه فرمایید:

جاهای دیدنی شیراز : اماکن تاریخی

اماکن تاریخی شیراز بخشی از تاریخ و تمدن شهر شیراز را به نمایش میگذارد و مردم این سرزمین میتوانند آنها را ببینند و تاریخ و تمدن کشور خود را بیشتر بشناسند . دوازده مکان تاریخی شیراز را با ما بشناشید :

ارگ کریم خان زند

ارگ کریم خان زند یکی از مکان های دیدنی شیراز و یادگار از سلسله زندیه است . این ارگ در مرکز شهر شیراز قرار دارد . این ارگ را کریم خان زند که معروف به وکیل الرعایا بود در سال 1180 هجری قمری ساخت . ارگ کریم خان از دو بخش مسکونی و نظامی تشکیل شده است . در چهار ضلع ارگ کریم خان ، چهار برج با ارتفاع 12 متر قرار دارد . برج‌ ضلع شرقی ارگ کریمخان که حمام ارگ در آن قرار دارد ، دارای انحراف 30 درجه‌ ای است .

شماره تماس ارگ کریم خان زند : 07132247648

هتل های اطراف ارگ کریم خان زند: هتل زندیه شیراز ، هتل پارسه شیراز

آدرس ارگ کریم خان زند: استان فارس ، شیراز ، ابتدای خیابان کریم خان زند ، نبش میدان شهرداری

فاصله هتل زندیه و هتل پارسه تا ارگ کریم خان به صورت پیاده

نمایش ارگ کریم خان زند روی نقشه

حمام وکیل

حمام وکیل شیراز یکی دیگر از اماکن تاریخی شهر شیراز است که در سلسله زندیه ساخته شده است . حمام وکیل در سال 1187 هجری قمری به دستور کریم خان زند ساخته شد که امروزه به موزه مردم شناسی تبدیل شده است . حمام وکیل بخش هایی از جمله ورودی ، هشتی ، سربینه ، میاندر ، گرمخانه و… دارد . حمام وکیل شیراز در غرب مسجد و بازار وکیل قرار دارد .

شماره تماس حمام وکیل : 07132247646

هتل های اطراف حمام وکیل : هتل زندیه شیراز ، هتل پارسه شیراز

آدرس حمام وکیل : استان فارس ، شیراز ، خیابان طالقانی

فاصله هتل پارسه و هتل زندیه تا حمام وکیل به صورت پیاده

نمایش حمام وکیل روی نقشه

دروازه قرآن

دروازه قرآن به دستورعضدالدوله دیلمی در شهر شیراز ساخته شد . علت نامگذاری این دروازه ، قرآنی است که در آن قرار گرفته است تا مسافران و گردشگران متبرک شوند . در اتاق سمت چپ دروازه قرآن مقبره اعتمادالتجار قرار دارد . دروازه قرآن شیراز در سال 1375 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است . دروازه قرآن امروزه به یکی از اماکن تاریخی شیراز و جاهای دیدنی شیراز تبدیل شده است .

هتل های اطراف دروازه قرآن : هتل رویال شیراز ، هتل بزرگ شیراز

نوشته های مشابه

آدرس دروازه قرآن : استان فارس ، شیراز ، ورودی شیراز از سمت مرودشت

نمایش دروازه قرآن روی نقشه

مدرسه خان

مدرسه خان شیراز یکی از قدیمی ترین مدارس شیراز است که شهرت فراوانی دارد . مدرسه خان در زمان حکومت شاه عباس صفوی در شهر شیراز ساخته شد . ملاصدرا ، فیلسوف ایرانی در این مدرسه تدریس میکرد . مدرسه خان شیراز به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است . این مدرسه اکنون به عنوان حوزه علمیه شیراز مورد استفاده قرار میگیرد .

آدرس مدرسه خان : استان فارس ، شیراز ، خیابان لطفعلی خان زند

نمایش مدرسه خان روی نقشه

جاهای لاکچری شیراز

جاهای دیدنی شیراز از جمله عمارت شاپوری ، مسجد نصیر الملک ، لونا پارک ، باغ عفیف آباد و باغ نارنجستان از جاهای لاکچری شیراز هستند .

اماکن تاریخی شیراز : مساجد تاریخی

مساجد تاریخی شیراز تنها گوشه ای از اماکن تاریخی و جاهای دیدنی شیراز هستند که سرچشمه فرهنگ و تمدن این شهر هستند . با ما باشید تا در ادامه چهار مسجد تاریخی شهر شیراز را بشناسید :

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق که به آن مسجد آدینه هم میگویند ، یکی از مساجد و جاذبه های تاریخی شهر شیراز است که در قسمت شرقی حرم شاهچراغ قرار دارد . یکی از ورودی های مسجد جامع عتیق داخل حیاط حرم شاهچراغ قرار دارد . ساخت این مسجد مطعلق به زمان حکومت عمرولیث صفاری است . این مسجد تاریخی بارها بازسازی شده است . دارالمصحف یا خدایخانه که در وسط حیاط این مسجد قرار دارد ، محل نگهداری قرآن مجید بود و حافظان قرآن به این مکان می آمدند و به تلاوت قرآن می پرداختند .

آدرس مسجد جامع عتیق : استان فارس ، شیراز ، بلوار سیبویه ، خیابان حضرتی

هتل های اطراف مسجد جامع عتیق : هتل پارسه شیراز ، هتل ارگ شیراز

فاصله هتل پارسه و هتل ارگ تا مسجد عتیق به صورت پیاده

نمایش مسجد جامع عتیق روی نقشه

مسجد وکیل

مسجد وکیل در حکومت زندیه و با دستان کریم خان زند ساخته شد . این مسجد تاریخی در قسمت غربی بازار وکیل قرار دارد. طرح مسجد وکیل ، طرح دوشبستانی است که دارای شبستان جنوبی و شرقی است . این مسجد قدیمی تنها یکی از جاهای تاریخی  و جاذبه های گردشگری شیراز است . این مسجد بخش هایی از جمله ورودی ، شبستان بزرگ ، شبستان زمستانی ، حیاط ، طاق مروارید و… دارد . اکنون مسجد وکیل توسط سازمان اوقاف و امور خیریه شیراز نگهداری می شود .

شماره تماس مسجد وکیل : 07132241475

آدرس مسجد وکیل : استان فارس ، شیراز ، خیابان طالقانی ، غرب بازار وکیل

هتل های اطراف مسجد وکیل : هتل پارسه شیراز ، هتل زندیه شیراز

فاصله هتل پارسه و هتل زندیه تا مسجد وکیل به صورت پیاده

نمایش مسجد وکیل روی نقشه

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیر الملک به دستور نصیر الملک که یکی از بزرگان حکومت قاجار بود ساخته شد . نام دیگر این مسجد ، مسجد صورتی است . محمد حسن معمار ، معماری این مسجد تاریخی را انجام داده است . مسجد نصیرالملک در سال 1358 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . در شمال مسجد ، صحن بزرگی قرار دارد . مسجد نصیرالملک دارای بخش هایی از جمله سردر ، طاق مروارید ، شبستان غربی ، شبستان شرقی و… است . مسجد نصیر الملک اکنون به عنوان موزه و مسجد فعالیت دارد .

شماره تماس مسجد نصیر الملک : 07132241661

آدرس مسجد نصیر الملک : استان فارس ، شیراز ، خیابان لطفعلی خان زند ، انتهای کوچه نصیرالملک

هتل های اطراف مسجد نصیرالملک : هتل پارسه شیراز ، هتل زندیه شیراز

نمایش مسجد نصیرالملک روی نقشه

مسجد مشیرالملک

مسجد مشیرالملک یکی از مساجد تاریخی و جاذبه های گردشگری شیراز است که توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شده است . این مسجد بین سال های 1265 الی 1274 ساخته شده است . این مسجد در سال 1351 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . در بالای شبستان طاق نمای بلندی است که آیات نورانی قرآن با خط درشت بر آن نوشته شده است . این مسجد تاریخی در محله بازار ارامنه قرار دارد .

آدرس مسجد مشیرالملک : استان فارس ، شیراز، خیابان قاآنی شمالی ، محله ارامنه

هتل های اطراف مسجد مشیرالملک : هتل زندیه شیراز ، هتل هما شیراز

نمایش مسجد مشیرالملک روی نقشه

اماکن تاریخی شیراز : عمارت ها

عمارت های شیراز بخشی از هویت تاریخی شهر شیراز را تشکیل می‌دهند . این عمارت ها از جاذبه های گردشگری شیراز هستند که در طول سال ، گردشگران را به خود جذب میکنند . آثار و بناهای تاریخی برجسته‌ ای در طول تاریخ در این شهر ساخته شده‌ که عمارت ها نیز بخشی از آن‌ها هستند . دو عمارت از عمارت های شیراز را با ما بشناسید :

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری یک بنا ایرانی مربوط به اوایل قرن بیستم در شهر شیراز است . این بنا در تاریخ 16 مهر 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . این باغ دارای 840 متر مربع زیر بنا و 4635 متر مربع مساحت باغ می باشد . این عمارت در منطقه قدیم شیراز معروف به (انوری) است. از ویژگی‌های با ارزش عمارت شاپوری می‌توان به ستون‌های گچی طرح‌دار و کاشی‌کاری با طرح‌های سنتی در ایوان فوقانی اشاره کرد .

شماره تماس عمارت شاپوری :07132347491

آدرس عمارت شاپوری : استان فارس ، شیراز، خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری ، تقاطع اهلی ، باغ و عمارت شاپوری

نمایش عمارت شاپوری روی نقشه

عمارت زینت الملک

عمارت زینت الملک که به زینت الملک نیز گفته می شود متعلق به شخصی به نام زینت الملک است . او دختر حبیب الله قوام (قوام چهارم) بود . این عمارت برای خانواده قوام ساخته شده و دارای یک گذرگاه زیرزمینی منتهی به نارنجستان قوام است که روبروی عمارت قرار دارد. عمارت زینت الملک فضایی برای زنان خانواده بود . در سال 1911 در زمان سلطنت قاجاریه ، علی محمد خان قوام الملک دوم شروع به ساخت این خانه کرد و سرانجام در سال 1923 میلادی علی محمد خان قوام الملک سوم آن را به پایان رساند .

شماره تماس عمارت زینت الملک :  ۳۲۲۳۴۱۸۱ ۰۷۱

آدرس عمارت زینت الملک : استان فارس ، شیراز، خیابان لطفعلی‌خان‌ زند، جنب نارنجستان قوام

نمایش عمارت زینت الملک روی نقشه

اماکن تاریخی شیراز : باغ ها

باغ‌ های شیراز از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز هستند که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از ۶ هزار سال قبل باز می‌گردد . جوی های کوچکی که از میان باغ می‌گذرند ، دیوارهای بلندی که باغ را احاطه کرده‌اند و استخری در میان باغ ، ویژگی تمام باغ‌های ایرانی است که در باغ‌ های شیراز هم به چشم می‌خورد . این باغ‌ها هر یک به زیبایی در گوشه‌ ای از شهر شیراز جاخوش کرده‌اند و گذر تاریخ هم نتوانسته از شکوه و عظمت آن‌ها کم کند . در اینجا با شش باغ تاریخی شیراز آشنا شوید :

باغ ارم

نام آن از باغی افسانه ای به نام ارم در جنوب عربستان گرفته شده است که به دستور شداد ، پادشاه عرب که می خواست با بهشت ​​رقابت کند ، ساخته شده است. باغ ارم که در کرانه شمالی رودخانه خشک شیراز واقع شده است، یکی از معروف ترین باغ در سراسر ایران است . لازم به ذکر است که کلمه «ارم» ترجمه فارسی کلمه عربی «ایرام» به معنای بهشت ​​در مقدس ترین کتاب اسلام یعنی قرآن است . باغ ارم با گل‌ها ، هوای مطبوع و درختان سر به فلک کشیده سرو از جمله درختی که قدمت آن به 3000 سال پیش می‌رسد (سرو ناز) یکی از مقاصد مهم گردشگری به ‌ویژه در فصل بهار است.

شماره تماس باغ ارم : ۰۷۱۳۲۲۷۲۵۳۸

آدرس باغ ارم : استان فارس، شیراز، منطقه یک، خیابان ارم، باغ ارم

هتل های اطراف باغ ارم : هتل پارس شیراز ، هتل هما شیراز

فاصله هتل هما و هتل پارس تا باغ ارم به صورت پیاده

نمایش باغ ارم روی نقشه

باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از باغ‌های تاریخی شیراز در نزدیکی آرامگاه سعدی و متعلق به دوران پیش از اسلام در دوره ساسانیان است . باغ دلگشا در دوره صفویه یکی از معروف ترین باغ های شیراز بود. برخی از بناهای این باغ در دوره قاجاریه ساخته شده است. این باغ در دوره قاجار بازسازی شده است .

شماره تماس باغ دلگشا : 07137309899

آدرس باغ دلگشا : استان فارس، شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

نمایش باغ دلگشا روی نقشه

باغ نارنجستان

معماری نارنجستان قوام با وسعت 3500 متر مربع با بنای اصلی به مساحت 940 متر مربع یکی از باغ های ایرانی است. عمارت اصلی که در مرکز باغ قرار دارد، دارای یک استخر است. معماری خانه قوام تقلیدی از سبک های دوره قاجار و زند با کاشی کاری ، آینه کاری ، کنده کاری روی چوب و گچ بری است .

شماره تماس باغ نارنجستان : ۰۷۱۳۲۲۲۴۳۸۱

آدرس باغ نارنجستان : استان فارس ، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به خیابان زینبیه (فلکه الغدیر)

نمایش باغ نارنجستان روی نقشه

باغ جهان نما

باغ جهان نما که در شهر شیراز واقع شده است ، نشانه ای از تاریخ غنی و میراث فرهنگی این شهر است . این باغ تاریخی که نام آن به «باغ جهان» ترجمه می‌شود ، نمونه‌ای اساسی از طراحی باغ ایرانی است که با چیدمان متقارن ، آب‌های جاری و پوشش گیاهی سرسبز مشخص می‌شود. این یک یادگار از سلسله زند است که معماری و باغبانی آن دوران را ارائه می دهد.

شماره تماس باغ جهان نما : 07132275875

آدرس باغ جهان نما : استان فارس ، شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ ، بالاتر از میدان حافظیه ، باغ جهان‌نما

هتل های اطراف باغ جهان نما : هتل پرسپولیس شیراز

فاصله هتل پرسپولیس تا باغ جهان نما به صورت پیاده

نمایش باغ جهان نما روی نقشه

باغ هفت تنان

ایوانی گسترده با دو ستون سنگی در ضلع شمالی بنا دیده می شود . بالای این ستون ها سقفی چوبی است که با نقاشی های رنگ روغن با اضلاع صاف پوشیده شده است . ستون های ایوان با سنگ مرمر لیمویی رنگ تزیین شده و کف آن با کاشی های قرمز رنگ پوشیده شده است . حوض بزرگی در جلوی باغ است و محوطه داخل و اطراف پر از درختان متنوعی که بیش از 200 سال سن دارند مانند سرو، پرتقال و کاج است .

شماره تماس باغ هفت تنان : ۰۷۱۳۲۲۷۷۸۷۷

آدرس باغ هفت تنان : استان فارس، شیراز، بلوار هفت تنان، مقابل چهل مقام

هتل های اطراف باغ هفت تنان : هتل پرسپولیس شیراز

فاصله هتل پرسپولیس تا باغ هفت تنان به صورت پیاده

نمایش هفت تنان روی نقشه

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد که در ابتدا باغ گلشن نامیده می شد، اولین بار در دوران صفویه تأسیس شد . یعقوب خان ذوالقدر ، فرمانروای استان فارس در عصر صفوی، در باغ ارگ احداث کرد که بعدها ویران شد و باغ جاذبه‌های خود را از دست داد . در زمان قاجار میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خرید و فضای شاداب را به آن بازگرداند . زمانی که سلسله پهلوی بر کشور حکومت کرد ، باغ عفیف آباد به ملکه فرح پهلوی وقف شد . در سال 1961 دولت ایران این باغ را در یک مزایده خریداری کرد.

شماره تماس باغ عفیف آباد : 07136267343

آدرس باغ عفیف آباد : استان فارس ، شیراز، انتهای خیابان عفیف آباد

هتل های اطراف باغ عفیف آباد : هتل پارس شیراز ، هتل چمران شیراز

فاصله هتل پارس و هتل چمران تا باغ عفیف آباد به صورت پیاده

نمایش باغ عفیف آباد روی نقشه

جاهای دیدنی شیراز: مقبره ها

شیراز شهری است که آرامگاه‌های بزرگان و مشاهیر را در خود جای داده است . هر کدام از این آرامگاه‌ها ، برای شناختن فرهنگ و تمدن ایرانی است . آرامگاه های شیراز، نه تنها محل آرامش ابدی بزرگان هستند ، بلکه نمادی از هویت ایرانیان هستند . در اینجا با پنج آرامگاه شیراز آشنا شوید :

شاهچراغ

شاه‌چراغ یک حرم در شیراز است که آرامگاه برادران احمد و محمد ، پسران موسی الکاظم و برادران علی الرضا در آن قرار دارد . این مقبره در قرن چهاردهم زمانی که ملکه تاشی خاتون یک مسجد و مدرسه الهیات را در مجاورت بنا کرد، به مراکز زیارتی مشهور تبدیل شدند. شاه‌چراغ در فارسی به معنای «شاه نور» است . قبری که نور پخش می کرد حفاری شد و جسدی که زره پوشیده بود کشف شد. جسد انگشتری به دست داشت که بر روی آن نوشته شده بود «العزات لیله ، احمد بن موسی» به معنای «افتخار از آن خداست احمد بن موسی». بدین ترتیب معلوم شد که این محل دفن پسران موسی الکاظم بوده است.

شماره تماس شاهچراغ : 07132131111

آدرس شاهچراغ : استان فارس ، شیراز، خیابان نه دی، حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)

نمایش شاهچراغ روی نقشه

حافظیه

مشهورترین شاعر فارسی زبان ،چه در میان ایرانیان و چه در میان علاقه مندان به ادبیات از سراسر جهان ، خواجه شمس الدین محمد معروف به حافظ است . شاعر قرن چهاردهم بر شعر فارسی تأثیر عمیقی گذاشته و همچنان بر آن تأثیر می گذارد . مقبره حافظ که در اصطلاح محلی به آن حافظیه گفته میشود و از مشهور ترین جاهای دیدنی شیراز است ، در حاشیه شمالی شهر و در میان باغ مصلی قرار دارد. از قسمت جنوبی که وارد می شوید، باغ نارنج با رود های آب و گل ها توجه شما را جلب می کند . سنگ قبر حافظ در مرکز قرار دارد.

شماره تماس حافظیه : 07132284552

آدرس حافظیه : استان فارس، شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه

هتل های اطراف حافظیه : هتل پرسپولیس شیراز

فاصله هتل پرسپولیس تا آرامگاه حافظ به صورت پیاده

نمایش حافظیه روی نقشه

سعدیه

آرامگاه سعدی که نمونه‌ای از مقبره‌هایی است که ایرانیان ساخته‌اند ، در باغی قرار دارد که نمادی از بهشت ​​است . این بنا با گنبدی فیروزه ای که اولین چیزی است که چشم ها را به خود جلب می کند، جذابیت های یک شاهکار معماری را دارد. 8 ستون قهوه ای و کاشی کاری های رنگارنگ با طرح های درخت زندگی در هر طرف ورودی ، ایوان اصلی را تزئین می کند. بر روی سنگ قبر و 8 دیوار اطراف آن ، بیت هایی از اشعار سعدی را می‌بینید.

شماره تماس سعدیه : 07137302300

آدرس سعدیه : استان فارس ، شیراز، انتهای خیابان بوستان ، کنار باغ دلگشا

نمایش سعدیه روی نقشه

 آرامگاه امامزاده علی بن حمزه

این زیارتگاه که در قرن نوزدهم بر روی مقبره امیر علی ،  برادرزاده شاهچراغ که او نیز در مسیر خراسان برای کمک به امام رضا (ع) در اینجا درگذشت ، آخرین مورد از چندین مکان است که در اثر زلزله ویران شده است . گنبد شیرازی ، آینه کاری ، پنجره های رنگی و در چوبی از جمله ویژگی های آن است . محل دفن این بزرگوار تا زمان امیر عضدالدوله دیلمی بدون صحن و گنبد بود . فاطمه خاتون خواهر امیر عضدالدوله بنای بزرگ و گنبدی بلند بر سر قبر حضرت علی بن حمزه ساخت.

شماره تماس آرامگاه امامزاده علی بن حمزه :07132289074

آدرس آرامگاه امامزاده علی بن حمزه : استان فارس ، شیراز ، دروازه اصفهان ، خیابان حافظ ، نبش خیابان شهید عمادی

نمایش آرامگاه امامزاده علی بن حمزه روی نقشه

آرامگاه خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی شاعر معروف قرن چهاردهم بود . گفته می شود که او با بسیاری از چهره های سرشناس شیراز مانند حافظ و عبید زاکانی همراه بوده است . مجسمه خواجوی کرمانی از سنگ تراشیده شده و کتیبه دیواری اشعار وی از ویژگی های این ایوان است. سنگ قبر گرد، داخل جعبه شیشه ای، فاقد اطلاعات مربوط به صاحب قبر است . فقط آیه ای از قرآن دارد که می فرماید: «هر چه در زمین است هلاک می شود ، ولی در وجود پروردگارت جاودانه می ماند که دارای عظمت و فضل و کرامت است» .

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی : استان فارس ، شیراز، دامنه کوه صبوی ، ابتدای جاده شیراز – اصفهان، تنگ الله اکبر

نمایش آرامگاه خواجوی کرمانی روی نقشه

آرامگاه سید میر محمد

آرامگاه سید میر محمد که برادر شاهچراغ است در ضلع شمال شرقی حرم حضرت شاهچراغ قرار دارد . خاتم کاری ظریح مطهر سید میر محمد به دوران زندیه مربوط است . گنبد این آرامگاه را ظهیرالدوله قاجار ساخته است . ظریح نقره ای این آرامگاه به دست حاجی میرزا محمد حسین زرگر ساخته شده است.

آدرس آرامگاه سید میر محمد: استان فارس ، شیراز، ضلع شمال شرقی حرم حضرت شاهچراغ

نمایش آرامگاه سید میر محمد روی نقشه

جاهای دیدنی شیراز در شب

شش مکان از جاهای دیدنی شیراز در شب مناسب اند و ارزش دیدن دارند. جاهای دیدنی شیراز مانند حافظیه ، باغ ارم ، دروازه قرآن ، باغ دلگشا ، ارگ کریم خان و باغ نارنجستان که توضیحاتشان در بالا نوشته شده است برای شبگردی مناسب اند.

مکان های تفریحی شیراز برای جوانان

شیراز پارک هایی را برای جوانان ایجاد کرده تا جوانان بتوانند از آن استفاده کنند و لذت ببرند . در اینجا با سه پارک تفریحی شیراز آشنا شوید :

پارک کوهستانی دراک

کوه سنگی رسوبی به نام کوه دراک در نزدیکی شیراز، استان فارس ، در منطقه خاورمیانه ایران قرار دارد. نام “کوه دراک” به شکل کوهی است که شبیه یک زن باردار (کوه مادر) است. این کوه بخشی از طبیعت باشکوه شیراز و در میان رشته کوه های زاگرس قرار دارد. در این پارک امکاناتی مانند پیست دوچرخه سواری ، پیاده رو، آلاچیق ، سرویس بهداشتی ، زمین بازی کودکان، زیپ لاین ، دریاچه مصنوعی و… وجود دارد که شما میتوانید از این امکانات استفاده کنید و لذت ببرید.

آدرس پارک کوهستانی دراک : استان فارس ، شهر شیراز ، ابتدای بلوار حسینی الهاشمی ، پارک کوهستانی دراک شیراز

نمایش پارک کوهستانی دراک روی نقشه

نمایی از پارک کوهستانی دراک

پارک تفریحی لونا

شهربازی لونا در شمال شهر شیراز و در کنار دروازه قرآن واقع شده است . این پارک علاوه بر داشتن فضایی باشکوه و کوهستانی ، به دلیل تنوع بازی هایش می تواند سرگرمی متفاوتی در شیراز باشد . نزدیک بودن لونا پارک به دروازه قرآن یکی دیگر از دلایل شهرت این پارک است . بازی هایی مانند پینت بال ، چرخ و فلک ، لیزر تگ ، سرسره آبشاری ، رنجر ، قلعه بادی و تونل وحشت و… در پارک تفریحی لونا وجود دارد که شما میتوانید از این بازی ها استفاده نمایید .

شماره تماس پارک تفریحی لونا : 07132284121

آدرس پارک تفریحی لونا : استان فارس، شیراز، بزرگراه جمهوری اسلامی ، بلوار آیت الله ربانی ، جنب دروازه قرآن شیراز

نمایش پارک تفریحی لونا روی نقشه

نمایی از پارک لونا

پارک آزادی

پارک آزادی که در شیراز قرار دارد ، نشان از ملیله‌های غنی فرهنگی و تاریخی این شهر دارد . شهر شیراز به مناظر سرسبز و محیطی آرام شناخته می شود . نام پارک که در زبان فارسی به معنای آزادی است ، طنین انداز با روح استقلال طلبی و غرور فرهنگی است ریشه عمیقی در تاریخ ایران دارد . این پارک نه تنها یک خلوتگاه آرام را برای مردم فراهم می کند، بلکه به عنوان یک مرکز فرهنگی عمل می کند و هنر و معماری سنتی ایرانی را به نمایش می گذارد.

شماره تماس پارک آزادی : 07132297833

آدرس پارک آزادی : استان فارس ، شیراز، فلکه گاز (میدان آزادی) ، بلوار آزادیجاهای دیدنی اطراف شیراز

نمایش پارک آزادی روی نقشه

نمایی از پارک آزادی

جاهای دیدنی شیراز در زمستان

شهر شیراز در زمستان جلوه خاصی به خود میگیرد . چهار مکان از جاهای دیدنی شیراز مانند باغ ارم ، دریاچه مهارلو ، حافظیه و سعدیه ارزش دیدن در زمستان را دارند .

جاهای دیدنی اطراف شیراز

شیراز شهری است که علاوه بر خودش جاهای اطرافش هم دیدنی است . در اینجا با چهار مکان دیدنی اطراف شیراز آشنا شوید :

پاسارگاد : مقبره کوروش کبیر

پاسارگاد که در قرن ششم قبل از میلاد در قلب ایرانیان (استان فارس در جنوب غربی ایران) تأسیس شد ، نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی بود . این شهر توسط کوروش کبیر با کمک های مردمان مختلف که اولین امپراتوری چند فرهنگی بزرگ در آسیای غربی را تشکیل می دادند ، ایجاد شد . بقایای باستان‌شناسی کاخ‌ها و چیدمان باغ و همچنین آرامگاه کوروش نمونه‌ای برجسته از هنر و معماری سلطنتی از تمدن هخامنشی در ایران است.

شماره تماس پاسارگاد : 07143582790

آدرس پاسارگاد : استان فارس ، شهرستان پاسارگاد ، بخش پاسارگاد ، پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد

نمایش پاسارگاد روی نقشه

تخت جمشید

تخت جمشید نه تنها از مهم ترین جاهای دیدنی شیراز است بلکه این مکان تارخی را میتوان مهم ترین اثر تاریخی و نشانگر هویت و تمدن ایرانی نیز دانست . تخت جمشید در دامنه کوه رحمت در جنوب غربی ایران قرار دارد .

این شهر که به خاطر درخشش معماری و هنر شهرت دارد ، نشان دهنده عظمت امپراتوری هخامنشی است . تراس وسیع شهر در حدود سال 518 قبل از میلاد توسط داریوش بزرگ آغاز شد و میزبان کاخ های باشکوهی مانند کاخ آپادانا و تالار صد ستون بود . پادشاهان هخامنشی ، از جمله داریوش اول و خشایارشاه با تقلید از طرح‌های بین‌النهرین ، مجموعه‌ای باشکوه را بر روی یک تراس عظیم ساختند . تخت جمشید مرکز اداری امپراتوری هخامنشی بود ، اما کارکرد اصلی آن به عنوان محل پذیرایی‌ و جشن‌های سلطنتی بود .

شماره تماس تخت جمشید : 07143341553

آدرس تخت جمشید : استان فارس ، مرودشت ، اا کیلومتری شمال شرق مرودشت ، مجموعه باستانی تخت جمشید

نمایش تخت جمشید روی نقشه

نقش رستم

نقش رستم گورستانی تاریخی است که از دوره هخامنشی واقع در روستای زنگی آباد بر جای مانده است . در این مکان مجموعه ای از آثار تاریخی که مطلق به دوره هخامنشی است وجود دارد که نشان دهنده عظمت و شکوه و خلاقیت آن دوره یعنی دوره هخامنشی است . این مکان تاریخی در 13 کیلومتری شمال غرب تخت جمشید که واقع در استان فارس است قرار دارد و به عنوان نمونه ای باعظمت از هنر و معماری ایرانی برجسته است . یکی از مهم ترین آثار تاریخی و تمدنی این مکان آرامگاه داریوش بزرگ ، پادشاه ایرانیان است .

آدرس نقش رستم : استان فارس ، شمال شهرستان مرو دشت، روستای زنگی آباد

نمایش نقش رستم روی نقشه

دریاچه مهارلو

این دریاچه را با توجه به ویژگی ها و رنگ متفاوتش میتوان جزو عجیب ترین جاهای دیدنی شیراز و اطراف آن دانست. دریاچه نمک مهارلو یا دریچه نمک در جنوب غربی ایران با مساحتی بالغ بر 25000 هکتار در فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی شهر شیراز قرار دارد . این دریاچه که در استان فارس ایران قرار دارد ، دارای تشکیلات نمکی چند ضلعی و شش ضلعی است که منظره ای را به وجود آورده است .

نمکزارهای جذاب همچنین دارای چشمه های طبیعی در مجاورت خود از جمله آب های معدنی، کوه ها، درختان و پرندگانی مانند فلامینگو و اردک هستند. به آن دریاچه صورتی می گویند زیرا وقتی تبخیر آب دریاچه در ماه های گرم سال زیاد می شود صورتی رنگ می شود .

آدرس دریاچه مهارلو : استان فارس ، شیراز،میدان نصر، بلوار نصر شرقی

نمایش دریاچه مهارلو روی نقشه

دریاچه مهارلو از نمای بالا

جاهای دیدنی شیراز در بهار

شیراز در بهار با عطر بهارنارنج ، گردشگران را جذب خود میکند . جاهای دیدنی شیراز مانند باغ نارنجستان ، باغ ارم ، حافظیه ، باغ عفیف آباد ، باغ دلگشا ، سعدیه ، عمارت شاپوری و ارگ کریم خان در بهار مناسب اند و ارزش دیدن دارند .

جاهای دیدنی شیراز : موزه ها

شهر شیراز علاوه بر آثار تاریخی خود سه موزه مشهور هم دارد . سه موزه مشهور شیراز را با ما بشناسید:

موزه پارس

موزه پارس شیراز یا عمارت کلاه فرنگی شیراز در باغ نظر شیراز قرار دارد و اشیایی از دوران پیش از اسلام و پس از اسلام در آن نگهداری می‌شود . این موزه به‌ عنوان قدیمی‌ترین موزه استان فارس ، آثار با ارزشی از دوره های مختلف را در خود جای داده است .

آدرس : استان فارس ، شهر شیراز ، میدان شهدا ، خیابان زند

نمایش موزه پارس روی نقشه

موزه هفت تنان

باغ موزه‌ هفت‌تنان در پای کوه چهل مقام و در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته‌ است و علت نام‌ گذاری این آن ، وجود هفت قبر در این باغ است که کریم خان زند روی هرکدام ، سنگ بدون کتیبه‌ نصب کرده‌ است .

آدرس : استان فارس ، شیراز ، پای کوه چهل مقام ، شمال آرامگاه حافظ

نمایش موزه هفت تنان روی نقشه

موزه مشکین فام

عمارت فروغ ‌الملک که امروزه با نام موزه مشکین ‌فام شناخته می‌شود ، یکی از جاهای دیدنی شیراز است که توسط خانواده مشکین‌ فام اداره می‌شود . عمارت فروغ‌ الملک در سال 1310  توسط فروغ الملک قوامی در زمینی به مساحت 1020 متر مربع ساخته شد .

آدرس: استان فارس ، شیراز ، محله سنگ سیاه ، پشت امامزاده بی بی دختران

نمایش موزه مشکین فام روی نقشه

جاهای دیدنی شیراز : مراکز خرید

گرچه مراکز خرید جزو جاهای دیدنی شیراز به حساب نمی آیند اما مراکز خرید از جمله مکان های جذاب برای افرادی است که قصد سفر به شیراز را دارند . این مراکز خرید که در قسمت‌های مختلف شهر شیراز قرار گرفته است ، بستری مناسب برای گردش و خرید مسافران فراهم کرده است . چهار مرکز خرید مهم شیراز را با ما بشناسید :

مرکز خرید خلیج فارس

مجموعه خلیج فارس یک مرکز خرید در شیراز است . این مجتمع دومین مرکز خرید بزرگ ایران ، هفتمین مرکز خرید و سرگرمی بزرگ خاورمیانه و دوازدهمین مجتمع تجاری و تفریحی بزرگ جهان محسوب می شود . معماری مجموعه خلیج فارس در شیراز تقلیدی از دوران هخامنشیان است که یادآور تاریخ این شهر باستانی و تخت جمشید است . علاوه بر 2500 واحد خرده فروشی ، این مجتمع تجاری و تفریحی امکانات تفریحی دیگری مانند استخر، پارک تفریحی، سالن بیلیارد ، سالن بدنسازی ، مجتمع سینمایی ، هتل پنج ستاره و کافه ها و رستوران های مختلف را ارائه می دهد.

آدرس مرکز خرید خلیج فارس : استان فارس،شیراز، محور شمالی جاده شیراز به سپیدان، ابتدای ورودی شهر جدید صدرا

نمایش مرکز خرید خلیج فارس روی نقشه

مرکز خرید خلیج فارس از نمای بالا

مرکز خرید زیتون

مجتمع تجاری زیتون با مساحتی بیش از 60000 متر مربع یکی از بزرگترین و معروف ترین مراکز خرید شیراز است . این ساختمان دارای 12 طبقه و دارای 400 فروشگاه ، یک سینمای سه بعدی ، چندین رستوران و کافه، و یک پارک تفریحی است . معماری داخلی و خارجی مرکز خرید زیتون آن را از ساختمان های مشابه متمایز می کند و آن را به یکی از محبوب ترین مجتمع های خرید در شیراز تبدیل می کند . در مرکز خرید زیتون : لوازم خانگی ، پوشاک ، عینک و ساعت ، جواهرات عرضه میگردد .

آدرس مرکز خرید زیتون : استان فارس ، شیراز، چهارراه ۱۵ خرداد

نمایش مرکز خرید زیتون روی نقشه

مرکز خرید زیتون از نمای بالا

مرکز خرید حافظ

از دیگر مراکز خرید مهم شیراز ، مرکز خرید حافظ است که دارای 57 فروشگاه و پارکینگ اختصاصی است . در نزدیکی مرکز خرید حافظ ، مراکز خرید از جمله مرکز خرید ستاره فارس و مجتمع تجاری سپهر وجود دارد . در مرکز خرید حافظ : کیف و کفش ، عطر ‌‌، لباس‌  و لوازم آرایشی ارائه میگردد .

آدرس مرکز خرید حافظ : استان فارس ، شیراز، خیابان عفیف آباد ، خیابان عرفان منش

نمایش مرکز خرید حافظ روی نقشه

مرکز خرید حافظ از نمای پایین به بالا

مرکز خرید آفتاب فارس

یکی از مراکز خرید مدرن شیراز ، مجتمع تجاری آفتاب فارس با وسعت 33000 متر مربع است . این مرکز خرید آفتاب فارس شامل 8 طبقه ، با 3 طبقه به واحدهای اداری ، 3 طبقه به واحدهای تجاری ، و 2 طبقه به پارکینگ عمومی ، دارای تقریباً 237 فروشگاه می باشد . علاوه بر این ، این مجتمع دارای رستوران ها و کافه های عالی برای استراحت گردشگران است.

آدرس مرکز خرید آفتاب فارس : استان فارس ، شیراز، معالی آباد ، بلوار شریعتی ، خیابان خلبانان ، نبش رهبرماه

نمایش مرکز خرید آفتاب فارس روی نقشه

نمای مرکز خرید آفتاب فارس از نمای پایین به بالا

امین ندافی

گردشگری ، بخشی از نیاز های زندگی انسان است . به قول گوستاو فلوبر (سفر باعث می شود تا دریابی چقدر در جهان ناچیز هستی و چه جای کوچکی را در جهان اشغال کرده ای). با سفر به دور دنیا میتونیم جهان هستیمون رو بیشتر بشناسیم .

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا