حضور گسترده زائران میلیونی آقا علی بن موسی الرضا (ع) باعث شده که از مدت ها پیش، شهرداری مشهد به فکر آموزش گروهی از جوانان پرتلاش مشهدی تحت عنوان راهنمای زائر کرده است. راهنمای زائر مشهد خدمتی نوین بوده که شهرداری به منظور راهنمایی و دسترسی بهتر مسافرین، زائرین و مجاورین اقدام به واحدی تحت نام راهنمای زائر در معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد ایجاد کرده است. راهنمایان زائر به دو صورت تلفنی و حضوری به ارائه خدمات و معرفی جاهای دیدنی مشهد می پردازند. در این مقاله به معرفی راهنمای زائر، تلفن، آدرس محل کیوسک ها پرداخته و امکانات و خدماتی که این عزیزان ارائه می دهند را بررسی می نماییم.
درباره راهنمای زائر مشهد
راهنمای زائران گروهی از افراد پرتلاش بوده که هر ساله با برگزاری کلاس ها با اماکن گردشگری بیشتر آشنا شده و به تقویت دانش خود در زمینه نحوه ارتباط با گردشگران و آموزش زبان انگلیسی می پردازند تا در صورت برخورد با گردشگر خارجی بتوانند به طور مطلوب تری به ارائه خدمات خود بپردازند. خدمات راهنمای زائر به دو صورت تلفنی و حضوری انجام شده که برای استفاده از خدمات تلفنی بایستی به تلفن های این مجموعه که در ادامه آمده، تماس حاصل نمایید.
چنانچه تمایل دارید، سوالات خود را به صورت حضوری بپرسید این افراد را در سراسر شهر در کیوسک های خدمت رسانی راهنمای زائر، Pilgrim Guide و یا دلیل الزائر مشاهده خواهید کرد. علاوه بر شهرداری، آستان قدس نیز اقدام به ایجاد سامانه ای مشابه تحت عنوان راهنمای زائر حرم امام رضا نموده که تنها در بخش حرم مطهر رضوی و یا مکان های بسیار نزدیک به این محل خدمات خود را ارائه می دهند. همچنین جهت سفری ارزان به مشهد می توانید بلیط قطار را از رسپینا تهیه نمایید.
تلفن راهنمای زائر مشهد
جهت دسترسی راحت تر گردشگران مشهدی در گذشته تلفنی با پیش شماره 09308 راه اندازی شد، اما پس از مدتی و با تغییر سیاست های این واحد، این شماره به 051308 تغییر کرد. هم اکنون قسمت تلفنی راهنمای زائر با بخش پیشنهادات و انتقادات شهرداری ترکیب شده و برای تماس با این واحد بایستی با شماره 137 شهرداری ارتباط بگیرید. پرسنل گرامی این واحد، راهنمایی لازم راجع به آدرس، بهترین وسیله پیشنهادی جهت رسیدن به مقصد خود و همچنین اطلاعات بیشتر راجع به اماکن تاریخی و دیدنی مشهد را به شما خواهند داد.
همچنین در صورتی که با تلفن راهنمای زائر تماس بگیرید علاوه بر موارد فوق می توانید از مسیریابی آنلاین و بر اساس ترافیک این مجموعه استفاده کنید. به گونه ای که کارشناسان پس از پرسیدن مکان فعلی شما، بهترین مسیر دسترسی به مقصد را به شما پیشنهاد خواهند داد.
کیوسک راهنما زائر کجاست؟
کیوسک های راهنمای زائرین در سراسر شهر پراکنده شده اند اما معروف ترین ایستگاه های راهنمای زائر در ورودی های مشهد، بوستان این شهر از قبیل، پارک ملت، وحدت، کوهسنگی و. . . می باشند. در زیر لیست کامل کیوسک ها راهنمای زائر را جهت دسترسی ساده تر در اختیارتان قرار می دهیم.
ردیف | پایگاه | موقعیت مکانی | وضعیت پایگاه |
1 | بیت المقدس | ضلع شرقی میدان بیت المقدس-مقابل بانک تجارت | دائم |
2 | دانش | چهارراه دانش-نبش دانش شرقی | دائم |
3 | بسیج | ضلع شرقی میدان بسیج-جنب ایستگاه مترو | دائم |
4 | نواب | میدان شهدای مسجد گوهرشاد، انتهای خیابان نواب صفوی | دائم |
5 | شهید گمنام | میدان شهید گمنام، ابتدای خیابان کاشانی | دائم |
6 | رضوان | کوچه شهید آستانه پرست – جنب پارکینگ رضوان | دائم |
7 | ملا هاشم | ابتدای خیابان شیرازی 3 ،مقابل مسجد ملاهاشم | دائم |
8 | چهارراه شهدا | چهارراه شهداء، مقابل مسجد کرامت | دائم |
9 | میدان شهدا | حاشیه میدان شهدا – جنب ورودی مسجد حوض لقمان | دائم |
10 | راهآهن | میدان راه آهن – مقابل درب خروجی راه آهن | دائم |
11 | پایگاه تخصصی پایانه امام رضا (ع) | انتهای خیابان امام رضا – محوطه پایانه امام رضا-جنب پارکینگ پایانه | دائم |
12 | فرودگاه | فرودگاه شهید هاشمی نژاد | دائم |
13 | میدان جانباز | جنب ورودی پارکینگ پروما | پیک |
14 | بوستان سالم | بلوار جمهوری اسلامی – ابتدای خیابان پروین اعتصامی | پیک |
15 | آرامگاه فردوسی | ابتدای ورودی آرامگاه – مقابل بلیط فروشی | پیک |
16 | بیمارستان امام رضا(ع) | حاشیه میدان امام رضا (ع) – ابتدای خیابان چمران | پیک |
17 | پانزده خرداد | ضلع شرقی میدان 15 خرداد-ابتدای ورودی به سمت حرم امام رضا | پیک |
18 | 17 شهریور | ضلع غربی میدان 17 شهریور-مقابل ورودی بازار رضا | پیک |
19 | وحدت | بلوار وحدت، مقابل ایستگاه آتش نشانی-ورودی بوستان وحدت | پیک |
20 | وکیل آباد | جنب باغ وحش | پیک |
21 | میدان شریعتی | حاشیه میدان شریعتی – مقابل سینما آفریقا – جنب ایستگاه مترو | پیک |
22 | سپاد | حاشیه خیابان خیام –حد فاصل میدان بهارستان و میدان سپاد | پیک |
23 | ایستگاه استقبال 1 | ورودی شهر مشهد، از سمت جاده تهران – مشهد | پیک |
24 | ایستگاه استقبال 2 | ورودی شهر مشهد، از سمت جاده قوچان – مشهد | پیک |
25 | کوهسنگی | ورودی بوستان از سمت خیابان کوهسنگی-حاشیه اولین آبنما | پیک |
26 | کمپ غدیر | داخل بوستان زائر پذیر غدیر -مقابل کلبه مدیریت | پیک |
خواجه ربیع | مقابل ورودی اصلی آرامگاه از سمت خیابان خواجه ربیع | پیک |
پیشنهاد ویژه رسپینا: رزرو تور مشهد با قطار از تمام شهرها با گارانتی قیمت
خدمات راهنمای زائر مشهد
ارائه نقشه، کتابچه و بروشور حاوی مکان های دیدنی بخشی از خدمات این عزیزان می باشد. همچنین می توانید آدرس بهترین رستوران ها، مراکز خرید مشهد و. . . را نیز از راهنما بخواهید. عموما در فصل هایی که گردشگر بیشتر هستند فعالیت این راهنمایان بیشتر می شود به گونه ای که برخی از این کیوسک ها به صورت 24 ساعته اقدام به ارائه خدمات به زائران این شهر می نمایند. در فصل هایی که گردشگر کمتر است، برخی از کیوسک ها غیر فعال می شوند.
برنامه ریزی سفر زائران
از دیگر خدماتی که راهنمایان زائر به گردشگران ارائه می دهند برنامه ریزی سفر بوده به گونه ای که پس از مراجعه به کیوسک، به راهنمایان علایق خود را اعلام نموده تا بر اساس آن برنامه ریزی چند روزه برای سفر شما ارائه دهند. در برنامه های اعلامی، مراکز خرید، زیارت و گردشگری نیز گنجانده شده که بر اساس نظرسنجی ها، بازخورد بسیار خوبی داشته است.
سیم کارت گردشگری خدمتی برای زائران مشهد
یکی از خدمات نوین و بسیار پرطرفدار شهرداری مشهد ارائه سیم کارت های گردشگری بوده که با همکاری شرکت ایرانسل، بازخوردی بسیار خوبی در بین مسافران و زائران مشهدی داشته است. سیم کارت گردشگری جهت استفاده کوتاه مدت و عموما سه ماهه بوده که مسافران با ارائه پاسپورت خود می توانند از خدمات آن استفاده نمایند. اگر از سیم کارت های گردشگری استفاده کنید، نیازی به رجیستری گوشی های خود نخواهید داشت.
کارت های تخفیف
ارائه کارت ها و بلیط های تخفیف اماکن گردشگری نیز از جمله خدماتی است که در مراجعه به این کیوسک ها می توانید از آن استفاده نمایید. راهنمایان زائر همچنین بلیت اتوبوس های درون شهری را با تخفیف به شما ارائه خواهند داد.
نقشه راهنمای زائر مشهد
نقشه های تهیه شده توسط شهرداری، به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی بوده که پس از مراجعه مسافران، زائران و مجاوران به صورت رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. در صورت هر گونه سوال از نحوه دسترسی به آن جاذبه خاص، برنامه راهنما، مسیر را بر روی نقشه به شما نشان داده و مسیریابی خواهد کرد.
نرم افزار مشهدی شو
با مراجعه به کیوسک ها راهنمای زائر و اسکن کد QR و نصب این برنامه، می توانید از نقشه همراه مشهد تحت عنوان مشهدی شو استفاده کرده و از خدمات نقشه شامل مسیریابی آنلاین و آفلاین استفاده نمایید. همچنین در این نقشه می توانید نزدیک ترین رستوران ها، اماکن دیدنی، واحد های اقامتی و. . . را مشاهده نموده و نحوه دسترسی به این مکان ها را با خطوط اتوبوسرانی و یا مترو بیابید.
ستاد راهنمای زائر مشهد
ستاد راهنمای زائر در گذشته در ساختمان شهرداری و در میدان شهدا قرار گرفته بود که اکنون با استقلال این واحد به منطقه طبرسی، طبرسی 42 انتقال یافته است. این ستاد با جمع آوری اطلاعاتی نظیر تعداد مراجعات، نظر سنجی های انجام شده از کیوسک های راهنمای زائر و ارائه به سازمان شهرداری مشهد آماری دقیق از فعالیت زائرین و مسافرین را ارائه می دهند. این آمار برخلاف اعداد ارائه شده توسط سایر ارگانها و اداره ها به علت تعداد مراجعات حضوری به واقعیت نزدیک تر می باشد.
بر اساس آمار اعلامی از سوی معاونت گردشگری مشهد در نوروز 1401 این نهاد به 80 هزار و 946 نفر پاسخگوی تلفنی داشته و تعداد 36 هزار و 403 محصول اطلاع رسانی شامل نقشه، بروشور و کتابچه به زائران توزیع کرده است.
سخن آخر
در این مقاله سعی شده شما را با راهنمایان زائر مشهد آشنا کنیم، گروهی از افراد زحمتکش که در سرما و گرما در کیوسک های فلزی و به نیت خشنودی آقا علی بن موسی الرضا اقدام به خدمت رسانی به زائران ایشان اقدام می نمایند. در صورتی که مطالب بالا را مفید دانسته و نظر و پیشنهادی راجع به این مطلب دارید در انتهای همین مقاله نظرات خود را بیان نمایید.
سوالات متداول
راهنمایان زائر چه خدماتی را ارائه می دهند؟
ارائه نقشه و کتابچه های توریستی به زبان های عربی، انگلیسی و فارسی به گردشگران، راهنمایی جهت یافتن بهترین مسیر رسیدن مقاصد توریستی، ارائه سیم کارت های گردشگری و برنامه ریزی سفر چند روزه می باشد.
تلفن راهنمای زائر چند است؟
برای تماس با کارشناسان راهنمای زائر با شماره 137 شهرداری مشهد تماس حاصل نمایید.