رسپینا
استان آذربایجان شرقیتبریز

جاهای دیدنی تبریز: قلب تاریخ قاجاریه

از دیرباز تا به الان تبریز شهری غنی از وقایع تاریخی بوده ، حتی با کمی جستجو برای جاهای دیدنی تبریز هم میتوان به پررنگ بودن تاریخ در این شهر پی برد. در ادامه به بررسی لیستی از مکان های دیدنی تاریخی و تفریحی شهر تبریز خواهیم پرداخت .

جاهای دیدنی تبریز : اماکن تاریخی

تبریز را به جاهای دیدنی تاریخی و تاریخچه قاجاری غنی اش میشناسند. خانه هایی از دوران قاجار به جا مانده که در شهرهای دیگر ایران کمتر به چشم میخورد و میتوان گفت این قدمت و اصالت را در تبریز میتوان دید. در ادامه به بررسی جاهای دیدنی تبریز که بخش اول مربوط به اماکن تاریخی است میپردازیم.

خانه مشروطه : اتاق فکر دوران مشروطیت

خانه ای که در زمان قاجار محل برگزاری مهم ترین جلسه های مشروطه خواهان بوده و در دل خود خاطرات بسیاری را دارد. اگر علاقمند به تاریخ مشروطه ایران هستید دیدن این خانه خالی از لطف نیست. در این خانه اشیا قدیمی که مربوط به دوران قاجاریه و مشروطیت است را به نمایش گذاشته اند.

برای رفتن به خانه مشروطه بهتر است از سرویس های حمل و نقل عمومی استفاده کنید تا در شلوغی شهر با ارامش از خانه دیدن کنید.

آدرس و شماره تماس خانه مشروطه برای بازدید از مکان :

  • آدرس : خیابان شهید مطهری، روبروی مسجد جامع، خانه مشروطه
  • آدرس خانه مشروطه روی نقشه
  • شماره تماس : 04135256323
  • ساعات بازدید : نیمه اول سال از 9 صبح تا 7:30 عصر و در نیمه دوم سال از 9 صبح تا 5:30 عصر.در روز های 9 و 10 محرم ، 28 صفر و 21 رمضان ، 25 شوال و 14 خرداد بازدید از این مجموعه برقرار نمیباشد.
  • هتل های نزدیک به خانه مشروطه شامل هتل سینا تبریز ، هتل آزادی تبریز میشوند.
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به خانه مشروطه موزه مشاغل و صنعت ، خانه حریری ، پینت بال

خانه پروین اعتصامی : زادگاه بانوی شعر فارسی

حتما اشعار پروین اعتصامی به گوش شما هم خورده یا خودتان آنها را خوانده اید و مشتاق شده اید بیشتر درمورد زندگی این بانو بدانید. پروین اعتصامی شاعری ساده زیست که شعرهایش انعکاسی از سادگی و لطافتش است ، اغلب سروده هایش را درمورد ظلم و نابرابری میان انسان ها نوشت و طرفدار حق خواهی بود . او تا سن هفت سالگی در این خانه زندکی میکرد و دوران کودکی اش ابنجا سپری شد.

از جاهای دیدنی تبریز که امروزه گردشگران را به خود جذب میکند و مرکز بنیاد فرهنگی تبریز شده خانه پروین اعتصامی است که با کمترین هزینه ممکن میتوانید از آن در ساعات اداری بازدید کنید.

جاهای دیدنی تبریز نزدیک به خانه پروین اعتصامی ، موزه قاجار ، مسجد جامع کبود ، خانه شهریار و پل قاری هستند که میتوانید از آنها نیز دیدن کنید. رستوران حاج علی نیز در نزدیکی خانه پروین اعتصامی قرار گرفته که از رستوران های خوش قیمت تبریز محسوب میشود.

اطلاعات مربوط به خانه پروین اعتصامی :

خانه شهریار : شاعر عاشق پیشه ایران

کسی نیست که “شعر آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا” را نخوانده باشد و با آن آشنایی نداشته باشد. شاعر بزرگ شهریار سالیان درازی در این خانه در غم عشق خود شعر گفت و حالا خانه ی او موزه ای در شهر تبریز شده که هرساله شعر دوستان را روانه ی تبریز میکند.مقبره ی استاد شهریار بنا به وصیت خودش در مقبره الشعرای تبریز است.اگر دوستدار شعرهای شهریار هستید در این موزه میتوانید 300 تا از شعرهای استاد را ببینید.

اطلاعات مربوط به خانه شهریار :

  • آدرس خانه شهریار : خیابان ارتش، محله مقصودیه، خانه استاد شهریار
  • شماره تماس : 04135558847
  • ساعات بازدید از این موزه از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و از ۱۵ تا ۱۹ است.
  • هتل های نزدیک به خانه شهریار : هتل آزادی تبریز ، هتل اهراب تبریز
  • رستوران هفت خان در نزدیکی خانه شهریار پذیرای شما خواهد بود.

پس از بازدید از خانه ی شهریار میتوانید از دیگر جاهای دیدنی تبریز نزدیک به ای خانه شامل خانه بهنام ، مدرسه رشدیه و خانه نیکدل دیدن فرمایید.

خانه لاله‌ای : خانه لاله های خونین

این خانه که زمانی به دست علی اوف بنا شده ، در دل خود هزاران لاله ی سرخ دارد و مالک آن جناب حسن لاله ای بوده ، به همین خاطر به آن خانه ی لاله ای میگویند. همچنین از این خانه به عنوان یکی از جاهای دیدنی تبریز یاد میشود و از آن برای بزرگداشت بنیان گذار موزه در ایران ، یحیی ذکا استفاده میکنند. اگر علاقمند به بازدید از اسناد و دست نوشته های ایشان هستید میتوانید آن ها را در خانه ی لاله ای ببینید. اتاقی مخصوص به وسایل یحیی ذکا برای احترام به زحمات ایشان در این خانه قرار داده اند.

نوشته های مشابه

اطلاعات مربوط به خانه لاله ای :

خانه صرافلار : خانه سفال های قاجاری

خانه صرافلار از آن خانه هایی است که قدمتش به قاجاریه برمیگردد و در آن میتوانید زیباترین سفال ها را پیدا کنید. همچنین بخشی از  خانه به فروشگاه سفال اختصاص داده شده که امکان خرید سفال را به گردشگران میدهد. کارگاهی در خانه تعبیه شده که میتوانید برای دقایقی لذت سفالگری و کار کردن با خاک رس را بچشید.

اطلاعات مربوط به خانه صرافلار :

  • آدرس خانه صرافلار : خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه‌ی صرافلار، کوچه‌ی شهید نوروزی، پلاک ۱۰۰
  • آدرس خانه صرافلار روی نقشه
  • ساعت بازدید از این مکان : از 9 صبح تا 17 عصر
  • هتل های نزدیک به این جاذبه گردشگری : هتل استقبال تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به موزه : خانه ثقه الاسلام ، موزه قاجار ، خانه مشروطه ، پل قاری 

خانه شربت اوغلی

خانه ای دیگر که متعلق به قاجاریه است و اکنون در دست سازمان میراث فرهنگی قرار دارد . معماری غنی قاجاری در این خانه به چشم میخورد . دالان ها و اتاق های تو در تو ، ستون های بلندی که جلوی خانه ساخته اند ترکیب معماری قاجاری و پهلوی را به رخ میکشد. مالک این خانه در ابتدا تاجری فرش فروش بود ولی در سال 1369 ، ستزمان میراث فرهنگی خانه را از صاحبش خریداری کرد و اکنون محلی برای برگزاری جلسات است.

از آنجا که از این خانه به عنوان بنیاد فرهنگی استفاده میشود ، بازدید از آن تنها در ساعات اداری امکات پذیر است . پس اگر قصد دیدن این خانه را دارید آن را به آخر وقت موکول نکنید.

خانه حیدرزاده : خانه ای از جنس آرامش

از دیگر جاهای دیدنی تبریز که به عنوان یک خانه تاریخی در لیست آثار ملی ثبت شده خانه حیدرزاده را میتوان نام برد.خانه ای با معماری کهن اما مرمت شده که زیبایی کاملش را به تصویر میکشد. شاه نشین دیدنی با وسایل خانه قدیمی که در جای جای آن دیده میشود و در زیرزمین خانه حوض و فواره ی آب دارد که فضایی مطلوب و آرامبخش به فرد میدهد. طبق تحقیقات و اسناد موجود ، این خانه در سال 1870 توسط حاجی حبیب لک ساخته شده است و نامش در سفرنامه های قدیمی دیده میشود.

اطلاعات مربوط به خانه حیدرزاده :

  • آدرس خانه حیدرزاده : میدان ساعت، پشت عمارت شهرداری، کوچه مقصودیه، خانه حیدرزاده
  • آدرس خانه حیدرزاده روی نقشه
  • ساعت بازدید از این خانه : از شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 الی 18 .
  • هتل های نزدیک به خانه : هتل اهراب تبریز ، هتل سینا تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به این بنا : خانه بهنام ، خانه شهریار ، موزه عصر آهن ، ارگ علیشاه

خانه علی مسیو : خانه فکر مشروطه خواهان

خانه ای ساده با اثار تاریخی مربوط به دوران مشروطیت و معماری تقریبا قاجاری که هم اکنون تبدیل به موزه ی مشروطه خواهان شده است . در داخل خانه ابزارهای استفاده شده برای دفاع از خود نظیر اسحله و کلت قرار گرفته و بر دیوار ها میتوانید عکس هایی از علی موسیو به همراه دوستانش را مشاهده کنید.

اطلاعات مربوط به خانه علی موسیو :

خانه حریری تبریز : خانه نقش و نگار های دیواری

به جرئت میتوان گفت این خانه زادگاه تمام نقاشی های دیواری است که در خیابان ها میبینید. نقاشی هایی که به دوران قاجاریه برمیگردند و دیدن آنها برای تاریخ دوستان جذاب خواهد بود. مانند هر خانه قاجاری که در تبریز دیده میشود ، این خانه از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده که نقش های دیواری در ساختمان اندرونی هستند.

اطلاعات مربوط به خانه حریری :

  • آدرس خانه حریری : خیابان تربیت، کوچه نور هاشمی، پلاک ۱۳۲
  • آدرس خانه حریری روی نقشه
  • ساعات بازدید : همه روزه از 9 صبح تا 19.
  • جاهای دیدنی تبریز اطراف خانه حریری : موزه صدا ، موزه شهر ، خانه نیکدل ، خانه حیدرزاده
  • هتل سینا تبریز در اطراف این بنای تاریخی قرار گرفته.

خانه تاریخی ستارخان : خانه سردار ملی دوران مشروطیت

خانه ای که بزرگ مرد مشروطه خواه در آن زندگی میکرده و از مبارزان مشهور آن دوران است . در حیاط خانه تابلویی از ستارخان و در کنارش توپخانه ی بزرگی قرار داده اند که نماد مبارزه ی ستار خان است.ستار خان که در سال 1245 متولد شد ، پس از اعدام شدن برادرش توسط حکومت ، همراه با خانواده اش به سمت تبریز آمدند و در این خانه زندگی کردند اما چون ستارخان از طرفداران و فعالان مشروطه خواهی بود ، پس از مقاومت زیاد در برابر روس ها ، شکست مشروطه خواهان را پذیرفت و به تهران رفت و بعد از رفتنش خانه اش را به توپ بستند. این خانه بعد ها توسط حکومت پهلوی مرمت و بازسازی شد.

اطلاعات مربوط به خانه ستارخان :

خانه امیرکبیر : خانه باغ اجدادی ششمین پادشاه قاجار

صدر اعظم بزرگ تاریخ ایران که پدر خانمش دستور قتل او را صادر کرد ، سالیان زیادی را از کودکی نزد محمد شاه زندگی کرد اما خانه ای نیز دور از او داشت و وقتی همراه با ناصر الدین شاه به تهران منتقل شد بخش بزرگی از خانه تخریب شد. در سال 1392 خانه ی امیرکبیر مجدد مرمت و بازسازی شد و به شکل اولیه ی خود بازگشت و در بازدید عموم قرار گرفت. امیرکبیر در طول زندگی خود خدمات زیادی به ایران کرد از جمله تاسیس مدارس دارالفنون ، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه ، رسیدگی به امور کشور و کمک به ناصرالدین شاه در امور کشورداری و اصلاحات اجتماعی که بر آینده ی تاریخی ایران اثرات زیادی گذاشت .خانه امیرکبیر از دیگر خانه های تاریخی در لیست جاهای دیدنی تبریز به شمار میرود که به همراه پارک نزدیکش معروف شده است.

اطلاعات مربوط به خانه امیرکبیر :

خانه بهنام : خانه ی ییلاقی و قشلاقی تبریز

از دیگر خانه های دوران قاجار که در واقع در اواخر دوره زندیه ساخته و در دوره قاجار مرمت شده و از دو بخش تابستانی و زمستانی تشکیل شده است.اشیا و وسایل موجود و گران قیمت خانه متلق به دوره ساخت آن بوده و نورپردازی خارق العاده ای که توسط پنجره های رنگی نقش میبندد نمادی از تاریخ ایران است.

نمایی از حیاط و نمای بیرونی خانه بهنام

اطلاعات مربوط به خانه بهنام :

خانه گنجه ای زاده : معماری شرقی یا غربی؟

بخش شرقی این خانه در زمان قاجار ساخته شده و معماری ایرانی در آن به چشم میخورد ، البته خبری از اندرونی و بیرونی در آن نیست اما ساختار کلی شرقی رعایت شده و بخش غربی ساختمان در زمان پهلوی بنا شده و اصلا شبیه معماری ایرانی نیست و سبک معماری مدرن اروپایی را پیش گرفته است.

اطلاعات مربوط به خانه گنجه ای زاده :

خانه ثقه الاسلام شهید تبریز

این خانه یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز است که قدمت آن به دوران پهلوی دوم برمیگردد و صاحب آن توسط روس ها هنگام اشغال ایران ، به دار آویخته شد. او یکی از مشروطه خواهان بزرگ بود و همراه پسران علی موسیو فعالیت میکرد.

اطلاعات مربوط به خانه ثقه الاسلام :

خانه بلورچیان

خانه ای که قدمتی طولانی دارد و علت معروفیت آن هم همین قدمت تاریخی بلند بالایش است. خانه ای که در زمان قاجار ساخته شده و تا به الان جرو خانه های مشهور تاریخی است.بخش های مختلف اندرونی ، بیرونی ، شاه نشین و نشیمن در این خانه مجزا است.

اطلاعات مربوط به خانه بلورچیان :

  • آدرس خانه بلورچیان : تبریز، محله‌ی سرخاب (سرخاب قاپوسی)
  • آدرس خانه بلورچیان روی نقشه
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به خانه بلورچیان : ارگ علیشاه ، موزه شهریار

عمارت شهرداری

یکی از بناهای طراحی شده توسط معماری آلمانی ، عمارت شهرداری تبریز است که ساعت شهر هم محسوب میشود. این ساعت هر 15 دقیقه یک بار نوای گذر زمان را به گوش مردم میرساند.

در این عمارت چند تالار و موزه و یک صحن دارد که استخر بزرگ و پر از آب در میان آن قراردارد. تالارهای عمارت شهرداری شامل تالار کفش ، تالار آتش نشانی ، تالار فرش که مهم ترین آن هاست ، تالار دوربین های قدیمی میشود.

اطلاعات مربوط به عمارت شهرداری :

  • آدرس عمارت شهرداری : خیابان امام، میدان ساعت
  • آدرس عمارت روی نقشه
  • از آنجا که عمارت در مرکزی ترین قسمت شهر قرار گرفته دسترسی به آن با وسایل نقلیه عمومی بهتر است زیرا فضای کافی برای پارک خودروی شخصی در مرکز شهر وجود ندارد.
  • ساعات بازدید :شنبه تا پنجشنبه 7:30 صبح تا 19:30 و جمعه ها از ساعت 9:30 صبح تا 16.
  • هتل های نزدیک به عمارت : هتل آزادی تبریز، هتل آپارتمان صائب تبریزی
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به عمارت : خانه حیدرزاده ، خانه نیکدل ، برج آتش نشان ، خانه شهریار ، خانه علی موسیو ، خانه لاله ای ، موزه آذربایجان

موزه آذربایجان : دریچه ای به سوی ایران پیش از اسلام

موزه آذربایجان یکی از موزه های تاریخی ایران است که به خوبی زندگی پیش از اسلام را نشان میدهد.در این موزه وسایل و ابزارهایی که پیش از اسلام توسط مردم استفاده میشد را به نمایش گذاشته اند و تاریخ دوستان میتوانند از آن دیدن کنند و با سبک زندگی مردمان گذشته بیشتر آشنا شوند.

اطلاعات مربوط به موزه آذربایجان :

  • آدرس موزه آذربایجان : تبریز، خیابان امام، جنب مسجد کبود
  • آدرس موزه آذربایجان روی نقشه
  • ساعات بازدید از موزه آذربایجان : همه روزه 9 صبح تا 17:30.
  • شماره تماس موزه آذربایجان : 04135261696
  • هتل های نزدیک به موزه آذربایجان : هتل کاسپین تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به این موزه : موزه عصر آهن ، پارک خاقانی ، مسجد کبود

موزه قاجار (امیر نظام گروسی) : خانه ی سفیر انگلیس در دوران باشکوه قاجار

شاید برایتان جالب باشد که کاخ نشینان قاجار چگونه زندگی میکردند. یکی از خانه های قدیمی که متعلق به سفیر انگلیس ، عثمان ، فرانسه و اتریش بوده است ، هم اکنون با عنوان موزه قاجار در تبریز شناخته میشود. صاحب این خانه امیر نظام گروسی یکی از بزرگ مردان قاجار محسوب میشد و پس از مرگ او والیان آذربایجان در این خانه زندگی کردند.

اطلاعات مربوط به موزه قاجار :

  • آدرس موزه قاجار : تبریز، محله ششگلان، جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار
  • آدرس موزه قاجار روی نقشه
  • ساعات بازدید از موزه قاجار : همه روزه 9 صبح تا 18.
  • شماره تماس موزه قاجار : 04135236568
  • هتل  های نزدیک به موزه قاجار :هتل کاسپین تبریز ، هتل استقبال تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به موزه قاجار : مقبره الشعرا ، موزه موسیقی ، خانه پروین اعتصامی ، خانه بهنام

موزه سنجش (خانه سلماسی) : خانه درخت 5 میلیون ساله

این موزه محلی برای بیشتر وسایل سنجشی‌ست که در طول تاریخ ایران استفاده شده . از اسطرلاب گرفته تا ترازوهای زرگری متعلق به آن دوران ، همه و همه به نمایش گذاشته شده اند. صاحب این خانه از تاجران دوران خود بوده و نهایتا خانه توسط سازمان میراث فرهنگی از خانواده سلماسی خریداری و مرمت شد.در بخش هایی از خانه مجسمه افراد در حال کار با ابزارها را قرار داده اند که در نگاه اول احساس میکنید آدم های کاملا واقعی هستند.

اطلاعات مربوط به موزه سنجش :

  • آدرس موزه سنجش : تبریز، خيابان امام خمينی، مقصودیه، پشت شهرداری، بن بست سلماسی, ساختمان شمس
  • آدرس موزه سنجش روی نقشه
  • ساعت بازدید از موزه سنجش : نیمه اول سال 8 صبح تا 20 – نیمه دوم سال 9 صبح تا 15.
  • بازدید از موزه همه روزه امکان پذیر است به جز تاسوعا و عاشورا ،28 صفر ، 21 رمضان و 14 خرداد.
  • هتل های نزدیک به موزه سنجش : هتل سینا تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به موزه سنجش : خانه نیکدل ، خانه حیدرزاده ، موزه آذربایجان ، حمام نوبر

موزه ارامنه تبریز

یکی از موزه های دیدنی در شهر تبریز متعلق به کلیسای مریم مقدس است. موزه ارامنه که در این کلیسا قرار دارد دارای وسایل ارزشمندی است که با تاریخ و فرهنگ ارمنی ها گره خورده و برایشان بسیار اهمیت دارد.از وسایل موجود در موزه میتوان به تاج ها، صلیب ها و نشان ها اشاره کرد.

 اگر دوست دارید کلیسا را از نزدیک ببینید اما مسیحی نیستید ، برای ورود به کلیسا نیاز به مجوز کتبی از بخش اقلیت های مذهبی اداره ارشاد خواهید داشت.

اطلاعات مربوط به موزه ارامنه :

موزه خودروهای کلاسیک تبریز : سفر در زمان با قدیمی ترین ماشین های کلاسیک

اگر از طرفداران ماشین های کلاسیک هستید باید بگوییم به بهشت ماشین های کلاسیک خوش آمدید! ماشین هایی که قدمت برخی از آنها به سال 1936 میلادی میرسد از کشورهای آلمان و ژاپن و آمریکا. صاحب مجموعه برای تکمیل کلکسیون خود مجبور به سفر به دور جهان شده و به سختی قطعات خودرو ها را پیدا کرده است. بازدید از این موزه را اصلا از دست ندهید.

اطلاعات مربوط به موزه خودروهای کلاسیک :

موزه تاریخ طبیعی

موزه ها یکی از مکان هایی است که هر فردی را به خود جذب میکند ، خصوصا اگر طبیعت را به نمایش بگذارد. یکی از موزه های طبیعت شناسی ایران ، موزه تاریخی طبیعی در تبریز است. این موزه گونه های مختلف خزندگان ، پرندگان ، پستانداران و انواع حیوانات وحشی و اهلی تاکسیدرمی شده را به صورت نیم تنه یا سر یا تمام بدن قرار داده است.

اطلاعات مربوط به موزه تاریخ طبیعی :

  • آدرس موزه تاریخی طبیعی:  تبریز، چهارراه آبرسان، اداره کل محیط زیست
  • آدرس موزه طبیعی روی نقشه
  • ساعت بازدید از موزه : همه روزه از 8 صبح تا 14.
  • هتل های نزدیک موزه تاریخ طبیعی : هتل گسترش تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز اطراف موزه تاریخ طبیعی : پارک طوبی ، باغ کتاب ، مجتمع تجاری بلور

موزه دوربین عکاسی

یکی از تالارهای عمارت شهرداری تبریز به موزه دوربین های عکاسی مشهور است که دوربین های استاد جدیدالاسلام را در آن قرار داده اند. این استاد 130 دوربین از 900 دوربینش را به این موزه اهدا کرده است که از قدیمی ترین تا جدیدترین دوربین ها را پوشش میدهد.

عکس دوربین عکاسی از موزه دوربین در عمارت شهرداری

اطلاعات مربوط به موزه دوربین عکاسی :

سایت موزه عصر آهن : گورستان هزار و پانصد ساله ی ایران

در این موزه که درواقع گورستان دسته جمعی است ، اسکلت ها و وسایل زندگی یافت شده که متعلق به 1500 سال پیش یعنی عصر آهن است. هنگامی که به این موزه بروید اولین چیزی که توجهتان را جلب میکند ، ظرف هایی است که در برخی گورها بیشتر و در برخی کمتر است. باید بگویم که در آن دوران توجه مردم به مادیات بسیار فراوان بوده و هر فرد با وسایلش دفن میشده و آن طور که پیداست ، افرادی که ظروف بیشتری دارند ، ثروتمندتر بوده اند. گور نوزادان و نوجوانان باهم تفاوت دارد و همه را میتوان در این موزه بازدید کرد.

اطلاعات مربوط به موزه عصر آهن :

موزه صدا

موزه ای تخصصی در زمینه ابزار موسیقی که تمامی ابزارالات موسیقی ایرانی و برخی از الات موسیقی از کشورهای دیگر در آن جمع آوری شده و به راحتی میتوان تنوع موسیقایی ایران را درک کرد. صفحه های موسیقی از قاجاریه گلچین شده و در این موزه نگهداری میشوند.

اطلاعات مربوط به موزه صدا :

  • آدرس موزه صدا : تبریز، خیابان تربیت، کوچه کرباسی، پلاک 73
  • آدرس موزه صدا روی نقشه
  • هتل های نزدیک به موزه صدا : هتل فرید تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز اطراف موزه صدا :خانه حریری ، خانه بهنام ، برج آتش نشان ، عمارت شهرداری

موزه کاریکاتور یا خانه هنر

این موزه که در ابتدا کتابخانه ی ملی بوده ، پس از سه بار تغییر مکان نهایتا به مکان نهایی خود رسیده است و در این موزه آثار کاریکاتوریست های جهان و ایران نگهداری میشود. شباهت معماری این موزه به عمارت شهرداری باعث شده تا نام آن را تکه گمشده عمارت بگذارند. مجسمه و نماد کاریکاتورهایی که در این مجموعه وجود دارد انسان را تحت تاثیر قرار میدهد . در این موزه ، سالن آمفی تئاتر ، سه سالن برگ جهت برپایی گالری آثار هنرمندان ، دو سالن برای نمایش هنر های ویدیویی و نقد و بررسی آن با ظرفیت 60 نفره ساخته شده است.

اطلاعات مربوط به موزه کاریکاتور :

موزه بازار و مشاغل تبریز

اگر با مشاغل سنتی و قدیمی تبریز آشنایی ندارید و علاقمندید آنها را از نزدیک ببینید ، بازدید از موزه مشاغل بهترین فرصت برای شماست. با تهیه بلیط تبریز از این موزه و دیگر جاهای تاریخی تبریز بازدید کنید. در این موزه در سه طبقه میتوانید مشاغلی مانند آهنگری ، عطاری ، سفالگری و.. را به همراه ابزار کار را دیدن کنید. از آن جا که هزینه ورود به موزه بسیار کم است از دیدنی های مقرون به صرفه محسوب میشود.

اطلاعات مربوط به موزه مشاغل تبریز :

موزه محرم تبریز

موزه ای که نمادی از عزاداری های آذربایجان شرقی را به نمایش میکشد. در این موزه وسایلی که در زمان محرم و در عزاداری ها استفاده میشوند شامل طوق ها ، علم ها ، پرچم ها ، تشت ها و.. یافت میشود. همچنین نمادی از ذوالجناح اسب امام حسین در این موزه قرار دارد.صاحب این خانه که الان تبدیل به موزه شده ، دکتر صاحبی که فردی فعال در مراسمات بود ، است و برای پاسداشت این شخص ،خانه اش به موزه مردم شناسی محرم تبریز مشهور شد.

اطلاعات مربوط به موزه محرم :

  • آدرس موزه محرم تبریز : ، تبریز، انتهای خیابان شهید مطهری (راسته کوچه)، کوچه‌ شهید گوگانی، پلاک ۲۲
  • آدرس موزه محرم روی نقشه
  • هتل های نزدیک به موزه محرم : هتل سینا تبریز ، هتل اهراب تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به موزه محرم : موزه مشاغل و صنعت تبریز ، خانه مشروطه ، پل قاری ، خانه شربت اوغلی

موزه قرآن و کتابت تبریز : قرآنی که امام رضا (ع) آن را روی پوست نوشت!!!

کشور ایران ، کشوری با فرهنگ اسلامی که حرم های مطهر در آن قرار دارد ، طبیعی است اگر در شهر تبریز موزه ای را به قرآن و کتابت اختصاص داده باشند. در این موزه مجموعه ای نفیس و گرانبها از نسخه های متعدد قرآن که در طول تاریخ جمع آوری و نگهداری شده را خواهید یافت ، همچنین قرآنی در آن قرار دارد که میگویند حضرت رضا آن را روی پوست نوشته و دیگر آثار هنرمندان خوش نویسی نظیر استاد ملا عبدالباقی تبریزی ، استاد میرزا محمد شفیع تبریزی ، استاد میرزا طاهر خوشنویس و.. را جمع آوری کرده اند.

اطلاعات مربوط به موزه قرآن و کتابت :

مدرسه رشدیه : مدرسه ای که بارها سوزانده شد

مدرسه رشدیه توسط میرزا حس تبریزی که به او رشدیه هم میگویند تاسیس شد . میرزا حسن رشدی اولین کسی بود که روش های نوین تدریس را به ایران آورد و برای همین مخالفان بسیاری را جذب خود کرد و باعث شد بار ها مدرسه هایی که ساخته بود را به آتش بکشند. او در تبریز و مشهد 5 مدرسه ساخته و هم اکنون مدرسه رشدیه در تبریز از بناهای تاریخی مهم محسوب میشود.

این مدرسه در حال حاضر مرکز میراث فرهنگی است و امکان بازدید از داخل مدرسه وجود ندارد اما بازدید از فضا و حیاط بیرونی برای عموم آزاد است و در روزهای غیر تعطیل میتوانید به راحتی از آنجا دیدن کنید.

  • آدرس مدرسه رشدیه: رهلی بازار،میدان ساعت،خیابان ارتش شمالی،اداره کل ثبت احوال آذربایجان شرقی
  • آدرس مدرسه رشدیه روی نقشه
  • هتل سینا تبریز در نزدیکی این مجموعه قرار گرفته.
  • در اطراف این مدرسه تاریخی میتوانید از جاهای دیدنی تبریز نزدیک به مدرسه شامل خانه بهنام ، خانه شهریار ، خانه قدکی ، خانه نفیسی فر ، خانه جواهریون ، خانه گوهریون و دیگر خانه های تاریخی بسیار زیبای تبریز دیدن کنید.

ربع رشیدی : دانشگاه بین المللی تاریخی در ایران زمین

همانطور که پیش تر گفتیم ، تبریز شهری است که روی قدمت آن نمیشود سنی گذاشت و هنوز به طور دقیق نمیدانیم برای کدام قرن است اما بنای ربع رشیدی که یک دانشگاه بین المللی ثبت شده در دنیا است نشان از قدمت تبریز میدهد. وسعت این دانشگاه نشان از آن دارد که در گذشته افراد زیادی در آن درس خوانده اند. برای بازدید از این مکان میتوانید از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. البته از انجا که این بنا بسیار قدیمی است تنها در زمان های خاصی امکان بازدید از آن فراهم است مثلا در دو هفته ابتدایی سال .

اطلاعات مربوط به ربع رشیدی :

دانشکده معماری تبریز

مجموعه ای از خانه های تاریخی شامل خانه بهنام ، قدکی ، گنجه ای زاده ، صدقیانی ، گوهریون ، جواهریان و غفاریان است که هر کدام از خانه ها متعلق به یک دانشکده هستند و با حفظ ساختار سنتی خود اکنون پذیرای کلاس های درس هنر هستند. این دانشگاه جلوی ای خاص برای دانشجویان معماری دارد و الهام بخش آنان است.

اطلاعات مربوط به دانشکده معماری تبریز :

  • آدرس دانشکده معماری تبریز :تبریز – میدان ساعت – خیابان مصلی – دانشکده معماری و شهرسازی
  • آدرس دانشکده معماری روی نقشه
  • هتل های نزدیک به دانشکده معماری :هتل اهراب تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به دانشکده معماری :کلیسای شوغا گات ، مسجد نبی اکرم ، پارک حکیم نظامی

حمام نوبر تبریز : حمامی که تبدیل به سفره خانه شد

در گذشته حمام ها جایگاه ویژه ای در بین مردم داشتند. مکانی بودند که مردم رعیت دور هم جمع میشدند و با یکدیگر وقت میگذراندند و مردم ثروتمند هم در حمام های بسیار بزرگ و دارای شاهنشین و استراحتگاه به ریلکس کردن میپرداختند.

حمام نوبر در سال های اخیر پس از مرمت و بازسازی توسط سازمان میراث فرهنگی ، مدتی است که به عنوان سفره خانی سنتی از آن استفاده و بزرگترین سفره خانه تبریز محسوب میشود. پس دیدن آن خالی از لطف نیست ؛ همچنین میتوانید همراه با خانواده لحظاتی شاد را با غذای خوشمزه ایرانی سر کنید.

اطلاعات مربوط به حمام نوبر :

  • آدرس حمام نوبر :  تبریز، میدان ساعت، نبش خیابان تربیت
  • آدرس حمام نوبر روی نقشه
  • هتل های نزدیک حمام نوبر : هتل کاسپین
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به حمام نوبر : ارگ علیشاه ، عمارت شهرداری ، خانه استاد شهریار ، خانه بهنام ، خانه نیکدل

حمام نظافت تبریز : تنها گرمابه قابل استفاده در تبریز

حمام نظافت تنها حمام عمومی ای است که توانسته با هزینه شخصی مالکش همچنان به کاربری اش ادامه دهد و پذیرای مهمانانش باشد. این حمام در دوره قاجاریه ساخته و بعد ها مرمت و بازسازی شده است. لازم به ذکر است این حمام نه تنها پذیرای آقایان بلکه در ساعتی خاص پذیرای بانوان نیز هست و بوده و بانوان در آن ساعات بدون محدودیت زمانی امکان استفاده از حمام را دارند و لازم نیست نگران امنیت خود باشند زیرا حمام به گونه ای ساخته شده که از بیرون دید به داخل وجود ندارد.

اطلاعات مربوط به حمام نظافت :

آقایانساعت 5 تا 8 صبح——-ساعت 15 تا 21
بانوان——ساعت 9 تا 14:30——

ارگ علیشاه : بازمانده ی قاجاری تبریز

ارگ علیشاه که تنها دیواره ی جنوبی آن باقی مانده است بنایی از دوران قاجار است که طی حکومت های مختلف بخش هایی از آن نابود شده و هم اکنون تنها دیوار جنوبی آن باقی است. در نزدیکی این بنا ، مسجد بزرگ مصلا ساخته شده و محل برگزاری نماز جمعه است.

اطلاعات مربوط به ارگ علیشاه :

بازار بزرگ تبریز : گذرگاه کاروان های تجاری جاده ابریشم

بازار تبریز به علت قرار گرفتن تبریز در مسیر جاده ابریشم ، یکی از استراحتگاه های کاروان های سراسر دنیا بود که به سمت این شهر روانه شده بودند. این بازار جزو میراث جهانی ایران محسوب میشود و قدمت آن مربوط به سالیان دراز گذشته است. پس اگر قصد دیدن بازارهای تاریخی  و خرید سوغات از آن ها را دارید بازار تبریز را در برنامه سفر حود قرار دهید.با توجه به وسعت بازار ، بهتر است برای گشتن یک روز وقت بگذارید.

اطلاعات مربوط به بازار تبریز :

تیمچه مظفریه : قلب فرش دست بافت

از قدیم الایام بافندگی فرش و تابلو فرش از هنرهای اصیل ایرانی بوده و همه ی شهرهای ایران این هنر را دارند اما آن چه که بیشتر از همه مشهور شده ، فرش دست بافت تبریز است. شاید بخاطر قرار گرفتن تبریز در مسیر جاده ی ابریشم باشد ! به هرحال فرش تبریز بین مردم یک جور دیگر جا افتاده است. در بازار بزرگ تبریز هم تیمچه ای را به فرش اختصاص داده اند که نامش را مظفریه گذاشتند. این تیمچه نامش را از مظفر الدین شاه ، ولیعهد آن دوره گرفته که برمیگردد به تصمیم صاحب تیمچه. او برای حفظ تیمچه اش ، نام ولیعهد را برایش انتخاب کرد تا ولیعهد تیمچه را از او نگیرد.

وقتی وارد تیمچه بشوید با فرش های ابریشمی رو به رو میشوید و جالب است بدانید هیچ فرش ماشینی در این تیمچه پیدا نخواهید کرد!

اطلاعات مربوط به تیمچه مظفریه :

مقبره الشعرا : گورستان ادبی تبریز

از 800 سال پیش تاکنون ، هنرمندان و ادیبانی که جان باخته اند را در مقبره الشعرا دفن کرده اند. در این گورستان شاعرانی همچون شهریار ، اسدی طوسی ، همام تبریزی ، مهدی روشن ضمیر و.. دفن شده اند.

نمای بیرونی مقبره الشعرا در روز

اطلاعات مربوط به مقبره الشعرا :

  • آدرس مقبره الشعرا : محله سرخاب، خیابان ثقه الاسلام، مقبره الشعرا.
  • آدرس مقبره الشعرا روی نقشه
  • ساعت بازدید از مقبره الشعرا : 8:30 صبح تا 18.
  • جاهای دیدنی تبریز و امکان تاریخی نزدیک به مقبره الشعرا :خانه شربت اوغلی ، خانه ثقه الاسلام ، موزه قاجار ، پل قاری
  • هتل های نزدیک به مقبره الشعرا :  هتل کاسپین تبریز ، هتل استقبال تبریز

پل قاری یا قاری کورپوسی : پل قاجاری که پرتردد ترین پل شهر شد

شاید اسم این پل برایتان جاب باشد. قاری در زبان ترکی به معنای پیر یا پیرزن است . درواقع این پل نام خود را از بانی سازنده اش که پیرزنی فداکار بود گرفته. پیرزن پول سفر حج خود را صرف ساخت این پل کرد و الان از مهم ترین آثار تاریخی شهر تبریز محسوب میشود.طول پل 100 متر است که بازار تبریز و شمس العماره را به بخش ششگلان ( از خیابان های قدیمی تبریز که خانه های تاریخی بسیاری در آن قرار گرفته ) وصل میکند.

اطلاعات مربوط به پل قاری :

پل آجی چای : پلی که گذشته را به حال متصل میکند

پلی آجی چای پلی در زمان صفوی یا پیش از آن ساخته شده و تا کنون بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و به علت قدمت آن که به طور دقیق هم مشخص نیست ، جزو آثار ملی ثبت شده. این پل در گذشته دو طرف تلخه رود را به هم متصل میکرد و به همین خاطر از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

اطلاعات مربوط به پل آجی چای :

پیاده راه تربیت : دروازه ای با 1000 سال سن!

خیابان تبریز که اخیرا سنگفرش شده و تبدیل به پیاده راه شده ، یکی از قدیمی ترین خیابان های شهر تبریز است. دروازه ی ورودی این خیابان متعلق به سال 400 هجری قمری است و پس از زلزله ی سال 1193 هجری مجدد بازسازی شد. این پیاده راه که بی شباهت به پیاده راه استقلال در ترکیه نیست ، پر از بازارهایی است که تا نیمه شب به فعالیت خود ادامه میدهند و با پیاده روی در این محل ، علاوه بر لذت بردن از مسیری که طی میکنید ، میتوانید از بازارهای آن سوغات معروف تبریز را تهیه کنید.

اطلاعات مربوط به پیاده راه تربیت :

مقبره دو کمال

در این محل کمال الدین بهزاد استاد نقاشی در دوران صفوی و سده دهم هجری و استاد کمال خجندی شاعر سده هشتم و نهم هجری ، دفن شده اند و توسط ایران و تاجیکستان کشف شده اند. پس از کشف ، بنای یادبود زیبایی برای هردو هنرمند ساخته شد و اکنون از بناهای دیدنی شهر تبریز به شمار میرود.

اطلاعات مربوط به مقبره دو کمال :

برج آتش نشان

در این برج اولین وسایل برای اطفای حریق و آتش در ایران نگهداری میشود و قدیمی ترین آتش نشانی ایران است. بلندای این برج به کشیک هایش این امکان را میداد که دید جامعی به شهر داشته باشند و در صورت مشاهده ی آتش ، با زنگ بالای برج فورا آن را اطلاع دهند. دیدن این بنای تاریخی را به همه ی تاریخ دوستان پیشنهاد میکنیم.

نمایی از برج آتش نشان از دور

اطلاعات مربوط به برج آتش نشان :

  • آدرس برج آتش نشان : تبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری
  • آدرس برج آتش نشان روی نقشه
  • هتل های نزدیک به برج آتش نشان : هتل کاسپین تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به برج آتش نشان : موزه صدا ، عمارت شهرداری ، موزه سنجش ، خانه پروین اعتصامی

برج خلعت پوشان

برج بدون سقفی که در گذشته محل اهدای خلعت به حاکمان آذربایجان بوده ، اکنون با فضای سبز دورش به یکی از مکان های تاریخی تبریز تبدیل شده است. معماری اصیل ایرانی این برج به قاجاریه برمیگردد و سه طبقه دارد که طبقه سوم آن سقف نداردو اطارف برج هم با سنگ فرش تزئین شده است.

اطلاعات مربوط به برج خلعت پوشان :

قبرستان پینه شلوار : گورستان 1400 ساله

یکی از مکان های تاریخی و قدیمی شهر تبریز قبرستان پینه شلوار است. گورهایی که در این قرستان دیده میشوند به سه شکل متفاوت هستند که نشان دهنده ی دوره های تاریخی مختلف آن است. سنگ های گورستان از سنگ خارا و کبود است که فرسایش ناپذیر اند اما برخی از سنگ قبرها شکسته اند که خود این موضوع نشان دهنده ی قدمت این محل است. برخی از سنگ قبر ها متعلق به سال های 7 و 8 و 9 هجری قمری است.

اطلاعات مربوط به قبرستان پینه شلوار :

دروازه های هشتگانه تبریز

از دیگر جاهای دیدنی تبریز دروازه های قدیمی آن را میتوان نام برد. دروازه های هشتگانه تبریز به منظور حفاظت از شهر در سالیان دور گذشته ساخته شدند و بانی آن نجفقلی خان بود که پس از ساخت آخرین دروازه درگذشت و پس از آن پسرش خندقی به دور شهر حفر کرد و تبریز به نام قلعه تبریز تغییر پیدا کرد. نام دروازه هایی که دورتا دور شهر را گرفته اند : دروازه ی نوبر ، سورخاب ، باغمیشه ، خیاوان ، میارمیار ، گیجل ، ایستامبول ، دوه چی و ویجویه .

بیشتر دروازه ها یا از بین رفته اند و یا درحال مرمت هستند .

آدرس دروازه های هشتگانه :

فرش سنگی تبریز : اثری بی همتا در نمایش هنر ایرانی

قالیبافی و بافت فرش از زمان های قدیم در شهر های مختلف ایران رواج داشته اما هیچ چیز فرش تبریز نمیشود. فرشی که از گذشته تاکنون جزو ارزشمندترین کالاها برای مبادله بوده و الان هم به کشورهای مختلف صادر میشود. اما تا به حال فرش سنگی دیده اید؟ فرش سنگی در میدان شهر تبریز که هنر ایرانی را به رخ میکشد با مساحت 42 در 29 متر طراحی و در مسیر جاده ی ابریشم به نمایش گذاشته شده است.

نمایی از سنگ فرش که یک نفر درحال دوچرخه سواری روی آن است

اطلاعات مربوط به فرش سنگی :

  • آدرس فرش سنگی : تبریز ، میدان شهید بهشتی
  • آدرس سنگ فرشی روی نقشه
  • هتل های نزدیک به فرش سنگی تبریز : هتل گسترش تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به فرش سنگی تبریز : پل قاری ، خانه شهریار ، دروازه نوبار ، پیاده راه تربیت ، خانه مشروطه

جاهای دیدنی تبریز : اماکن مذهبی

اهمیت دادن مردمان شهر تبریز به انجام مراسم های مذهبی زبانزد تمام ایران است و در این شهر مسجدهای دیدنی و تاریخی مشهوری قرار دارد که امروز میخواهیم به دوست داران جاهای مذهبی ، مسجدهای بسیار مهم تبریز را معرفی کنیم.

مسجد جامع تبریز : مسجدی کهن که به دوران سلجوقیان برمیگردد!

اگر سری به بازار بزرگ تبریز زده باشید ، هنگام اذان ظهر صدای اذان را از مسجد انتهای بازار شنیده اید ، البته این موضوع وقتی اتفاق می افتد که شما کمی نزدیک به آن باشید. مسجدی بسیار قدیمی که به سبک معماری بازار بزرگ طراحی و ساخته شده و در بین مردم به نام مسجد جمعه یا مسجد جامع کبیری هم معروف است. مسجد جامع یک بار در زلزله سال 1193 هجری قمری بخش های زیادی از خود را از دست داد که در دوران قاجار محدد بازسازی و مرمت شد.

اطلاعات مربوط به مسجد جامع :

مسجد کبود : شاهکار معماری ایرانی

این مسجد که در دوران قراقویونلوها ساخته شده ، مسجدی برای اهل تسنن است و واعظ و شیخ آن باید اهل تسنن باشد اما کتیبه های موجود در مسجد نام ائمه ی شیعیان را داشته و روی دیوار جمله ی “علی ولی الله ” به چشم میخورد. دیوارهای لاجوردی رنگ آن باعث شده تا به آن مسجد کبود گفته شود .معماری خاص و منحصر به فرد مسجد کبود توجه هر بیننده ای را به خود جلب میکند. این مسجد کاملا طبق آب و هوا و شرایط اقلیمی شهر تبریز ساخته شده و تمام قسمت های آن اعم از صحن و شبستان و سالن، درتمام فصل های سال قابل استفاده است. پروسه ی مرمت و بازسازی بیرونی مسجد همچنان درحال اجرا است و کاشی کاری هایش روز به روز کامل تر میشود.

اطلاعات مربوط به مسجد کبود :

مسجد استاد شاگرد : کتیبه ای که نوشتنش دو نسل زمان برد!

مسجد استاد شاگرد از بناهای اصیل معماری ایرانی است و زمان ساخت آن به حکومت چوپانیان میرسد. در واقع حسن چوپانی که حاکم شهر بود ، نام مسجد را سلیمانیه برگرفته از نام سلیمان پسر چنگیز خان ، نهاده بود ؛ اما مردم تبریز از حکومت آن ها راضی نبودند و ترجیح دادند اسم استاد شاگرد را روی مسجد بگذارند.اگر برایتان سوال است که چرا استاد شاگرد؟ به خاطر این که نوشتن کتیبه ی قدیمی موجود در این مسجد برعهده ی عبدالله صیرافی بود و چون عمرش  نرسید تا کتیبه را کامل کند ، شاگردش آن را کامل کرد در نتیجه اسم این دو شخص بر تاریخچه ی مسجد حک شد.

اطلاعات مربوط به مسجد استاد شاگرد :

  • آدرس مسجد استاد شاگرد: تبریز، خیابان امام خمینی، چهار راه شهناز، خیابان فردوسی، کوچه اردبیلی ها
  • آدرس مسجد استاد شاگرد روی نقشه
  • ساعت بازدید از مسجد : تنها در هنگام اقامه نماز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به مسجد استاد شاگرد : بازار تربیت ، ارگ علیشاه ، عمارت شهرداری ، مسجد کبود

مسجد صاحب الامر

این مسجد اولین بار در زمان صفویان ساخته شد و با توجه به این که مسجد های تبریز اغلب در زمان صفویان ساخته شده اند میتوان به اهمیت اسلام در آن دوران پی برد. پس از زلزله ی سال 1193 خورشیدی ، بخش های زیادی از مسجد از بین رفت و میتوان گفت امروزه از بنای اصلی تنها یک گنبد و دو مناره باقی مانده و بقیه ی مسجد حاصل مرمت و بازسازی مجدد آن است. پس از بازسازی اولیه مسحد در سال 1266 هجری به کمک میرزا علی اکبرخان ، ایشان در بخشی از مسجد ، مدرسه اکبریه را برپا کردند.

اطلاعات مربوط به مسجد صاحب الامر :

  • آدرس مسجد صاحب الامر : تبریز، خیابان دارایی، میدان صاحب آباد.
  • آدرس مسجد صاحب الامر روی نقشه
  • هتل های اطراف مسجد صاحب الامر : هتل کاسپین تبریز ، هتل استقبال تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به مسجد صاحب الامر :موزه مشاغل و صنعت  تبریز ، دروازه سرخاب ، خانه شربت اوغلی

کلیسای سنت ماری

کلیساها از زمان قدیم  تا به الان مکان های مقدس و قابل احترامی بوده اند و تاریخ ارامنه را به نمایش گذاشته اند. یکی از کلیساهای قدیمی شهر تبریز ، کلیسای مریم مقدس است که معماری بخش های مختلف آن نشان دهنده ی حضور این بنا در دوره های مختلف تاریخی است. اشاره ی مارکو پلو به این کلیسا در سفرش به سمت چین باعث میشود سن حدسی این کلیسا به 700 تا 800 سال هم برسد. قدمت این بنا باعث شده مسیحی های تبریز کلیسا را برای برگزاری مراسم های مهم خود از جمله مراسم کلیسای حواری ارمنی انتخاب کنند. موزه ی ارامنه نیز در این کلیسا قرار دارد.

اطلاعات مربوط به کلیسای سنت ماری :

کلیسای شوغاگات مقدس

از دیگرکلیساهای ساخته شده در تبریز که به سبک خاصی معماری شده باید به کلیسای شوغاگات اشاره کنیم.این کلیسا به روش های بازیلیک ساخته شده که باعث وجود ستون های مربعی شکل در کلیسا و تقسیم کردن کلیسا به دو بخش میشود.این کلیسا نام خود را از نام مادر بانی سازنده اش به نام شوغاگات گرفته که هم نام یکی از راهبه های مقدس مسیحی هم هست. سال ساخت این بنا به 1940 میلادی و دوره ی پهلوی برمیگردد و نمیتوان آن را جزو کلیسا های قدیمی در نظر گرفت.بخش هایی از کلیسا مانند رختکن در معماری قدیمی آن بوده ولی اکنون از ساختار آن حذف شده است.

اطلاعات مربوط به کلیسای شوغاگات :

  • آدرس کلیسای شوغاگات مقدس : تبریز ، جنب کارخانه ی چرم خسروی سابق ( دانشگاه آزاد هنر ) 
  • آدرس کلیسای شوغاگات روی نقشه
  • هتل های نزدیک به کلیسای شوغاگات : هتل اهراب تبریز ، هتل سینا تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به کلیسای شوغاگات : کارخانه چرم سازی ، پارک حکیم نظامی

 کلیسای سرکیس مقدس

این کلیسا برای ارامنه ی عزیز که شاخه پروتستان دین مسیحیت را پیروی میکنند ساخته شده. سال ساخت کلیسا به 1821 برمیگردد که در سال  1845 یک بار بازسازی شده است. در این کلیسا نمادهای یادبود از کشته شدگان قرن 19 میلادی را قرار داده اند و در بخشی از کلیسا ، ارامگاه کشیش کلیسا به نام “هاگوپ قاراپتیان” را ساخته اند.

معماری کلیسای سرکیس مقدس به سبک ارمنی و صلیبی شکل است که جلوه ای خاص به آن بخشیده. نمای یادبود کشته شدگان قرن 19 را از جنس سنگ های آذرشهر ساخته اند تا یاد آن ها برای ارامنه ی منطقه زنده باشد. متاسفانه امکان بازدید از کلیساها برای افراد غیر مسیحی ممنوع است اما اگر با شرایط ویژه و نامه ی اداری بروید ، به شما اجازه ی ورود داده میشود.

اطلاعات مربوط به کلیسای سرکیس مقدس :

کلیسای انجیلی

این کلیسا که ظاهری شبیه به صلیب دارد یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و قدمتش به دوران قاجاریه میرسد. این کلیسا برای آشوریان ساخته شده و بنای قدیمی آن در خیابان شهناز بود و پس از تخریب شدن بنای جدید را در کوچه والمان ساختند. این بنا مساحت 150 متر مربع دارد و مهم ترین مراسمات مذهبی آشوریان در آن برگزار میشود. به تازگی مسیحیان گریگوری و کاتولیک نیز مراسمات مذهبی خود را در این کلیسا در کنار مسیحیان پروتستان برگزار میکنند و این تعامل مذهبی جامعه ی مسیحیت را به نمایش میگذارد.

نمای بیرونی کلیسای انجیلی

اطلاعات مربوط به کلیسای انجیلی :

جاهای دیدنی تبریز : جاهای تفریحی و طبیعی

شهر تبریز جدا از تاریخ غنی و کاملی که دارد ، جاهای دیدنی تبریز شامل باغ ها و پارک های بی نظیری دارد که در دل هر یک شگفتانه هایی برای گردشگرانش است .پارک هایی که برخی از آن ها بنای تاریخی در دل خود دارند و برخی دیگر قدمت تاریخی .

باغ ائل گلی تبریز: پارک صفوی که پانصد سال سن دارد

این پارک از صبح خیلی زود تا دیر وقت در شبانگاه به روی باز است و طبیعت سرسبز و عدم محدودیت زمانی باعث شده خانواده های بسیاری برای تفریح آن را انتخاب کنند. امکاناتی که پارک شاه گلی یا ائل گلی دارد شامل رستوران ، فضای سبز ، قایق سواری ، پیست اسکی و پارک تفریحی لونا که برای کودکان است میتواند شما را برای ساعت ها سرگرم کند. همچنین در مسیر پیاده روی این پارک به خاطر وجود درختان و فضای سبز، برای ساعاتی  اکسیژن خالص را تنفس کنید و سرزنده شوید. عمارت تاریخی ائل گلی در این پارک قرار دارد و با بازدید از پارک ، عمارت را هم دیدن کنید.

اطلاعات مربوط به باغ ائل گلی :

باغ فتح آباد یا اردوگاه الغدیر

باغ فتح آباد که هم اکنون تحت نظارت آموزش و پرورش تبریز و میراث فرهنگی تبدیل به اردوگاه شده ، باغی بزرگ و قدیمی در تبریز است که ساختمان دو طبقه که در گذشته به آن کوشک  میگفتند در آن قرار دارد که محل زندگی خاندان عدل بوده . نهر آبی روان از باغ میگذرد و استخری در میان آن به همراه درختان میوه وجود دارد. زیبایی باغ بخاطر سرسبزی و هوای مطلوب آن است و طبق گفته ی ویبلر ”  هیچ‌یک از قسمت‌های این باغ به تنهایی زیبایی فوق‌العاده و چشم‌گیری ندارد؛ در حالی که به طور کلی جذاب و آرام است ” .

اطلاعات مربوط به اردوگاه الغدیر :

تفرجگاه عینالی

مجموعه تفریحی عینالی که در دامنه ی کوه عینالی ساخته شده، پارکی با امکانات کامل برای یک تفریحگاه است که شامل :

  • تله کابین که میتوانید تمام منطقه را از آن بالا در مسیر 1480 متری نظارت کنید. در دو ایستگاه تله کابین صخره ها و کوهستان و باغ حیات وحش را میگذرانید و پس از دور زدن تبریز ، مجدد به کوه برمیگردید.
  • باشگاه سوارکاری : برای علاقمندان به سوارکاری ، این پارک پیشنهاد خوبی است ، چرا که میتوانند تجربه ی اسب سواری در بوستان نهالستان را داشته باشند.
  • زیپ لاین : تجربه ی آسمان گردی در زیپ لاین پر شیب و طویل تبریز از دست ندهید. لازم نیست درمورد ارتفاع آن نگران باشید زیرا تمام موارد ایمنی رعایت شده و قابل استفاده است.
  • دریاچه مصنوعی : در این دریاچه پرندگان آبزی نظیر مرغابی و غاز پرورش داده شده و امکان ماهیگیری نیز فراهم است.

تمام این امکانات این تفریحگاه را به یک مجموعه ی کامل تبدیل کرده که دیدن آن به گردشگران تبریز توصیه میشود.

اطلاعات مربوط به تفریحگاه عینالی :

پارک مینیاتور

در هر شهر پارک مینیاتور به منظور معرفی مهم ترین آثار آن شهر طراحی میشود و در تبریز هم به این گونه پارک مینیاتور ساخته شده و شما بدون صرف هیچ هزینه ای میتوانید مهم ترین بناهای تاریخی تبریز را ببینید و با آن ها عکس بگیرید . از مهم ترین ویژگی های این پارک رایگان بودن بازدید و باز بودن شبانه روزی آن است ، همچنین ارتفاع ماکت هایی که در پارک قرار دارند زیر 2 متر است که میتواند شرایط خوبی برای عکاسی را فراهم کند. ماکت های موجود در پارک به طرز حیرت آوری با نمونه اصلی شباهت دارند و این موضوع باعث جذب هرچه بیشتر گردشگران به این پارک میشود خصوصا اگر بخواهید با کمترین هزینه ی ممکن تبریزگردی کنید.

اطلاعات مربوط به پارک مینیاتور :

پارک آبی تبریز

پارک های آبی از تفریح هایی است که همه ی سنین آن را میپسندند و برایشان هیجان انگیز است ، اما پارک آبی تبریز یک تفاوت خاص با سایر پارک های آبی شهر های بزرگ دارد و آن هم ساخته شدنش در زیر زمین است که با سرپوشیده بودنش این امکان را فراهم کرده که بانوان عزیز هم بتوانند در این پارک حضور داشته باشند. از امکانات این پارک میتوان به سرسره های U شکل ، استخر موج و چاله فضایی ، استخری مخصوص کودکان ، حوضچه آب گرم و آب سرد ، سونا ، مجموعه آبی مولتی لینگ ، رستوران و کافی شاپ ، فست فود ، حمام ترکی و ماساژ و سونای نمک ، اشاره کرد.

اطلاعات مربوط به پارک آبی تبریز :

  • آدرس پارک آبی تبریز : تبریز- شهرک یاغچیان- خیابان توحید- بعد از مخابرات- جنب پارک اوشاخلار باغچاسی
  • آدرس پارک آبی تبریز روی نقشه
  • ساعت بازدید از مجموعه :
آقایانبانوان
یکشنبه و سه شنبه از ساعت 14 تا 20شنبه از ساعت 13 تا 20
پنجشنبه از ساعت 13 تا 20دوشنبه از ساعت 13 تا 20
جمعه از ساعت 12 تا 20چهارشنبه از ساعت 13 تا 20

پارک آبی هلیا

از مجموعه های آبی بزرگ و مفرح برای تمام افراد میتوان به پارک آبی هلیا اشاره کرد. این مجموعه تفریحی آبی ، دارای دو بخش است که خانم ها و آقایان در بخش های مجزا به طور همزمان میتوانند حضور داشته باشند و این موضوع پارک آبی را کاملا خانوادگی کرده است.و از آنجا که استخری مخصوص کودکان وجود دارد ، لازم نیست نگران خردسالان خود باشید . انواع سرسره های مهیج و تفریحاتی که از یک پارک آبی کامل انتظار میرود در این مجموعه وجود دارد. ماساژ ، حمام ترکی ، سونا و جکوزی هم که پای ثابت پارک های آبی تبریز است.

از دیگر ویژگی های پارک هتل 5 ستاره ، مرکز خرید بسیار بزرگ در چندین طبقه که انواع محصولات برندهای ایرانی و خارجی را به فروش میرساند ، رستوران سنتی و کافی شاپ هایش را شامل میشود.

اطلاعات مربوط به پارک آبی هلیا :

پارک باغلار باغی

از شهربازی های پرطرفدار بین کودکان باید به باغلار باغی اشاره کرد. چرخ و فلک ها و کشتی صبا و سایر وسیله های بازی مهیج که انرژی شما را بالا میبرند .در کنار شهربازی ، دیدن از باغ پرندگان و باغ وحش و دلفیناریوم این مجموعه را اصلا از دست ندهید . پس از بازی و تخلیه ی انرژی کودکان ، حتما برای استراحت به رستوران و کافی شاپ نیاز خواهید داشت ، در این مجموعه میتوانید غذاهای با کیفیت و خوشمزه تبریزی را میل کنید. از انجا که ساعت کار مجموعه در برخی ماه های سال ممکن است متغیر باشد بهتر است پیش از حضور در مجموعه ساعت کار را از نگهبان مجموعه به صورت تلفنی بپرسید.

اطلاعات مربوط به پارک باغلارباغی :

سرای دلفین های خوشحال

سرای دلفین های خوشحال یا دلفیناریوم که در پارک باغلارباغی قرار گرفته از مجموعه های مفرح در شهر تبریز است که با نمایش دلفین ها و بازی با آن ها گردشگران را سرگرم  و لحظات خوششان را با عکاسی ثبت میکند. در این سرا ، دو دلفین ، یک وال و دو فک زیر نظر مربیان آموزش میبینند تا حرکات آکروباتیک و نقاشی را برای بینندگان اجرا کنند و در پایان نمایش میتوانید با آنها عکس یادگاری بگیرید.

دلفین درحال اجرای نمایش در سرای دلفین های شاد در پارک باغلارباغی

اطلاعات مربوط به سرای دلفین ها :

پارک موزیکال ولیعصر : بهترین جا برای شب گردی

پارکی که معماری اصیل ایرانی در جای جایش به چشم میخورد . آبرو ها و حوضچه هایی که به حوض بزرگ وسط پارک میرسند حدودا 40 تا هستند و حوض اصلی ، فواره های هوشمندی دارد که با موزیک پخش شده توسط خودشان ، علاوه بر تغییر رنگ ، تغییر شکل هم دارند و آب پاشی با توجه به ریتم موسیقی تغییر میکند . فضایی برای بازی کودکان در این پارک وجود دارد و موقعیت مکانی خوبش ، نزدیک به مرکز خرید ها و پارک باغلارباغی است . بهترین زمان بازدید از پارک شب است تا بتوانید حرکات فواره های موزیکال را ببینید و در تابستان ها بسیار شلوغ میشود پس بهتر است از سر شب به این پارک بروید تا وقتتان برای پیدا کردن جای پارک هدر نرود!

اطلاعات مربوط به پارک موزیکال ولیعصر :

بوستان خاقانی تبریز

یکی از پارک های خانوادگی تبریز که تندیس خاقانی در آن قرار دارد و رو به روی این پارک میتوان نمایی از مسجد کبود را دید. این پارک میان موزه آذربایجان و مسجد کبود ساخته شده. در سال 1193 که زلزله آمد و بخش عظیمی از مسجد کبود تخریب شد ، کشته شدگان زلزله در این باغ ( در گذشته باغی کوچک بود ) دفن شدند و بعد ها که مسجد مرمت شد ، شهرداری تصمیم به ساخت مدرسه در این مکان کرد که آن هم به علت قدیمی بودن بعد از چند سال فرو ریخت و نهایتا در سال 1380 این مکان تبدیل به بوستان شد و در آن تندیس خاقانی را قرار دادند. حالت خاص چینش صندلی های پارک به آن جلوه ی خاصی بخشیده که گردشگران را به خود جذب میکند.

اطلاعات مربوط به بوستان خاقانی :

  • آدرس بوستان خاقانی : ایران، آذربایجان شرقی، تبریز، جنب مسجد کبود
  • آدرس بوستان خاقانی روی نقشه
  • هتل های نزدیک به بوستان خاقانی : هتل کاسپین تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به بوستان خاقانی : موزه آذربایجان ، مسجد کبود ، موزه عصر آهن

باغ گلستان

در گذشته باغ گلستان به دستور همسر هارون الرشید بر روی گورستانی ساخته شد که در ابتدا با مخالفت اوباش محلی رو به رو شد ولی نهایتا حکومت موفق به ساخت باغ و شهربازی شد. در آن سرسره و تاب برای کودکان و صندلی و نیمکت قرار دادند و محلی برای استراحت و وقت گذرانی خانواده ها شد. اما به مرور زمان در چند سال اخیر ، برای ساخت ایستگاه مترو و ساخت و سازهای شهری ، بخش زیادی از باغ تخریب شد. در این باغ نمای یاد بود شمس تبریزی را برای رونق گرفتن مجدد باغ قرار دادند و اکنون فضایی خانوادگی و البته هنری دارد ؛ چرا که دوتا از موزه های هنری تبریز موزه ی کارتون و موزه بهتون در این محل قرار گرفته اند و هنرمندان را از سراسر کشور به خود جذب میکنند.

اطلاعات مربوط به باغ گلستان :

شهربازی فان تایم لاله پارک تبریز

در مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک ، شهربازی ای برای کودکان قرار دارد که خانواده ها میتوانند با بردن کودک خود به شهربازی ، لحظات خوشی را برایش فراهم کنند تا او هم از خرید و پاساژ گردی لذت کافی را ببرد.وقتی وارد فان تایم میشوید حس میکنید در جنگل رفته اید چون در تمام بخش ها از تم جنگل و ماکت های حیوانات پوشیده شده و فضای مناسبی برای بازی و سرگرمی کودکان است. مشابه فان تایم تبریز ، مجموعه فان تایم ترکیه است که با به روز ترین و مجهزترین وسایل های بازی تکمیل شده .

اطلاعات مربوط به شهربازی فان تایم :

پارک نوازش حیوانات زوتوپیا : پارکی برای در آغوش کشیدن حیوانات اهلی

در این پارک که به پارک نوازش مشهور است ، باغ وحشی از حیوانات اهلی ایجاد کرده اند و از گونه های اهلی مانند میمون ، گربه ، خوکچه هندی ، خرگوش پرورش یافته و .. و چند گونه حیوانات وحشی مانند مار و شیر نگهداری میکنند.

حیوانات اهلی این پارک تحت نظر دامپزشک واکسن زده شده اند و به طور مرتب از نظر بیماری ها چک و معاینه میشوند ، پس با خیال راحت کودکان خود را به این پارک ببرید تا با نحوه زندگی حیوانات آشنا شوند و از نزدیک آن ها را ببینند و لمس کنند. همچنین میتوانید با گرفتن عکس های زیبا ، خاطرات خود را ثبت کنید و به اشتراک بگذارید.

اطلاعات مربوط به پارک نوازش حیوانات زوتوپیا :

جاهای دیدنی تبریز : باغ وحش و باغ پرندگان

باغ وحش و باغ پرندگان که در پارک باغلارباغی واقع شده اند مکان تفریحی مناسبی برای کودکان شما هستند که آن ها را با دنیای حیوانات آشنا کرده و باعث میشود بهتر با حیوانات ارتباط بگیرند زیرا آن ها را در محیطی امن میبینند  و حس ترسشان از بین میرود .

باغ وحش دیگری نیز در تبریز با نام زوفان وجود دارد که در شرایطی کاملا ایمن ، حیوانات اهلی واکسینه شده را در قفس نگهداری میکند و چون حیوانات تحت نظر دامپزشک واکسن زده میشوند و بیماری ندارند کودکان میتوانند آن ها را بغل کنند و با آن ها ارتباط سالم برقرار کنند.

در مجموعه تفریحی عینالی هم باغ وحش وجود دارد و با رفتن به این مجموعه در کنار لذت بردن از تمام امکانات تفریحی موجود ، میتوانید از باغ وحش آن جا دیدن کنید و با حیوانات آهلی و وحشی عکس بگیرید و کودکان خود را با آن ها آشنا کنید.

جاهای دیدنی تبریز : پیست های اسکی

مجموعه آموزش اسکیت سایمان

اگر علاقمند به یادگیری اسکیت هستید ولی تا به الان شرایط آن مهیا نشده و حتی نمیدانید که در آن استعدادی دارید یا نه ، بهتر است سری به مجموعه اسکیت سایمان بزنید. این مجموعه شرایطی را برای علاقمندان فراهم کرده که میتوانند استعداد خود را در اسکیت محک بزنند و در صورت تمایل در کلاس های اسکیت از مبتدی تا پیشرفته شرکت کنند و به طور حرفه ای مهارت آموزی داشته باشند. همچنین اگربرای تماشای اسکیت دنبال جایی میگردید که فاصله ی کمی با شما داشته باشد میتوانید به این مجموعه مراجعه کنید ، شاید هوس کردید اسکیت سواری را تجربه کنید!

اطلاعات مربوط به مجموعه اسکیت سایمان :

پیست اسکی سهند

پیست اسکی سهند از پیست های بین المللی است که مسابقات اسکی هم در آن برگزار میشود و حتی مدرسه ی استعداد یابی نیز دارد و علاقمندان میتوانند در محلی مناسب تمرین اسکی داشته باشند. اگر هم بنا به هر دلیلی تمایلی به اسکی نداشته باشید ، تیوب سواری پیشنهاد بعدی ما خواهد بود. ارتفاع کوه فضای مناسبی برای تیوب سواری است و علاقمندان میتوانند با پرداخت هزینه ورودی به تیوب سواری بپردازند. از دیگر امکانات پیست ، تله سیژ و تله کابین و انواع پیست ها برای افراد مبتدی تا حرفه ای است. فعالیت این پیست در 6 ماه دوم سال است و بهتر است پیش رفتن به پیست تماس بگیرید و از فعال بودن مجموعه اطمینان حاصل کنید.

اطلاعات مربوط به پیست اسکی سهند :

سورتمه تبریز

مجموعه سورتمه تبریز که در فاز دوم پارک ائل گلی واقع شده یکی از مجموعه های سورتمه معروف در آذربایجان شرقی است که کابین هایش تک نفره و دونفره هستند . سرعت سورتمه قابل کنترل بوده و اگر از حد مجاز بیشتر شود به صورت هوشمند سرعتش کم میشود پس هیچ جای نگرانی از بابت خطرات ایمنی وجود ندارد و تمام رده های سنی میتوانند از این تفریح لذت ببرند.امکانات تفریحی این مجموعه شامل “پارک مخصوص کودکان ، فضایی برای پیک نیک ، رستوران ها و فروشگاه های محلی که برای خرید سوغات مناسب هستند” میشود. بهتر است قبل سر زدن به مجموعه از فعال بودن سورتمه اطمینان حاصل کنید.

اطلاعات مربوط به سورتمه تبریز :

استراحتگاه یادگار امام

همان طور که از نامش پیداست ، این مجموعه برای مسافرانی ساخته شده که یک شب در تبریز سر میکنند و یا به قصد کمپینگ به تبریز آمده اند . امکانات رفاهی این مجموعه کمک میکند شب راحتی را بگذرانید و حتی اگر هوا بارانی باشد ، با خیال راحت چادر بزنید و بدون نگرانی بابت خیس شدن ، شب خود را بگذرانید. امکانات رفاهی که این مجموعه دارد شامل اسب سواری ، مسیر پیاده روی در فضای سبز ، پارکی برای تفریح کودکان ، آلاچیق هایی برای چادر زدن و استراحت و یک آب نما.

هدف اصلی ایجاد این استراحتگاه ، توسعه ی فضای سبز شهری در تبریز بوده که بعدا امکاناتی برای مسافران و کمپینگ کردن هم فراهم شد.

اطلاعات مربوط به استراحتگاه یادگار امام :

محله بارون آواک

محله ای در تبریز که محل سکونت ارامنه ی این شهر است و بناهای تاریخی و مهم ارامنه در این محل وجود داشت که اخیرا مورد تخریب واقع شده اما کلیساها و بنای خلیفه گری ارامنه در این محله قرار دارد. پیش از بنا کردن این محله توسط بارون آواک ، یکی از دروازه های هشتگانه تبریز در این مکان بود که بارون آواک آن را تخریب کرد و محله را برای ارمنی های طبقه ی متوسط و فقیر ساخت و همه در این جا ساکن شدند. سه کلیسای معروف تبریز نیز در این محله قرار دارد.

جاهای دیدنی تبریز : مرکز خرید ها

نمیشود دست خالی و بدون خریدن سوغات از تبریز خارج شد. ما در اینجا لیستی از مرکز خریدهای تبریز را به شما معرفی کرده ایم. در این مراکز خرید میتوانید انواع محصولات برند ایرانی و خارجی را با قیمت مناسب و در برخی گران، تهیه کنید.

مجتمع تفریحی-تجاری لاله پارک تبریز

در مرکز تجاری سر پوشیده لاله پارک ، به راحتی میتوانید محصول دلخواه خود را با بهترین قیمت و کیفیت و برند ایرانی یا خارجی مد نظر و البته اورژینال تهیه کنید . پارکینگ رو باز و سرپوشیده ی این مجموعه که ظرفیت 2000 ماشین را دارد ، به صورت رایگان در اختیار گردشگران قرار میگیرد و همچنین امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی مخصوص نوزادان و فضایی برای شیردهی برای آسایش مادران در هر طبقه تعبیه شده ، اتاق کمک های اولیه ، سرویس بهداشتی مناسب افراد کم توان و معلول ، سرویس بهداشتی برای خانوم ها و آقایان نیز در هر طبقه وجود دارد . هایپر مارکت و رستوران های متعدد نیز این مجموعه را از هر نظر تکمیل میکند.

اطلاعات مربوط به مجتمع تجاری لاله پارک :

مرکز خرید اطلس

اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام خرید به قیمت محصول توجهی نمیکنید و تنها برند و کیفیت برایتان مهم است باید بگویم اینجا بهشتی برای شماست. در این مرکز خرید انواع و اقسام برند های خارجی با بهترین کیفیت وجود دارد . برندهای پوشاک ترکیه به وفور یافت میشوند. امکانات رفاهی مجموعه ، شهربازی برای کودکان عزیز ، رستوران و کافی شاپ ، فودکورت ، نمازخانه و آسانسور هستند که هر نوع سلیقه ای را پوشش میدهد. همچنین فضای سبزی در محوطه ی مرکز خرید برای پیاده روی و گردش وجود دارد که میتواند برای آقایان محل مناسبی باشد تا خستگیشان را رفع کنند!

اطلاعات مربوط به مرکز خرید اطلس :

بازارچه کره نی خانا

بازارچه ای که کمتر به آن اشاره شده و دیده میشود بازارچه کره نی خانا است که دنباله ی بازارچه رنگی یا رهلی بازار بوده و در طی ساخت خیابان ارتش شمالی ، این بازارچه در سال 1308 قطع شده . سر دیگر بازارچه به بازار شیشه گر خانه میرسد و کاروان سرای حاج علی نقی نیز در همان جاست. گفتنی است بخشی از این بازارچه به فروش انگشترهای مردانه پرداخته و در آن میتوانید انگشترهای عقیق و زمرد و.. را تهیه کنید. اگر کمی اطراف بازارچه بگردید ، مسجد شاهزاده که اکنون به آن مسجد شهدا میگویند را خواهید دید.

اطلاعات مربوط به بازارچه کره نی خانا :

  • آدرس بازارچه کره نی خانا : تبریز، میدان شهدا، خیابان ارتش شمالی، کره نی خانا
  • آدرس بازارچه کره نی خانا روی نقشه
  • هتل های نزدیک به بازارچه کره نی خانا : هتل کاسپین تبریز ، هتل آزادی تبریز تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به بازارچه کره نی خانا : مسجد شهدا ، موزه صدا ، خانه مجتهدی

مرکز خرید رشدیه تبریز

یکی از مراکز خرید لوکس برای بانوان و البته تمام خانواده مرکز خرید رشدیه است.شهرت این مرکز خرید به فروش لباس های مجلسی زنانه بسیار با کیفیتش برمیگردد. این مرکز خرید سه طبقه با 250 مغازه دارد که شامل لباس فروشی ها ، فروش کیف و کفش و لوازم آرایشی و بهداشتی برند ، لوازم الکترونیکی از جمله گوشی موبایل و.. میشود. از امکانات این مرکز خرید میتوان به رستوران  و کافی شاپ ، آسانسور ، سیستم تهویه هوا ، اطفای حریق و پارکینگ با ظرفیت 400 خودرو اشاره کرد.

اطلاعات مربوط به مرکز خرید رشدیه :

مرکز خرید ستاره باران تبریز

یکی از مراکز خرید لاکچری که مانند نامش در شهر تبریز میدرخشد مرکز خرید ستاره باران است. این مرکز خرید در 14 طبقه ، هر نوع امکاناتی که فکرش را بکنید به شما ارائه میدهد. فروشگاه ها ، فودکورت ، رستوران ، کافی شاپ ، شهربازی ، سینما و خلاصه هرچه بخواهید در این مرکز خرید با کیفیت بالا پیدا خواهید کرد. برای رفاه حال گردشگران این مجتمع مجهز به 12 پله برقی و 6 آسانسور است و هر طبقه نام مخصوص به خودش را دارد که کمک میکند بهتر به فروشگاه مد نظر خود دسترسی پیدا کنید. دو طبقه پارک با ظرفیت بالا این امکان را به شما میدهد تا بی دغدغه با ماشین شخصی خود به خرید بروید و نگران جای پارک و امنیت آن هم نباشید.

اطلاعات مربوط به مرکز خرید ستاره باران :

برج تجاری بلور تبریز

مرکز خریدی با 25 طبقه ، دارای 130 واحد تجاری و 112 واحد اداری و همچنین رستوران و کافی شاپ و مغازه هایی که کیف و کفش چرم ، لباس مجلسی زنانه ، لباس بچگانه در انواع و اقسام برند ها را موجود دارد . در طبقه آخر این برج رستوران گردانی است که رستوران ها و کافی شاپ های با کیفیتی در آن قرار دارد و از آنجا که این برج نزدیک به دانشگاه تبریز است ، بیشتر مشتریان و افرادی که در برج خواهید دید دانشجو خواهند بود و این جو برج را جوان پسندتر کرده است. دسترسی به این برج بسیار راحت است زیرا اگر بخواهید با ماشین شخصی خود بروید پارکینگ در دسترس است و همچنین ایستگاه اتوبوس در جلوی برج قرار دارد.

اطلاعات مربوط به برج تجاری بلور :

مرکز خرید میلاد نور ولیعصر

این مرکز خرید در طبقه ی زیرین میدان ولیعصر ساخته شده و یک طبقه که دارای 78 فروشگاه و واحد تجاری است و پارکینگ بزرگی دارد که ظرفیت آن 350 خودرو میباشد. واحد های تجاری شامل فروش کیف و کفش و لباس های زنانه و مردانه و بچگانه ، جواهرات و لوازم آرایشی و بهداشتی ، لوازم ورزشی ، لوازم الکترونیکی شامل گوشی موبایل و لوازم جانبی آن ، شهربازی برای کودکان وسالن بولینگ ، رستوران و کافی شاپ میشود.

اطلاعات مربوط به مرکز خرید میلاد نور ولیعصر :

مرکز خرید برج شهر

معماری خاص این مرکز خرید توجه گردشگرانش را به خود جلب کرده ، درون این برج پله ها به صورت مارپیچ هستند و با قدم زدن و دیدن فروشگاه ها به طبقه ی بعد منتقل میشوید و اصلا متوجه طی کردن مسیر برای بالا رفتن از پله نخواهید شد. این مجموعه 4 طبقه فروشگاه و یک طبقه شهربازی و یک طبقه رستوران و فود کورت دارد . در فروشگاه های این برج انواع لباس و پوشاک و کیف و کفش و مبل و روتختی و.. را با کیفیت عالی و قیمت مناسب پیدا میکنید.

اطلاعات مربوط به مرکز خرید برج شهر :

مرکز خرید اسکان

برجی تجاری و 15 طبقه که طبقه همکف و اول آن برای خرید انواع لباس ها و لوازم زیورآلات و کیف و کفش اختصاص پیدا کرده و بقیه ی طبقات تجاری و اداری هستند. در بین فروشگاه ها ، لوازم خانگی نیز به چشم میخورد و قیمت متوسط این محصولات این فروشگاه به خریدارانش تجربه ی خرید بهتری میدهد و همه قدرت خرید از این فروشگاه ها را خواهند داشت.

اطلاعات مربوط به مرکز خرید اسکان :

  • آدرس مرکز خرید اسکان : تبریز، خیابان امام، مابین چهارراه آبرسان و فلکه دانشگاه
  • آدرس مرکز خرید اسکان روی نقشه
  • هتل های نزدیک به مرکز خرید اسکان : هتل گسترش تبریز
  • جاهای دیدنی تبریز نزدیک به مرکز خرید اسکان : موزه تاریخ طبیعی ، پارک مینیاتور ، مسجد کبود

جاهای دیدنی تبریز : موزه ها

در شهر هزار ساله ی تبریز با تاریخ غنی اش ، موزه هایی برای نمایش این تاریخ ایجاد کرده اند که پیش تر توضیح کامل درموردشان دادیم و با مراجعه به ابتدای مقاله ، آدرس و لوکیشن و جاهای دیدنی تبریز در اطراف آن ها را خواهید یافت. به طور کلی موزه های تبریز شامل موزه آذربایجان ، موزه استاد شهریار ، موزه قاجار (امیر نظام گروسی) ، موزه سنجش (خانه سلماسی) ، موزه ارامنه تبریز ، موزه خودروهای کلاسیک تبریز ، موزه تاریخ طبیعی ، موزه محرم تبریز ، موزه دوربین عکاسی  ، موزه عصر آهن ، موزه صدا ، موزه کاریکاتور یا خانه هنر ، موزه بازار و مشاغل تبریز میشود.

جاهای دیدنی تبریز : پارک ها

شهر بزرگ تبریز علاوه بر جاذبه های تاریخی اش ، جاهای تفریحی زیادی هم دارد که یکی از آن ها پارک هایش هستند که پیش تر به طور کامل به معرفی و ارائه آدرس آنها پرداختیم . حتی میتوانید جاهای دیدنی تبریز در نزدیک به هر پارک را در این مقاله پیدا کنید اما به طور کلا پارک های تبریز شامل : پارک مینیاتور تبریز ، پارک کوهستانی عینالی ، پارک آبی ، پارک مینیاتوری ، پارک آبی هلیا ، پارک باغلار باغی ، لونا پارک ائل گلی ، مجتمع تفریحی-تجاری لاله پارک میشود.

جاهای دیدنی تبریز : جاهای تفریحی برای جوانان

عابرگذر شهریار

پیاده راهی کوتاه که فروشگاه های لاکچری و لوکسی دارد مسلما انتخاب خوبی برای پیاده روی و خرید به طور همزمان است. فضای این پیاده راه به انسان حس قدم زدن در کشوری خارجی را میدهد و نورپردازی های زیبای این پیاده راه انتخاب مناسبی برای شب گردی های تبریز است. احتمالا به خاطر شلوغی این منطقه نتوانید به راحتی جای پارک مناسب خود را پیدا کنید اما لازم نیست نگران باشید چرا که پارکینگ بزرگی در نزدیکی پیاده راه وجود دارد که میتوانید از آن برای پارک ماشین خود استفاده کنید. نام دیگر این پیاده راه ، سنگ فرش ولیعصر است.

اطلاعات مربوط به عابرگذر شهریار :

پینت بال و لیزر تگ

معروف ترین باشگاه برای بازی پینت بال و لیزرتگ در شهر تبریز در باشگاه شهید بهشتی است که در آن آموزش هم برای کسانی که علاقه دارند برگزار میشود. پینت بال و لیزرتگ بازی ای مهیج خصوصا برای جوانان و پسران است که میتواند چند ساعت به راحتی آن ها را سرگرم کند و حس ماجراجویی را به آن ها بدهد. پینت بال دیگر شهر تبریز در پارک ائل گلی قرار دارد که میتوانید علاوه بر تفریحات دیگر موجود در پارک ، به بازی لیزرتگ و پینت بال نیز بپردازید.

اطلاعات مربوط به باشگاه شهید بهشتی :

قلعه شادی

اگر به دنبال تفریحی مهیج در شهربازی سرپوشیده میگردید که کودکانتان را در محیطی ایمن سرگرم کنید ، خودتان هم حوصله ی تان سر نرود ، قلعه شادی برای شماست! در قلعه ی شادی بیش از 50 نوع بازی متنوع وجود دارد که هر رده ی سنی را به خود سرگرم میکند . البته این قلعه بیشتر برای کودکان است اما بازی هایی هم برای بزرگسالان دارد تا از انتظار کشیدن برای کودک خود خسته نشوند.

قلعه شادی دو شعبه در شهر تبریز و شعباتی در ارومیه ، زنجان ، تهران و کرج دارد که با همین نام شناخته میشوند. با بازی و برنده شدن در بازی های این مجموعه ، میتوانید جایزه هم بگیرید، مثلا تخفیف برای سایر بازی ها. کادر خوش برخورد و مودب باعث میشود با خیال راحت کودکان خود را به آن ها بسپارید و در مرکز خرید به گشتن و تفریح خود برسید.

گیم‌لند بوم‌کلاب

یک گیم لند همه چیزتمام برای دوستداران بازی های کامپیوتری . اگر دنبال جایی برای بازی با امکانات کافی میگردید این جا برای شماست. مانتیورهای بزرگ و مبلمان وصندلی های راحت تجربه یک بازی بی نقص را به شما میدهد و نوشیدنی ها و خوراکی های خوشمزه اش خستگی ذهنی شما را رفع میکند. همچنین بخاطر نزدیک بودن گیم لند به مراکز خرید و پارک های دیگر ، میتوانید بعد از بازی به خرید و گشتن در پارک ها هم بروید و لذت کافی از حضورتان در تبریز را ببرید.

اطلاعات مربوط به گیم لند بوم کلاب :

جاهای دیدنی تبریز : روستاهای دیدنی اطراف

کوه های آلاداغ لار : رنگین کمان زمین

 کوه های الاداغ لار که به کوه های رنگین کمانی شهرت دارند ، در نزدیکی شهر تبریز قرار گرفته اند و هنگامی که در مسیر آنها را میبینید باور نمیکنید که رنگ کوه ها مال خودشان باشد و انگار روی آن ها رنگ پاشیده شده . این کوه ها به رنگ های سبز و نارنجی و قرمز زینت یافته اند . علت رنگی شدن کوه بخاطر فشار وارد شده بر ماسه ها و اکسیده شدن مواد معدنی در معرض هوا در هنگام تشکیل آن است. پیاده روی زیر آسمان صاف و تمیز و در کنار رنگین کمان طبیعت قطعا حس بسیار خوبی را به شما تزریق خواهد کرد.

اطلاعات مربوط به کوه های آلاداغ لار :

تالاب قوری گل

یکی از زیست گاه های مهم برای پرندگان مهاجر که هر سال به این منطقه کوچ میکنند تالاب قوری گل است که منابع آب آن هم از بارش برف ها و چند چشمه آب دیگر تایمن میشود . طبیعت سبز اطراف آن دارای انواع موش ها مثل موش مغان ، روباه ایرانی و سمور سنگی ، گرگ هست و گونه های پرندگان آبزی نیز در این تالاب زندگی میکنند. جدای از پوشش جانوری ، پوشش گیاهی منطقه نیز غنی است و اهمیت آن را از نظر حفاظت محیط زیست بالا میبرد. دیدن رهایی حیوانات در منطقه و گوش سپردن به آواز آنها را به شما پیشنهاد میکنیم.

اطلاعات مربوط به تالاب قوری گل :

کوه سهند

کوه سهند که میان دو رشته کوه البرز و زاگرس قرار گرفته ، عروس قله های ایران نام دارد. رودهای بسیار پر آب و دائمی این کوه ، طبیعتی زیبا را به وجود آورده که برای زندگی مردمان روستاهای اطراف و البته تبریز ، برکت به همراه دارد. روستاییان در آب این رودها قزل آلا  پرورش میدهند و از آنجا که رودها همیشگی هستند ، ماهی نیز در این منطقه همیشه وجود دارد. آب و هوای پاک و البته سرد ، طبیعت زیست محیطی غنی از جمله شرایطی است که این رشته کوه نسبتا مرتفع آن را فراهم کرده است.

در این رشته کوه 185 گونه ی پستاندار و پرنده و 156 گونه گیاهی تحت حفاظت قرار دارند ؛ پس از شکار فراوان که گونه هایی از حیوانات سهند را تحت انقراض قرار داد ، در سال 1379 شکار در این منطقه ممنوع شد و تنها امکان ماهیگیری وجود دارد.

اطلاعات مربوط به کوه سهند :

کویر قوم تپه : کویر برفی ایران

تا به حال کویر را در میان کوه های برف دیده اید؟ اسم کویر که می آید همه ی ما توقع یک منطقه ی بسیار بزرگ در میان بیابان را داریم اما به طرز شگفت انگیزی این کویر رو به روی کوه های برفی ایجاد شده . در ابتدا هفت تپه ماسه ای وجود داشت اما به علت عدم توجه و رسیدگی مسئولین تنها یک تپه به وسعت 6 کیلومتر مربع باقی مانده است. علت به وجود آمدن این تپه ها ، جمع شدن گرد و غبار و خاک به مرور زمان در طی سالیان دراز و انباشته شدن آن هاست که تپه های ماسه ای را تشکیل داده اند.

اطلاعات مربوط به کویر قوم تپه :

  • آدرس کویر قوم تپه : تبریز، شهرستان شبستر، روستای قوم تپه
  • آدرس کویر قوم تپه روی نقشه
  • هتل های نزدیک به کویر قوم تپه :هتل دریا
  • جاهای دیدنی نزدیک به کویر قوم تپه : پیست اسکی سهند 

مجموعه گردشگری سد امند

سد آمند که در کنار روستای آمند در سال 1367 ساخته شد ، مدتی است تبدیل به مجموعه تفریحی آبی شده و تفریحات آبی شامل جت اسکی ، قایق سواری ، بنانا سواری ، قایق های شاتل ، تندرو و .. میشود. همچنین امکان ماهیگیری در این مجموعه وجود دارد. در اطراف سد زمین گلف و تنیس و فوتبال ایجاد کرده اند و وجود رودخانه و آبشار مصنوعی فضایی مناسب برای استراحت را پدید آورده . کلبه ها و آلاچیق ها نیز برای کسانی که تمایل به صرف ناهار یا شام در این مجموعه دارند ، با مبلغ تعیین شده اجاره داده میشود که بدون محدودیت زمانی میتوانند از آلاچیق استفاده کنند.

اطلاعات مربوط به مجموعه سد آمند :

یخ نوردی در آبشار ملک کیان یا آبشار اسکندر

از آبشارهای اطراف شهر تبریز ، آبشار اسکندر که بومیان به آن آبشار ملک کیان میگویند را میتوان نام برد. این مکان در اواخر فصل پاییز و اوایل فصل زمستان مکانی برای یخ نوردی است. البته چون هیچ امکانات رفاهی اطراف آبشار وجود ندارد پیشنهاد میکنیم به تنهایی به آنجا نروید و در صورتی که با خانواده به دیدن آن جا میروید امکانات کافی و لازم را با خود ببرید. اگر هم تمایلی به یخ نوردی ندارید در فصل بهار بهترین زمانی است که برای دیدن آبشار میتوانید به آن سر بزنید و از صدای آبشار که از یک کیلومتری هم به گوش میرسد لذت ببرید. ارتفاع این آبشار 30 متر است و آب جاری از آن از رشته کوه سهند سرچشمه میگیرد. این آبشار در روستای طویقون در دهستان چای شهر تبریز قرار دارد.

اطلاعات مربوط به آبشار ملک کیان :

غار اسکندر

از جاذبه های طبیعی روستای سعید آباد در اطراف تبریز ، غار اسکندر است. این غار که در گذشته 7 تالار داشته ، به علت ریزش کوه و آزادسازی گاز سمی گوگرد دی اکسید در حال حاضر تنها دو تالار آن قابل استفاده و بازدید است که باید حتما امکانات کافی برای غارنوردی را با خود ببرید تا در صورت بروز مشکل اتفاق ناخواسته ای رخ ندهد. از زیبایی های قابل توجه این غار ، استلاکتیت ( ستونی از مواد معدنی که به صورت قندیل از سقف غار آویزان میشود ) های آن است که زیبایی آن را به نمایش میگذارد.

اطلاعات مربوط به غار اسکندر :

روستای کندوان : روستای خانه های سنگی

یکی از روستاهای صخره ای ایران ، روستای کندوان تبریز است که در آن خانه های سنگی هنوز وجود دارند. مردمان این روستا که هنوز در خانه های سنگی زندگی میکنند باعث مشهور شدن این روستا و معماری طبیعی آن شده اند. طبیعت سرسبز و چشمه های آب طبیعی این روستا ، عسلی که از دل کوهستان می آید و باغ ها و رودخانه هایش ، هر ساله گردشگران زیادی را از جای جای ایران و جهان به خود جذب میکند.

در قسمت ابتدایی روستا خانه هایی ساخته شده که علت آن فشار آب پایین در خانه های سنگی و رطوبت داخل آن ها است . هتل پنج ستاره و بین المللی کندوان به شما اجازه ی تجربه یک یا چند شب زندگی در خانه های سنگی را میدهد ولی اگر مایل به سفر با هزینه ای کمتر باشید ، اقامتگاه ها و بوم گردی های روستا پیشنهاد بهتری است.

اطلاعات مربوط به روستای کندوان :

آبشار گل آخور ورزقان

آبشاری در روستای گل آخور که ارتفاعی حدودا 10 متر دارد و آبشار از یک دره سرازیر میشود که پوشش گیاهی ایجاد شده اطراف آن و ترکیب شدنش با صدای آب ، منظره ای دیدنی را پدید آورده که شما را ترغیب به عکس گرفتن در کنار آبشار میکند. مسیر رسیدن به آبشار بسیار راحت است و با پله هایی که در آنجا قرار دارد میتوانید به سادگی به بالای دره برسید. امکانات رفاهی اطراف این آبشار ، مانند رستوران ها و آلاچیق ها ، امکان طبیعت گردی را به تمام خانواده ها میدهد و نیازی نیست وسایل زیادی را با خود به آنجا ببرید. چشمه های آهکی و غار تکی یوخ نیز در نزدیکی این آبشار است که دیدن آن بسیار توصیه میشود.

اطلاعات مربوط به آبشار گل آخور ورزقان :

روستای لیقوان : دره ای بهشتی

روستای لیقوان ، روستایی بر دامنه ی رشته کوه سهند است که دره بهشتی نام دارد چرا که امکانات و ویژگی هایش آن را تبدیل به تکه ای از بهشت کرده. چشمه های آب گرم که از دل سهند سرچشمه میگیرند و آب هوای خنک آن ، طبیعت سر سبز با پوشش گیاهی بسیار غنی که انواع گیاهان دارویی مصرفی را در خود دارد باعث شده به جز پنیر معروف لیقوان ، خود این روستا نیز مشهور باشد. محصولات لبنی سوغات خوبی برای هدیه دادن است اما به جز آن صنایع دستی این روستا هم قابل توجه است. لباس های نمدی مردانه ، لباس های مخملی زنانه ، کلاه ها ، جوراب های پشمی ، ظروف سفالی و موارد دیگر از جمله صنایع دستی این روستا است. اگر علاقمند به عکاسی در طبیعت هستید ، این روستا را به لیست طبیعت گردی خود اضافه کنید.

اطلاعات مربوط به روستای لیقوان :

قلعه ضحاک : قلعه ی ساسانیان که 3000 سال سن دارد

قلعه ضحاک در روستای هشترود که طبیعتی بکر و زیبا دارد و معروف به شهر رودهاست ، قرار گرفته و از قلعه های تاریخی ارزشمند کشورمان محسوب میشود. ساخت این قلعه به زمان مادها برمیگردد و نام خود را از یکی از داستان های معروف شاهنامه گرفته. سه طرف این قلعه پرتگاه است و در گذشته برای دیدبانی و محافظت از منطقه ، از آن استفاده میکردند. دیوار های قلعه معماری تاریخی و اصیل دارد ولی اخیرا مورد غارت قرار گرفته و برخی قسمت های قلعه را به قصد یافتن گنج ، کند و کاو کرده اند که باعث تخریب بخشی های زیادی از این بنای تاریخی و ارزشمند شده. دسترسی به قلعه پس از رسیدن به روستای هشترود و به صورت پیاده روی میسر است .

اطلاعات مربوط به قلعه ضحاک:

  • آدرس قلعه ضحاک : ۲۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان هشترود، مجاورت روستای عربلو، شرق ایستگاه راه آهن خراسانک
  • آدرس قلعه ضحاک روی نقشه

روستای زنوزق

روستای تاریخی که به دوره ی صفوی و ایلخانی برمیگردد و گورستان آن نیز این قدمت را به خوبی نشان میدهد. روستایی کوهپایه ای و پلکانی که بی شباهت با ماسوله ی گیلان نیست. در این روستا باید پیاده روی کنید و حتی پیاده وارد روستا شوید چون مسیر داخل روستا آسفالت نیست و شاید به دلیل عدم توجه مسئولان مربوطه است. سوغات این روستا زردآلو است که بیشتر در تابستان روستاییان آن را بر پشت بام خانه ها خشک میکنند و به فروش میرسانند.

در این روستا هتل یا محلی برای اقامت به میزان کافی وجود ندارد و تنها محل اقامت برای گردشگران ، بومگردی روستاست و برای اقامت بهتر است سراغ کمپ زدن در اطراف باغ ها باشید. شهر زنوز با قدمت 800 ساله نیز در نزدیکی روستا است که میتوانید از آن هم دیدن کنید.نکته جالب درمورد این روستا ، باسواد بودن بیشتر مردمش است زیرا کمتر روستایی در ایران مردم باسواد زیادی دارد و آن هم به تاسیس مدرسه دارالفنون در این روستا برمیگردد که باعث پیشرفت مردمانش شده است.

اطلاعات مربوط به روستای زنوزق :

پیست اسکی پیام

اگر به روستای زنوزق سر میزنید در همان نزدیکی ها و همان مسیر به پیست اسکی پیام خواهید رسید. ارتفاع بسیار زیاد این پیست و این که جزو اولین پیست های اسکی ایران محسوب میشود ، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب میکند و علاوه بر گردشگران ، بومیان منطقه و شهرهای اطراف در فصل های سردسال برای تفریحات ورزشی به این مکان میروند. در مسیر رسیدن به پیست میتوانید از فضای پوشیده از برف اطراف لذت ببرید اما لباس گرم حتما همراه داشته باشید.

از امکانات این منطقه باید به آنتن دهی موبایل اشاره کرد که گردشگران بدون مشکل آنتن دهی میتوانند به تفریح بپردازند ، رستوران ، کافی شاپ ، اسانسور مخصوص افرادی که اسکی نمیکنند ، کلاس های متنوع آموزشی که بانوان هم میتوانند از آن ها استفاده کنند و قله هایی برای افراد مبتدی در حوزه اسکی را میتوان  نام برد. ممکن است نام این پیست را “یام” نیز بشنوید یا در گوگل مپ با این نام جستجو شود و نام قدیمی این مجموعه است.

اطلاعات مربوط به پیست اسکی پیام :

جاهای دیدنی تبریز : جاهای تفریحی برای کودکان

بهترین جاهای دیدنی تبریز که تفریحی بوده و برای کودکان مفرحند شهربازی ها و پارک ها هستند که آن ها را در سفر سرگرم کند که خاطرات خوشی در ذهنشان نقش ببندد. از جمله جاهای دیدنی تفریحی تبریز برای کودکان فان تایم مجتمع لاله پارک ، لونا پارک باغ ائل گلی و باغ وحش زوفان و باغ وحش پارک باغلارباغی و دلفیناریوم این پارک هستند.

جاهای دیدنی تبریز : در زمستان

نام شهر تبریز را که میشنویم به یاد برف و هوای سرد می افتیم! اما باید بدانید جاهای دیدنی و تفریحی در شهر تبریز هست که فقط در فصل زمستان لذت واقعی را به آدم تزریق میکنند. مثلا پیست های اسکی یا یخ نوردی که لذتش در زمستان چند برابر میشود. پیست های اسکی که در زمستان باید به آنجا بروید ، پیست اسکی سهند و پیست اسکی پیام هستند و یخ نوردی در آبشار اسکندر در اطراف شهر تبریز را اصلا از دست ندهید.

جاهای دیدنی تبریز : در تابستان

از جاهای دیدنی تبریز در تابستان میتوان به  دره سعید آباد ، روستای لیقوان و روستای کندوان اشاره کرد که به علت سردسیر بودن در این فصل ها تجربه ی بهتری از سفر خود خواهید داشت و به راحتی میتوانید در تمام روستا بگردید و از طبیعت بکرشان لذت ببرید.همچنین در شهر تبریز مکان های دیدنی مناسب برای فصل تابستان پارک ائل گلی ، پارک مینیاتور ، پارک موزیکال ، بازار بزرگ تبریز ، تفریحگاه عینالی با تفریحات متنوع آن ، عمارت شهرداری است که میتوانید از آنها بازدید داشته باشید.

 

جاهای دیدنی تبریز : در بهار

از آن جا که تبریز شهری برفی و سردسیر است ، فصل بهار و تابستان بهترین فرصت برای سفر به تبریز است و جدای از این که میتوانید به تمام جاهای تاریخی تبریز سر بزنید ، جاهای دیدنی تبریز که میتوانید در بهار از آن ها دیدن کنید عبارت اند از : پارک ائل گلی ، پارک جنگلی یادگار امام ، پارک موزیکال ولیعصر، پارک مینیاتوری ، فان تایم لاله پارک ، پارک خاقانی ، آبشار اسکندر ، تله کابین عینالی دیدن کنید و نهایت لذت را از سر سبزی و تازگی آن ببرید.

جاهای دیدنی تبریز : در پاییز

با توجه به این که در فصل پاییز هوا رو به سردی میرود و طبیعت زیبای پاییز رنگ و بوی دیگری به خود میگیرد ، به شما پیشنهاد میکنیم دیدن جاهای دیدنی تبریز که زیر معرفی شده را از دست ندهید.

  • پارک ائل گلی
  • سورتمه سواری
  • پارک موزیکال
  • مسجد جامع تبریز
  • موزه شهرداری
  • خانه استاد شهریار
  • خانه پروین اعتصامی
  • برج خلعت پوشان
  • مسجد کبود
  • قلعه بابک

جاهای دیدنی تبریز : در شب

جاهای دیدنی تبریز در شب حال و هوای دیگری دارد. با توجه به این که مکان های تاریخی شهر تبریز تا ساعت 6 عصر باز هستند ( برخی زودتر بسته میشوند ) و در طول شب نمیتوانید به آن ها سر بزنید ، بهتر است به دنبال جاهای تفریحی آن مثل پارک ها ، مراکز خرید و پیاده راه ها که نور پردازی های زیبایی دارند باشید تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید. ما به شما جاهای دیدنی زیر را برای شب گردی در تبریز پیشنهاد میکنیم :

  • پارک ائل گلی
  • مجموعه تفریحی کوه عینالی
  • پارک موزیکال ولیعصر
  • فان تایم پارک
  • پیاده راه ولیعصر تبریز
  • بازار های تبریز
  • مجتمع خرید لاله
  • مرکز خرید ستاره باران
  • پل قاری
  • بازار تربیت

آب و هوای تبریز

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. تصاویر بسیارزیبا و مطالب کامل و‌جامع بود ، داشتن این اطلاعات قبل از سفر به آذربایجان برای هرگردشگری لازمه وراهنمای گردشگری ارزشمندیه و به همه دوستانم توصیه میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا