رسپینا
راهنمای سفر

با مسمومیت غذایی در سفر چکار کنیم؟

مسمومیت غذایی در سفر عاملی بوده که می تواند یک سفر زیبا، آرامش بخش، هیجان انگیز و فرح بخش را از ذهن شما پاک کرده و به جای آن خاطره ای ناخوشایند از سفر را ایجاد کند. در صورتی که تور مسافرتی به روش های زمینی یا هوایی انجام دهید، ممکن است با مشکلاتی مثل تهوع، استفراغ و اسهال شایع ترین و موارد ناخواسته دیگر مواجه شوید.

میمومیت غذایی در سفر
مسمومیت غذایی سفر

مهم نیست قصد شما از سفر کار یا تفریح سفر است، حفظ سلامتی و دوری از بیماری برای یک سفر لذت بخش ضروری می باشد. لذت بردن از سفر زمانی اتفاق می افتد که سلامتی خود را حفظ کرده و دچار بیماری نشوید. ما در این مقاله 6 مورد از بهترین روش های جلوگیری از مسمومیت غذایی در سفر، درمان و زمان مراجعه به پزشک را با شما در میان می گذاریم. پس در ادامه با رسپینا همراه باشید.

شستن مرتب دست ها ساده ترین راه پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر

شستن مرتب دست ها می تواند در صورت تماس با آلودگی های محیطی، عامل بیماری زا را از بین برده و هنگام استفاده مواد خوراکی از ورود میکروب ها به داخل بدن جلوگیری کند. پیشنهاد می شود همیشه و صابون مواد ضدعفونی کننده همراه خود داشته باشید.

اگر می خواهید دچار مسمومیت غذایی در سفر نشوید غذای نپخته و خام مصرف نکنید.

از مهم ترین راه های پیشگیری مسمومیت های غذایی اجتناب از خوردن غذاهای خام و نپخته می باشد. حرارت می تواند باعث کشته شدن بسیاری از میکروب های داخل غذا شده و باکتری هایی که سبب بیماری های گوارشی می شوند را ازبین می برد. دمای سرد و پائین می توانند سبب رشد این میکروب ها گردند، تا حدامکان از خوردن غذا، میوه و حتی سبریجات ناپیز خودداری نموده و غذاهای بخار پز را در اولویت خود قراردهید.

پختن و جوشاندن غذاهای آماده نظیر کنسروها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا اگر در فرایند تولید این ماده غذایی غفلتی صورت گرفته باشد، سمی بسیار خطرناک به نام بوتولیسم تولید کرده که با یک داروی ساده، به راحتی بر طرف نخواهد شد. توصیه شده کنسروها را قبل از مصرف حداقل به مدت 20 دقیقه بجوشانید.

مسمومیت غذایی در سفر با غذاهای خام

چرا استفاده از آب های معدنی از مسمومیت غذایی در سفر جلوگیری می کند؟

همیشه در سفر های خود بطری های آب معدنی همراه داشته باشید. هیچ تضمینی وجود ندارد که آبی که در مقصد گردشگری خود استفاده می کنید سالم باشد، این موضوع را جدی بگیرید. البته این نکته ممکن است، کمی اغراق شده به نظر برسد اما در سفری که شما برای تفریح و لذت بردن آغاز کرده اید، یک مسمومیت غذایی ساده می تواند باعث نارضایتی شما از سفر و حتی تجربه ای ناخوشایند از آن مقصد گردشگری گردد.

هنگام استفاده از بطری های آب معدنی از پلمپ بودن و اصالت آن اطمینان حاصل نمائید. زیرا بطرها را گاهی اوقات ممکن است بجای آب معدنی از آب منطقه مقصد پرنمایند. در صورت تردید، به سراغ آب ها و نوشیدنی های گاز دار بروید. گاز داخل این نوشیدنی ها نیز باعث از بین بردن میکروب ها شده و همچنین امکان پرکردن دستی آن را کاهش می دهد.

از بطری های آب معدنی جهت مسواک زدن دندان های خود نیز استفاده نموده و هنگام دوش گرفتن تلاش کنید حتما دهان خود را بسته نگه دارید.

جلوگیری از مسمومیت غذایی در سفر

تاثیر استفاده از یخ در مسمومیت غذایی در سفر

اگر چه بسیاری از افراد خوردن آب های نامطمئن در مقصد را به خاطر دارند، اجتناب از خوردن یخ را فراموش می کنند. بسیار مراقب باشید، زیرا نوشیدنی گوارا و لذت بخشی که اکنون استفاده می کنید ممکن است از آبی تشکیل شده باشد که تمامی مدت سعی در پرهیز آن داشته اید. از میزبان خود بپرسید که یخ از آب تصفیه شده یا آب لوله کشی ساخته شده است.

پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر

در مکان های شلوغی که محلی ها در حال صرف غذا هستند، غذا بخورید

اگر می خواهید غذاهای محلی را تجربه کنید از افراد محلی کمک بگیرید. بومیان به علت شناخت کامل از منطقه می توانند کمک بسیار خوبی در شناسایی رستوران ها و غذاخوری های سالم منطقه به شما بدهند. معمولا رستوران های شلوغ و رستوران هایی که افراد محلی در آن رفت و آمد دارند، از مواد اولیه تازه تری استفاده کرده و در نتیجه امکان مسمومیت شما را کاهش خواهند داد. بنابراین ساده ترین راه برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، غذا خوردن در محلی است که مردم محلی در آن غذا می خورند.

از غذاهای خیابانی اجتناب کنید، بعلت نامشخص بودن سلامت مواد اولیه، عدم نظارت کافی بر روی این غرفه ها و عدم اطمینان از رعایت پروتکل های بهداشتی، ظرفیت بسیار بالایی جهت مسمومیت غذایی شما دارند. اتفاقی که می تواند لذت سفر را از شما گرفته و تجربه ناخوشایندی برای شما ایجاد نماید.

پیشگیری از مسمویت غذایی سفر

لبنیات آلوده عامل مسمومیت غذایی در سفر

اگرچه لبنیات محلی ممکن است سالم و خوشمزه به نظر بیاید، اما به علت ظرفیت فساد پذیری بالای این مواد ممکن است باعث مسمومیت و بیماری در شما گردد. شیرپخته شده و داغ باعث از بین بردن میکروبها و جلوگیری از بروز بیماری می شود. در صورتیکه قصد استفاده از شیر را دارید، از حرارت دادن آن اطمینان حاصل کرده و سپس میل نمائید. 

خوردن یک بستنی خوشمزه مخصوصا در ماه های تابستان بسیار وسوسه برانگیز است. اما بنا بر موارد گفته شده بستنی بعلت داشتن یخ و همچنین استفاده از لبنیات، مخصوصا نوع محلی آن می تواند ظرفیت بالایی برای ایجاد مشکلات گوارشی و بیماری ها برای شما ایجاد کند.

تا اینجای مقاله راجب مهم ترین راه های جلوگیری از مسمومیت های غذایی در سفر ها گفتیم، اما چنانچه به هر دلیلی دچار مسمومیت غذایی در سفر شدید ادامه ی مقاله را از دست ندهید.

نوشته های مشابه
مسمومیت غذایی در سفر با لبنیات آلوده

درمان مسمومیت غذایی در سفر

مسمومیت های غذایی سفر اغلب خفیف بوده و بدون نیاز به درمان در کمتر از 24 ساعت برطرف خواهند شد. هرچند برخی دیگر از مسمومیت ها ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشند. در مواردی که دچار اسهال و استفراغ شدید، سعی کنید مایعات بیشتری مصرف کرده تا از این طریق، آب و مایعات از دست رفته در بدن خود را جبران کنید. کمبود آب ناشی از مسمومیت های غذایی می توانند در شما احساس ضعف و خستگی را ایجاد کنند.

مسمومیت غذایی در سفر را با استراحت کافی از میان بردارید

استراحت به بدن شما این فرصت را می دهد تا خود را بازسازی کرده و راحت تر با عامل خارجی ایجاد کننده ی بیماری، مقابله نماید. استراحت کافی می تواند روند بیماری را کند کرده و سرعت بهبود شما را افزایش دهد. مسلما چند ساعت استراحت بهتر است از مراجعه به مکان های مورد علاقه شما در سفر، با حالت نامساعد می باشد.

رژیم غذایی مناسب جهت مقابله با مسمومیت غذایی در سفر

از برنامه های غذایی استاندارد و متناسب با بیماری استفاده نمایید. رژیم BRAT برای معده ملایم بوده شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست می شود. این رژیم را تا زمانی که احساس خوبی ندارید بخورید. می توانید آبگوشت های شفاف را نیز در برنامه غذایی قرار دهید.

این رژیم غذایی حاوی غذاهایی بوده که به سفت تر شدن مدفوع شما کمک می کند و همچنین جایگزین بسیاری خوبی برای مواد مغذی که در طول بیماری از دست داده اید، می باشد. اگر تصمیم بر عدم پیروی از این رژیم گرفتید، مطمئن شوید که وعده های غذایی کوچکتر و کم چرب میل نموده تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید.

درمان سنتی مسمومیت غذایی در سفر

ریشه زنجبیل یک عنصر ویژه در گیاه پزشکی بوده و مطالعات نشان می دهد که در بسیاری از موارد حالت تهوع را از بین می برد. نعنا نیز بنا بر گفته پزشکان طب سنتی می تواند معده را آرام کرده و به عنوان یک تسکین کننده روده عمل کند. نوشیدن چای نیز می تواند برای هیدراته ماندن بدن کمک خوبی باشد.  

درمان مسمومیت غذایی در سفر با دارو

برخی از داروها می توانند علائم مسمومیت غذایی را متوقف نمایند. بیسموت ساب سالیسیلات Bismuth subsalicylate)) و یا Pepto-Bismol می تواند حالت تهوع و اسهال را درمان کند. یا ایمودیوم نیز یک داروی ضد اسهال بوده که می تواند با کند کردن فرایند گوارش اسهال را متوقف کند. دقت کنید استفاده از این داروها برای کودکان مناسب نیست.

راجع به استفاده از این داروها، پزشکان نظر واحدی نداشته و برخی معتقدند این داروها به بهبود سریعتر بیماری کمک می کند و در مقابل گروهی دیگر از پزشکان براین باورند که بیماری باید بدون قطع تهوع و اسهال ناشی از این گونه داروها درمان شود.

پس از مسمومیت غذایی در سفر چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

بیشتر موارد مسمومیت غذایی در سفر را می توانید در خانه درمان کنید. با این حال، در موارد زیر باید حتما به پزشک مراجعه کنید:

تب بالای 38 درجه
دیدن خون در استفراغ یا مدفوع
طول کشیدن اسهال و استفراغ بیش از سه روز
درد شدید
علائم عصبی مانند سوزن سوزن شدن اندام ها یا تاری دید
دچار کم آبی شدید شدن

پزشکان ممکن است در برخی موارد آنتی بیوتیک یا سرم های مایع برای آبرسانی مجدد به بدن شما تجویز کنند.

سخن آخر

شرکت رسپینا امیدوار هست همواره سلامت بوده و سفری خاطره انگیز را تجربه کنید. اما در صورتی به هر علتی دچار مسمومیت غذایی در سفر شدید، با مطالب ارائه شده در این مقاله می توانید این دوران را با کمترین عارضه پشت سر بگذارید.

غذاخوری مناسب و تمیز را چگونه در سفر به شهر جدید و ناآشنا بیابیم؟

بهترین روش پرسش از مردم محلی منطقه بوده و استفاده از رستوران هایی است که این افراد غذای خود را در آن صرف می کنند. رستوران های شلوغ نیز می تواند مقصد بعدی باشد.

آیا خوردن بستنی های سنتی در سفر می تواند باعث مسمومیت شود؟

بستنی های سنتی به علت استفاده از لبنیات نامطمئن، عدم استفاده از آب معدنی در فرایند های آن و تجهیزات سرمایش، ظرفیت بسیار بالایی جهت بیمار کردن دارند.

لیلی عسکری

در سفر، دنیای جدیدی را می‌بینید؛ از مهمان‌نوازی مردم و فرهنگ آنان تا طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی، سفر به دور از روتین زندگی فرصتی است برای رشد! با مطالعه و تجربیات شخصی، جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری رو معرفی می‌کنم و نکاتی که به مسافران در طی سفر کمک می‌کنه رو ارائه میدم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا