رسپینا
مشهد

موزه توس مشهد؛ بنایی از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی

موزه توس مشهد یکی از اصلی ترین موزه هایی است که به پاس احترام به ارزش های تاریخی و فرهنگی شهر توس و همچنین نمایش آثار کشف شده از این شهر بنا شده است. بنای موزه توس به سبک بناهای دوره هخامنشیان ساخته شده که بازدید کننده را به تماشای تاریخ کهن ایران باستان فرا می خواند. در این مطلب به معرفی بخش های مختلف موزه و آثاری که در آن نگهداری می شوند، شماره تماس، آدرس و مسیرهای دسترسی، ساعت بازدید در طول سال و. . . پرداخته ایم. با وبلاگ رسپینا همراه باشید.

آدرس:20 کیلومتری مشهد، آرامگاه فردوسی
ساعت بازدید نیمه اول سال:7:30 الی 20:00
ساعت بازدید نیمه دوم سال:7:30 الی 17:00
شماره تماس:32663825
هزینه ورودی:دارد
عکس موزه توس مشهد

موزه توس کجاست؟

این موزه در مجموعه آرامگاهی فردوسی واقع در شهر تاریخی توس قرار گرفته است که پس از حرم مطهر رضوی، از دومین جاهای دیدنی مشهد به عنوان یکی از پر بازدیدترین مکان ها تلقی می گردد. لازم به ذکر است که بازدید از این موزه شامل هزینه ورودی می شود.
آدرس موزه توس مشهد: 20 کیلومتری مشهد، شهر توس، مجموعه آرامگاهی فردوسی موزه توس
شماره تماس: 32263424 و 32663825 و 32663339 -051

آدرس موزه توس مشهد روی نقشه

تور مشهد از تهران

مسیرهای دسترسی به موزه توس در مشهد

  • برای رفتن به توس از مشهد با خودرو شخصی حدود 50 دقیقه فاصله دارید که باید از بزرگراه پیامبر اعظم به سمت بلوار شاهنامه بروید و در میدان هفت خان به سمت شاهنامه 80 رفته و در میدان بعدی از اولین خروجی مستقیم به موزه توس بروید.
  • در صورت استفاده از اتوبوس می توانید در ایستگاه پایانه فردوسی سوار خط 202 شوید و بعد از 31 ایستگاه در آرامگاه فردوسی پیاده شوید که تا مقصد به صورت پیاده حدود 10 دقیقه فاصله دارید.
  • همچنین فاصله توس تا طرقبه مشهد 36 الی 37 کیلومتر است که با خودرو تقریبا 40 دقیقه فاصله دارد.

بخش های مختلف موزه توس مشهد

موزه توس با 4 بخش مجزا شامل آثار نفیسی از تمدن کهن پارسی و آثار مختلف مرتبط با فردوسی است. آثار هر کدام از این بخش ها عبارتند از:

  1. بخش اول: قطعات سفالی، سکه های نقره و طلا مربوط به دوران اسلامی و قبل از آن
  2. بخش دوم: انواع وسایل سوارکاری و رزم همچون سپر، تیر و کمان، گرز و. . .
  3. بخش سوم: انواع ظروف سفالی لعاب ‌دار، بدون لعاب و ظروف مفرغی قرن چهارم و پنجم هجری
  4. بخش چهارم: آثار نقاشی استاد علی رخساز و سایر هنرمندان در باب داستان های شاهنامه، انواع فرش و قالیچه و تابلوهای نقاشی از چهره ابوالقاسم فردوسی توسط هنرمندان مختلف

همچنین در باغ موزه توس مشهد می توانید یک نسخه خطی از شاهنامه فردوسی، یک نسخه شاهنامه سنغرایی، چند ‌کتیبه سنگی و. . . را مشاهده کنید. علاوه بر این در فروشگاه و غرفه های نشریات و محصولا تفرهنگی آن نیز می توانید انواع کتاب های داستانی و نقد از اثر ماندگار شاهنامه را نیز به یادگار از این موزه تاریخی خریداری کنید.

امکانات موزه توس مشهد

برای رفاه حال بازدید کنندگان، امکانات کاملی در باغ موزه فردوسی قرار گرفته است که شامل رستوران، چایخانه سنتی، فروشگاه، نمایشگاه های صنایع دستی، پارکینگ و فضای سبز زیبا است. همچنین نیمکت ها و سکوهایی در محوطه آرامگاه فردوسی برای استراحت گردشگران تعبیه شده است.

معمار موزه توس مشهد

بنای موزه توس در سال 1347 توسط معمار معروف ایرانی،‌ هوشنگ سیحون به منظور چایخانه سنتی و اجرای نقالی در مساحت 600 متر مربع طراحی شد و در سال 1361 به هدف احترام به ارزش های تاریخی و اشیای کشف شده و همچنین گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به موزه شهر توس تبدیل شد. طراحی نمای بیرونی آن طبق مفاهیم اشعار فردوسی و معماری دوره هخامنشیان است که از 20 ستون مرمرین در پایین و 8 ستون در بالا ساخته شده است.

دیدنی های نزدیک موزه توس مشهد

علاوه بر بازدید از این موزه می توانید از سایر بخش های باغ فردوسی نیز بازدید کنید که شامل موارد زیر است.

بقعه هارونیه

در فاصله تقریبا 1 کیلومتری موزه توس واقع شده است که به صورت پیاده تقریبا 20 دقیقه فاصله دارد. در رابطه با کاربری این بنا چندین نظریه وجود دارد، یکی از آن ها مربوط به قرن پیش است که گفته شده هارون الرشید از اینجا به عنوان زندان استفاده میکرده است. احتمال بعدی مربوط به دوره پیش از اسلام است که می گفتند زمانی این بنا آتشکده بوده است، همچنین در جای دیگر آمده که این بقعه محل شکنه امام موسی کاظم بوده است. نقاره خانه و مامونیه از دیگر احتمالاتی است که در مورد کاربری آن گفته شده است.

بقعه هارونیه توس

آرامگاه استاد شجریان

در فاصله 1 دقیقه از موزه قرار گرفته است و حدودا 57 متر فاصله دارد. خسرو آواز ایران؛ محمدرضا شجریان در 17 مهر 1399 بعد از چند سال مبارزه با بیماری درگذشت و مراسم تشییع و خاکسپاری او در توس انجام شد. ابتدا محل دفنش را نزدیک به آرامگاه مهدی اخوان ثالت انتخاب شده بود اما بعد نزدیک به آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.

آرامگاه استاد شجریان توس

مقبره امام محمد غزالی

ابوحامد محمد معروف به امام محمد غزالی متولد شهر طوس در نیمه دوم قرن پنجم هجری است که در سال 1296 هجری شمسی کشیش امریکایی به نام دونالدسون در مورد آرامگاه وی تحقیقاتی انجام داده و به این نتیجه رسید که آرامگاه محمد غزالی همان بقعه هارونیه است. سپس عیسی صدیق در سال 1310 هجری شمسی هم این نظریه را تایید کرد که بر همین اساس مقبره ای برای محمد غزالی در هارونیه ساخته شد.

مقبره امام محمد غزالی

آرامگاه استاد اخوان ثالث

در فاصله 900 متری از موزه قرار دارد که پیاده حدود 20 دقیقه فاصله است. مهدی اخوان ثالث یکی از شاعران بزرگ ادبیات معاصر ایرانی در شعر نو؛ پس از فوت در 4 شهریور سال 1369 در بخش غربی باغ آرامگاه فردوسی توس به خاک سپرده شد و در ضلع جنوبی موزه، تندیسی از نیم تنه او ساخته و نصب شده است.

آرامگاه استاد اخوان ثالث

موزه آیین پهلوانی طابران توس

در فاصله تقریبا 4 کیلومتری موزه واقع شده است که با خودرو کمتر از 10 دقیقه فاصله دارد اما در صورت پیاده وری بین 55 دقیقه تا 1 ساعت فاصله است. این موزه از سه بخش عیارخانه، زورخانه و نمایشگاه تشکیل شده است. اغلب در زورخانه پهلوانان مشغول ورزش باستانی هستند و از عیارخانه به عنوان مکانی برای استراحت پهلوانان و ورزشکاران و همچنین برگزاری مراسم فرهنگی نیز استفاده می شود.

موزه آیین پهلوانی طابران توس

سوالات متداول

آدرس موزه توس مشهد کجاست؟ و بازدید از این موزه دارای هزینه ورودی است؟

20 کیلومتری مشهد، شهر توس، مجموعه آرامگاهی فردوسی موزه توس
بله، بازدید از این موزه شامل هزینه ورودی می شود.

نوشته های مشابه

شماره تماس موزه توس در مشهد چند است؟ و ساعت بازدید از آن به چه صورت است؟

شماره تماس: 32263424 و 32663825 و 32663339 -051
ساعت بازدید نیمه اول سال: از 7:30 صبح الی 20:00 شب
ساعت بازدید نیمه دوم سال: از 7:30 صبح الی 17:00 عصر

لیلی عسکری

در سفر، دنیای جدیدی را می‌بینید؛ از مهمان‌نوازی مردم و فرهنگ آنان تا طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی، سفر به دور از روتین زندگی فرصتی است برای رشد! با مطالعه و تجربیات شخصی، جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری رو معرفی می‌کنم و نکاتی که به مسافران در طی سفر کمک می‌کنه رو ارائه میدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا