دانستنی ها

درآمد ایران از پروازهای خارجی بر فراز آسمان کشور چقدر است؟

درآمد ایران از پروازهای خارجی سوالی است که ممکن است برای شما هم پیش بیاید. کشورها برای اداره خود جریان های درآمدی مختلفی دارند که می توان به فروش منابع، کالا و تولیدات، فروش علم و تکنولوژی و همچنین اجاره مرزهای خود اشاره کرد. برای واضح تر شدن اجاره مرزها، خطوط ترانزیت کالا را در نظر بگیرید. برای ارسال کالا بین کشورهای مختلف نظیر افغانستان و عراق که مرز مشترک نداشته و امکان ارسال به صورت مستقیم وجود ندارد، بایستی برای فرستادن اجناس خود از کشور مبدا، منطقه ای واسط که در این مثال ایران بوده استفاده نمایند.

ایران در این بین با اخذ هزینه، مسیر مشخصی در مرزهای خود به روی افغانستان و پاکستان گشوده تا این کشورها بتوانند کالاهای خود را با پرداخت هزینه کمتری به مقاصد مورد نظر خود برسانند. در مسیرهای پروازی نیز همین داستان برقرار است و کشورها می توانند با باز گذاشتن حریم پروازی خود از ایرلاین های مسیر، هزینه عبور هواپیمای عبوری را دریافت کنند که این مبلغ، به فاکتورهای گوناگونی وابسته است. در این مقاله هزینه هواپیماهای عبوری از فراز آسمان ایران، علت کاهش درآمدهای حاصل حریم هوایی کشور، معرفی ویزای فرودگاهی، مشکلات استفاده از حریم هوایی ایران را بررسی خواهیم کرد. پس در ادامه با رسپینا همراه باشید.

درآمد ایران از پروازهای خارجی
درآمد ایران از پروازهای خارجی

چرا برای ایرلاین ها استفاده از حریم پروازی ایران جذاب است؟

ایرلاین ها تلاش می کنند که کمترین مسیر پروازی را داشته باشند و بدین منظور از حریم کشورهای مختلف عبور کنند. علیرغم پرداخت مبلغ مربوط به عبور از مرز کشورهای واسط، استفاده از حریم هوایی برای ایرلاین ها مزایای همچون کاهش هزینه سوخت، استهلاک قطعات هواپیما، کاهش زمان سفر، خدمات حین سفر و نیروی انسانی  را در پی دارد.

پروازهایی که به هر دلیلی مجبور به توقف در آسمان ایران شده و یا نیاز به سوخت گیری در آسمان ایران را دارند باید درخواست ویزای فرودگاه از پیش برای مسافران خود داده باشند و تاییدیه اخذ آن را از این کشور برای مسافران خود گرفته باشند. در ادامه به معرفی ویزای فرودگاهی و پرواز خواهیم پرداخت.

افزایش درآمد ایران از پروازهای خارجی ایرلاین ها
افزایش درآمد ایران از پروازهای خارجی ایرلاین ها

ویزای فرودگاهی چگونه بر درآمد ایران از پروازهای خارجی تاثیرگذار خواهد بود؟

برای کشورهایی که مسافت پروازی آنها زیاد بوده، پرواز مستقیم بین دو مقصد هزینه بالایی دارد. به همین دلیل از پرواز غیر مستقیم و پروازهای دو یا چند مقصدی استفاده می کنند که این پروازها اغلب برای مقاصد بین قاره ها اتفاق می افتد. ویزای فرودگاهی به افراد اجازه تردد در محدوده فرودگاه همان منطقه را داده و مانع عبور مسافرین به خارج از فرودگاه خواهد شد. ایران به سبب موقعیت مکانی خود توانایی پذیرایی از پروازهای غیر مستقیم بسیار زیادی را خواهد داشت و با استفاده سیاست های مناسب در این زمینه می تواند از درآمدهای ارزی حاصل برای خود بهره ببرد. 

درآمد ویزای فرودگاهی برای ایران
ویزای فرودگاهی یکی دیگر از راه های درآمد ایران از پروازهای خارجی

در جدول زیر به برخی هزینه های دریافتی مسافرین کشورهای مختلف، برای ویزای فرودگاهی آورده ایم. برای اطلاعات بیشتر به سایت فرودگاه امام خمینی در این زمینه مراجعه نمایید. 

کشورقیمت ویزای فرودگاهی(یورو)
نیوزلند150
استرالیا145
سیرالئون ، شیلی120
امارات، اوگاندا، چاد، ویتنام100
چین ، تایوان100
لهستان ، مجارستان ، بلژیک75
سوئد ، سوئیس ، پرتقال75
هلند ، رومانی ، دانمارک75
تایلند ، سنگاپور ، عمان75
کامرون، پرو، کنیا، کویت، تانزانیا60
ماداگاسکار،مالاوی،السالوادور،سریلانکا60
فیلیپین، پاناما، فیجی، نیجریه55
قیمت ویزای فرودگاهی و تاثیر آن بر درآمد ایران از پروازهای خارجی از کشورهای مختلف

مدارک لازم جهت اخذ ویزای فرودگاهی ایران 

متقاضیانی که قصد ورود به جمهوری اسلامی ایران را دارند پیشنهاد می شود که به منظور تسریع در صدور و کاهش زمان انتظار برای دریافت روادید (ویزا فرودگاهی) مدارک خود را حداقل 48 ساعت پیش از سفر به این کشور ارسال نمایند. مراحل انجام ویزای فرودگاهی بر اساس سایت وزارت امور خارجه به شرح زیر می باشد: 

1- پر کردن فرم الکترونیکی درخواست روادید فرودگاهی از طریق سامانه درخواست ویزا وزارت امور خارجه و تکمیل فرم های مرتبط

2- پس از دریافت، محتوا و مندرجات را مطالعه نموده و در صورت موافقت با قوانین اعلامی،  فرم مورد نظر را چاپ نموده و هنگام رفتن این برگه را به گیشه فرودگاه تحویل دهید.

3- کشورهایی که در لیست مجاز به دریافت ویزای فرودگاهی ایران می باشند، بایستی هزینه های مربوط به دریافت روادید را بر حسب یورو به گیشه بانک فرودگاه پرداخت نمایند. همچنین  متقاضیان می توانند برگه موافقت صدور ویزای خود را پس از تایید روادید از طریق صفحه سایت وزارت امور خارجه بررسی وضعیت نمایند.  

مدارک لازم جهت اخذ ویزای فرودگاهی ایران 
مدارک لازم جهت اخذ ویزای فرودگاهی ایران 

ایرلاین های خارجی عبوری از آسمان ایران

روزانه ایرلاین های بسیار زیادی از آسمان ایران عبور می کنند که لیست کردن تمامی آنها ممکن نبوده و از حوصله مخاطب خارج می باشد. بنابراین ما در این مطلب به لیست معروف ترین ایرلاین ها در این مسیر بسنده می کنیم.

ایرلاین های الجزیره، عمارات، سنگاپور ایرلاین، فلای دبی، عمان ایر، الاتحاد ایرویز، اسمارت وینگز و لوفتانزا معروف ترین خطوط هوایی فعال در ایران بوده که از حریم هوایی کشورمان استفاده می کنند. 

ایرلاین های خارجی عبوری از آسمان ایران
ایرلاین های خارجی که با عبور خود باعث افزیش درآمد ایران از پروازهای خارجی می شوند

علت کاهش پروازهای خارجی بر فراز ایران

در سال 98 با افزایش تنش های میان ایران و آمریکا در خصوص کشور عراق و در پی آن  اشتباه انسانی در شلیک موشک سپاه به هواپیمای اوکراینی بر فراز کشورمان، تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران کاهش یافت. 

اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم های گسترده ای را علیه حریم هوایی ایران وضع کردند که در متن سند تحریم یا نوتام، اعلام شد ایران منطقه پرواز ممنوع بوده و از تمامی ایرلاین های فعال درخواست کردند تا پروازهایی که بایستی از حریم هوایی ایران عبور کنند را متوقف و یا از مسیرهای جایگزین استفاده نمایند. این موضوع باعث شد پروازهای عبوری ایران از 28 هزار پرواز به 6 هزار پرواز در ماه کاهعش پیدا کرده و باعث محروم ماندن بخشی از درآمدهای کشور شد. تحریم های پروازی اعمالی با واکنش مقامات ایرانی همراه بود، اما پیگیری های انجام شده به نتیجه نرسیده و این الحاقیه در سال 99 مجددا تمدید گردید. 

تاثیر تحریم بر درآمد ایران از پروازهای خارجی
تاثیر تحریم بر درآمد ایران از پروازهای خارجی

معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی نیز با انتشار بیانیه ای در همان سال اعلام کرد که متن الحاقیه تغییری نیافته و تحریم ها بر فراز ایران برقرار می باشند. اکنون پس از گذشت 2 سال و با کوشش های صورت گرفته توسط مسئولین، اتحادیه اروپا خبر از لغو تحریم های پروازی خود بر علیه ایران را داده است که این موضوع خبری دلگرم کننده برای ایرلاین های خارجی جهت فعالیت در آسمان و فرودگاه های ایران بود.

درآمد ایران از پروازهای خارجی تحریم می شود

محاسبه درآمد ایران از پروازهای خارجی

عبور از حریم هواپیمایی کشورها به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و هزینه دریافتی هر کشوری با دیگری متفاوت است. برای مثال در کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان هزینه عبور هواپیما مبلغی ثابت بوده و فاصله و مسیر پروازی در آن، تغییری در هزینه حریم هوایی آن منطقه ندارد. اما در ایران این موضوع متفاوت بوده و طول مسیر و مدت پرواز در هزینه ها موثر می باشند. هزینه عبور هر یک تن هواپیما بر آسمان ایران 4 هزارم دلار بر اساس کیلومتر تعیین می شود. برای روشن شدن موضوع با ذکر یک مثال توضیح خواهیم داد. 

اگر نرخ دلار رو 30 هزار تومان در نظر بگیریم، به ازای عبور هر کیلومتر از آسمان ایران، ایرلاین مبدا بایستی هزینه ای معادل 120 هزار تومان برای هزار کیلوگرم هواپیما خواهد پرداخت که این مبلغ به شرکت ناوبری هوایی ایران پرداخت می شود. (در این نوشته دلار 30 هزار تومان بر اساس نرخ دلار در اردیبهشت 1401 بوده و تمامی محاسبات بر این اساس صورت گرفته است.)

محاسبه درآمد ایران از پروازهای خارجی
محاسبه درآمد ایران از پروازهای خارجی

اگه کنجکاو شده و مایل هستید از درآمد حدودی ناشی از پرواز یک فروند هواپیما بر فراز کشورمان را بدانید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

فرض می کنیم یک هواپیما ایرباس A380 ایرلاین امارات از وین اتریش قصد پرواز به مقصد دبی را دارد. وزن این هولاپیما با باک پر 590 تن می باشد. برای رسیدن هواپیما از مبدا خود بایستی مسافت 1700 کیلومتر را بر فراز آسمان کشورمان طی کند که این مسیر شامل عبور هواپیما از روستای دوستان در شمال غربی تا جزیره سیری خواهد بود.اکنون 590 تن وزن هواپیما در مسافت پروازی که در اینجا 1700 کیلومتر بوده را ضرب می کنیم. در نتیجه عددی که ایرلاین اتریشی بایستی برای استفاده از حریم هوایی کشورمان بپردازد، مبلغی بالغ بر 120 هزار و 360 میلیارد تومان برای یک ساعت پرواز بر فراز ایران خواهد بود.

براساس صحبت های یکی از مقامات ایرانی با خبرگذاری ایلنا در سال 2020، بسیاری از ایرلاین ها به جای استفاده از حریم هوایی ایران، آسمان کشورهای شمالی تر مانند افغانستان و پاکستان و یا در مسیر جنوبی از عربستان صعودی به جای ایران استفاده می کنند.ایران برای هر پروازی که از فراز آسمان این کشور عبور نماید، هزینه بیش از 800 دلار دریافت کرده و روزانه 950 الی 1000 پرواز به طور میانگین بر روی حریم هوایی ایران انجام می شود.

هزینه های انجام پرواز در عراق و افغانستان به ترتیب 375 و 400 دلار است، اما این هزینه در ایران حدود 100 دلار می باشد. به منظور افزایش جذابیت برای ایرلاین های عبوری از آسمان ایران، کلیه پروازهایی که بر فراز این کشور دچار نقص فنی شده باشند و مجبور به فرود اضطراری گردند، 50 درصد در هزینه های پرداختی آنها تخفیف داده می شود. 

 سود ایران از پروازهای خارجی

مشکلات استفاده از حریم هوایی در درآمد ایران از پروازهای خارجی

ایران در بین سایر کشورهای خاورمیانه، بیشترین منطقه پرواز ممنوع را در داخل خاک خود دارد که این موضوع طول مسیر پروازی را افزایش داده و در نتیجه پرداخت ایرلاین ها به ایران رقم بالاتری خواهد بود. این افزایش زمانی و افزایش هزینه باعث کاهش محبوبیت آسمان ایران در طول زمان خواهد شد.

مشکلات استفاده از حریم هوایی در درآمد ایران از پروازهای خارجی
مشکلات استفاده از حریم هوایی در درآمد ایران از پروازهای خارجی

سخن آخر

امیدواریم از خواندن این مقاله در رابطه با درآمد ایران از پروازهای عبوری لذت برده باشید، لطفا نظرات ارزشمند خود را راجع به این مقاله در همین صفحه با ما به اشتراک گذاشته تا با نام خودتان منتشر کنیم. چنانچه مایل هستید با جاذبه های گردشگری ایران آشنا شده و یا از تخفیف های رزرو بلیط هواپیما ایران ایر و سایر ایرلاین ها مطلع شوید، صفحه اینستاگرام شرکت رسپینا را دنبال نموده تا از تخفیفات اعلام شده بهره بیشتری برده و سفری خاطره انگیز و مقرون به صرفه را تجربه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا