رسپینا
مشهد

شاندیز یا طرقبه، کدام یک بهتر است؟ یک مقایسه دقیق و کامل

شهرستان طرقبه شاندیز که در گذشته شهرستان بینالود نام داشت دارای دو شهر شاندیز و طرقبه می باشد. به دلیل شرایط جوی مناسب در این شهرستان، طرقبه مشهد و شاندیز جزء معروف ترین جاذبه های اطراف مشهد لقب گرفته اند که با سفر به این شهر می توانید از این مناطق بازدید نمایید. در ادامه این مطلب، به بررسی ویژگی های مختلف این شهرها و مقایسه آن ها می پردازیم تا به این سوال پاسخ دهیم که طرقبه یا شاندیز؟ کدام بهتر است؟ با رسپینا همراه باشید.

طرقبه یا شاندیز
طرقبه یا شاندیز

آدرس طرقبه و شاندیز

تور مشهد از تهران

شاندیز مشهد کجاست؟

این شهر در فاصله 16 کیلومتری پارک وکیل آباد واقع در انتهای بلوار وکیل آباد از جاهای دیدنی مشهد محسوب می شود که طرفداران زیادی دارد.

طرقبه مشهد کجاست؟

طرقبه مشهد در فاصله حدود 8 کیلومتری پارک وکیل آباد مشهد قرار گرفته است. پس از عبور از بلوار وکیل آباد مشهد به سمت چپ رفته و وارد بلوار امام رضا شده و وارد شهر طرقبه خواهید شد.

جاهای دیدنی شاندیز و طرقبه

به دلیل موقعیت جغرافیایی این دو شهر، مکان های گردشگری متنوعی در این دو شهر وجود دارد که هریک از آن ها ویژگی های خاصی دارند. با توجه به منطقه جغرافیایی یکسان در این دو شهر، مکان های گردشگری طبیعی مانند روستاها در این دو شهر تقریبا یکسان است، ولی روستاهای تاریخی و بکر بیشتری در شهر طرقبه وجود دارد. برای بررسی بیشتر این مورد که مکان های گردشگری طرقبه بهتر است یا شاندیز در ادامه مطالب بیشتری ارائه داده شده است.

مکان های گردشگری طرقبه

طرقبه دارای مکان های گردشگری مختلفی می باشند که شامل مکان های تاریخی و طبیعی است. مکان های گردشگری مهم طرقبه شامل چالیدره، روستای جاغرق، روستای کنگ و بند گلستان می باشد.  

 مجموعه گردشگری چالیدره طرقبه

این مجموعه شامل دریاچه و تفریحات آبی متنوع می باشد که در دو کیلومتری شهر طرقبه قرار دارد. تفریحات متنوعی مانند ماهیگری، غواصی، قایق سواری، تله سیژ، بانجی جامپینگ، زیپ لاین، سافاری، کارتینگ، رستوران و مجموعه های اقامتی در این مجموعه وجود دارد.

چالیدره طرقبه
طرقبه مشهد در زمستان

پیشنهاد ویژه رسپینا: رزرو تور مشهد با قطار از تمام شهرها با گارانتی قیمت

بند گلستان در طرقبه

این بند که روی رودخانه ای به نام گلستان بنا شده است در فاصله شش کیلومتری طرقبه و بین طرقبه و مشهد قرار دارد.  از تفریحات این بند می توان به قایق سواری اشاره کرد که می توانید همراه با خانواده در دریاچه ایجاد شده در پشت سد قایق سواری کنید. همچنین رستوران و کافی شاپ های متنوعی در این بند واقع شده است.

بند گلستان در طرقبه
طرقبه یا شاندیز؟

روستای جاغرق در طرقبه

جاغرق یکی از روستاهای طرقبه بوده که در فاصله 6 کیلومتری این شهر واقع شده است. در این روستا، دره ای به نام جاغرق قرار دارد که از میان آن رودخانه پر آبی عبور کرده و در اطراف این دره رستوران و چایخانه های سنتی متعددی وجود دارد.

روستای جاغرق در طرقبه
طرقبه یا شاندیز

روستای کنگ طرقبه

این روستا شبیه به روستای ماسوله بوده و خانه های آن به صورت پلکانی احداث شده است. در این روستا باغ های متعدد گردو و گیلاس و رودخانه و همچنین آبشار، قلعه حصار، چشمه مقدس و قبرستان تاریخی وجود دارد.

مکان های بکر شاندیز

مکان های گردشگری متنوعی در شاندیز قرار دارد که شامل روستاهای تاریخی، پیست های مختلف، تفریحات پروازی و رستوران های متنوع می باشد. این مکان های گردشگری در ادامه توضیح داده می شود.

پیست موتورسواری در شاندیز

این پیست شامل مجموعه های متنوعی از پیست های موتورسواری، اتومبیل رانی و دوچرخه سواری است که در جاده شاندیز قرار گرفته است. برای استفاده از این پیست نیازی به داشتن گواهی نامه نیست و حتی بانوان نیز می توانند در این پیست، موتورسواری کنند.  همچنین پیست موتور کراس ثامن نیز در فاصله 9 کیلومتری شاندیز و در مجاورت ورزشگاه ثامن واقع شده است.

اسکی روی یخ شاندیز

اسکی روی یخ را می توانید در مجموعه تفریحی پدیده شاندیز تجربه کنید. پیست پاتیناژ شامل مجموعه ای فعالیت های ورزشی مانند اسکی و یا هاکی روی یخ می باشد که این ورزش ها با کمک وسایل و تجهیزات ویژه صورت می گیرد. پاتیناژ پدیده در مرکز خرید پدیده شاندیز قرار گرفته که حدود 1600 متر مربع مساحت دارد.  

پاراموتور شاندیز

پاراموتور یا پاراگلایدر در مجموعه پروازی شاندیز و در میدان ولیعصر شاندیز قرار دارد. پاراموتور همانند پاراگلایدر است با این تفاوت که توسط نیروی موتور به پرواز در می آیید. این مجموعه همچنین دارای پاراگلایدر نیز می باشد.

نوشته های مشابه
پاراموتور شاندیز
طرقبه یا شاندیز؟

پیست اسکی شیرباد شاندیز

این پیست اسکی در ارتفاعات بینالود واقع شده و حدود 27 کیلومتر با شاندیز فاصله دارد. در این مسیر، از روستاهای ابرده و زشک نیز عبور خواهید کرد. این پیست دارای مسیرهای مختلف برای مبتدیان و اسکی بازان حرفه ای و متوسط می باشد. در این مجموعه، لوازم اسکی وجود دارد و نیازی به خریداری آن ها نیست. همچنین تله اسکی، رستوران، کافی شاپ و سوئیت نیز در این مجموعه واقع شده است.

پارک جنگلی شاندیز

پارک جنگلی شاندیز که پردیس شاندیز نیز نام دارد در مسیر شاندیز به ابرده واقع شده است. این پارک دارای دره سرسبز و رودخانه پر آبی بوده که وسعت آن حدود 30 هکتار می باشد. از امکانات آن می توان به مراکز پذیرایی، اقامتگاه، فروشگاه و وسایل بازی اشاره کرد.

پارک جنگلی شاندیز
طرقبه یا شاندیز

کاروانسرای ویرانی شاندیز

کاروانسرا یا رباط ویرانی که مربوط به دوران تیموریان می باشد در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است. در حال حاضر این کاروانسرا به موزه مردم شناسی تغییر یافته است. این کاروانسرا در فاصله بین مشهد و شاندیز قرار داشته و حدود 9 کیلومتر با شاندیز فاصله دارد.

روستای زشک شاندیز

روستای زشک در فاصله 14 کیلومتری شاندیز و در ارتفاعات بینالود واقع شده است. این روستا دارای جاذبه های طبیعی مختلف مانند رودخانه و باغ های گیلاس، گلابی، گردو و سیب می باشد. همچنین رستوران های مجهز و با کیفیتی نیز در این روستا قرار دارد. از جاذبه های این روستا می توان به چشمه قلقلی، قله شیرباد، دره نهل و قله چمن اشاره کرد.

روستای زشک شاندیز
طرقبه یا شاندیز

رستوران های طرقبه یا شاندیز

علاوه بر مکان های گردشگری طبیعی، تفریحات شکم گردی در طرقبه یا شاندیز نیز طرفداران زیادی دارد. رستوران های لوکس در شهر شاندیز نسبت به طرقبه بیشتر بوده که یکی از آن ها رستوران ارم می باشد که شیشلیک های آن حتی در سطح ایران شهرت دارد. در شهر طرقبه تعداد رستوران های معمولی نسبت به رستوران لوکس بیشتر بوده که در ادامه رستوران های این دو شهر به تفکیک بررسی شده است.

بهترین رستوران های طرقبه

رستوران های متعددی در طرقبه قرار دارد که از لحاظ امکانات، کیفیت و قیمت غذاها با یکدیگر متفاوت می باشند. رستوران آبشار، رستوران سید و پسران، رستوران تشریفات، چهار فصل عنبران و قصر خورشید جزء بهترین رستوران های طرقبه است.

رستوران آبشار طرقبه

این رستوران دارای قدمت بالایی بوده و از سال 1365 فعالیت می کند. محیط زیبا و وجود آلاچیق های متنوع تابستانی و زمستانی و سالن سرپوشیده با چشم انداز رودخانه این رستوران را جزء معروف ترین رستوران های طرقبه ساخته است. همچنین امکاناتی مانند اینترنت رایگان، سالن بیلیارد و ماهی گیری نیز در این مجموعه وجود دارد. این رستوران بین طرقبه و طرقدر و در سه راهی طرقبه واقع شده است.

رستوران چهار فصل عنبران

این رستوران به بلبل عنبران نیز معروف است که جزء مجهزترین رستوران ها بوده و دارای گاوداری، باغ، پرورش ماهی و غیره می باشد. تمام لبنیات و ترشی جات این مجموعه توسط عوامل رستوران تهیه شده و به صورت طبیعی تهیه می شوند. همچنین این رستوران دارای آلاچیق و پارکینگ نیز می باشد. این رستوران در فاصله 4 کیلومتری طرقبه و قبل از روستای جاغرق واقع شده است.

رستوران چهار فصل عنبران
طرقبه یا شاندیز

رستوران تشریفات طرقبه

این رستوران در نزدیکی روستای جاغرق قرار داشته و یکی از بهترین و بزرگ ترین رستوران های طرقبه می باشد. رستوران تشریفات دارای انواع غذاهای ایرانی و بین المللی بوده که معروف ترین آن شیشلیک می باشد. این رستوران بعد از شهر طرقبه و در فاصله 500 متری جاغرق قرار دارد.

بهترین رستوران های شاندیز

شهرت شاندیز بیشتر به دلیل وجود رستوران های متنوع و به ویژه شیشلیک آن می باشد. رستوران های متعددی در این شهر قرار دارد که بهترین آن ها شامل پدیده شاندیز، رستوران ارم، حسین شیشلیکی، دهکده شاندیز و رستوران حاج حسن می باشد.

رستوران پدیده شاندیز

در این رستوران انواع مختلفی از غذاهای ایرانی و بین المللی وجود دارد. رستوران پدیده شامل سه بخش مختلف رستوران بین المللی، رستوران منو آزاد و تابستانی می باشد. اجرای موسیقی زنده و باغ پرندگان و سفره خانه سنتی از امکانات ویژه این مجموعه است. رستوران پدیده در شهر شاندیز و خیابان ولی عصر 11 واقع شده است.

رستوران ارم شاندیز

این رستوران جزء قدیمی ترین رستوران های شاندیز بوده که در سال 1362 در سه بخش رستوران سنتی، فضای باز و VIP افتتاح شد. غذای معروف این مجموعه شامل کباب و شیشلیک می باشد. رستوران ارم در بلوار ولی عصر و در نزدیکی میدان شهدا قرار دارد.

رستوران ارم شاندیز
طرقبه یا شاندیز؟

رستوران دهکده شاندیز

دهکده شاندیز شامل مجموعه متنوعی از سالن های پذیرایی، باغ پرندگان، رستوران ملل، رستوران دهکده، رستوران هوایی، دریاچه ماهی گیری و بازارچه می باشد که در سال 1393 افتتاح شد. رستوران معلق در این دهکده جزء مرتفع ترین رستوران های جهان بوده که تا ارتفاع 40 متری بالا می رود. ظرفیت این رستوران معلق، 32 نفر بوده که به مدت 45 دقیقه به کمک سازه مخصوص در ارتفاع قرار می گیرد.

مراکز خرید طرقبه بهتره یا شاندیز

در پاسخ به این سوال که طرقبه بهتر است یا شاندیز، باید علاوه بر مراکز تفریحی و رستوران ها، باید مراکز خرید در این دو شهر را نیز در نظر گرفت. این مراکز خرید در ادامه بررسی شده است.

مراکز خرید در شاندیز مشهد

مهم ترین مرکز خرید در شاندیز، مرکز خرید پدیده شاندیز می باشد که در شهر پدیده مشهد قرار دارد. با بازدید از این مرکز خرید می توانید از مجموعه های اطراف آن مانند شهربازی سرپوشیده، پارک آبی و پاتیناژ موجود در مرکز خرید نیز استفاده کنید. این مرکز خرید 5 طبقه دارای حدود 1600 فروشگاه بوده که البته برخی از آن ها خالی می باشد.

مراکز خرید در طرقبه

بیشتر این مراکز خرید در جاده مشهد به سمت طرقبه واقع شده است که مهم ترین آن ها شامل ویلاژ توریست، بازار بین المللی بعثت، مرکز خرید تیراژه و تشریفات می باشد.

ویلاژ توریست طرقبه

این مرکز خرید در 8 طبقه شامل 250 واحد تجاری متنوع بوده که محصولات متنوعی از کیف و کفش و لباس عرضه می کنند. فضای دلنشین و وجود آب نمای موزیکال در این مرکز خرید از ویژگی های بخصوص این مجموعه است. همچنین این مجموعه دارای کافی شاپ و پارکینگ نیز می باشد. این مجموعه در ابتدای جاده طرقبه و امام رضا 8 واقع شده است.

ویلاژ توریست طرقبه
طرقبه یا شاندیز

مرکز خرید تیراژه طرقبه

این مرکز خرید دارای فروشگاه های مختلف در چند دسته سیسمونی نوزاد، ملزومات بهداشتی، وسایل آشپزخانه، وسایل ورزشی و پوشاک بانوان و آقایان می باشد. مرکز خرید تیراژه در امام رضا 10 واقع شده است.

مطلب پایانی

در این مقاله، مکان های دیدنی، رستوران ها و مراکز خرید در دو شهر طرقبه و شاندیز را بررسی کردیم. انتخاب این مورد که طرقبه بهتر است یا شاندیز به شرایط شما بستگی دارد. اگر به تفریحات و رستوران های لوکس علاقه دارید، شهر شاندیز گزینه مناسب تری است. در شهر طرقبه علاوه بر رستوران های با کیفیت می توانید از مکان های تفریحی طبیعی نیز بازدید نمایید. همچنین تور طرقبه و شاندیز نیز گزینه مناسبی برای بازدید همزمان از این دو شهر می باشد. اگر از شهرهای طرقبه و شاندیز بازدید کرده اید، تجربیات و خاطرات خود را با ما در میان بگذارید.

رستوران های معروف شاندیز کدام اند؟

رستوران پدیده شاندیز، ارم و حسین شیشلیکی جزء رستوران های معروف در شاندیز می باشد.


مکان های گردشگری مهم در طرقبه کدام اند؟

از مکان های گردشگری می توان به چالیدره، روستای جاغرق و بند گلستان اشاره کرد.

حمید شفیعی

به قول بنجامین فرانکلین یا چیزی بنویس که ارزش خواندن داشته باشد یا کاری انجام بده که ارزش نوشتن داشته باشد. از زمانی که عضوی از تیم رسپینا شدم، این جمله رو سرلوحه خودم قرار دادم تا با ذهنیت جویای نوآوری و خلاقیت، همراه با عشق و علاقه به سفر و کشف مقاصد جدید، تجربیات گردشگریم رو با شما به اشتراک بزارم. از شما دعوت می‌کنم در این سفر به دنیای جذاب گردشگری با من همراه شید تا تجربه های جدیدتری رو با هم تجربه کنیم. امیدوارم مث من از خواندن مقاله ها لذت کافی ببرین.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا