رسپینا
راهنمای سفر

در صورت جاماندن از پرواز چکار کنیم؟

جاماندن از پرواز، یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است در سفر با آن مواجه شوید. کلی وقت گذاشته‌اید تا بلیط هواپیما با قیمت مناسب پیدا کنید، تمام برنامه‌ریزی‌های سفر را انجام داده‌اید، چمدان‌ها را بسته‌اید و کاملا آماده‌اید، اما در آخرین لحظات، اتفاقی می‌افتد که باعث می‌شود دیر به فرودگاه برسید و پرواز را از دست بدهید!

در این شرایط، آیا بلیط باطل می‌شود یا اینکه می‌توان از پرواز جایگزین استفاده کرد؟ آیا هزینه بلیط یا حداقل بخشی از آن را می‌توان پس گرفت؟ چطور می‌توان این اتفاق را جبران کرد؟ و … اینها مهم‌ترین سوالاتی هستند که مسافران بعد از جاماندن از پرواز، با تیم پشتیبانی رسپینا تماس می‌گیرند و می‌پرسند. با ما همراه باشید تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

حقوق مسافر در صورت جاماندن از پرواز

در صنعت هواپیمایی، مسافرانی که از پرواز جا می‌مانند، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • مسافر نوشو(No Show): مسافری که کارت پرواز نگرفته و از پرواز جامانده است.
  • مسافر نوگو (No Go): مسافری که کارت پرواز گرفته اما از پرواز جا مانده است.

بنابراین برای بررسی حقوق مسافر، شرکت هواپیمایی یا چارترکننده ابتدا بررسی می‌کند که مسافر، جزء کدام یک از حالت‌های بالا است. اگر پرواز داخلی باشد، از آنجا که بلیط‌ها به دو صورت چارتر و سیستمی ارائه می‌شوند، بنابراین قوانین و حقوق مسافر جامانده از پرواز متفاوت است.

قوانین بلیط‌های سیستمی برای جاماندن از پرواز

بلیط سیستمی، همان بلیطی است که شما مستقیم و بدون واسطه از شرکت هواپیمایی برگزارکننده پرواز خریداری می‌کنید. پروازهای سیستمی این مزیت را برای مسافر دارند که در صورت جاماندن از پرواز، می‌توان درخواست کنسلی نوشو داد. یعنی شما با شرکت هواپیمایی یا مرجعی که بلیط را صادر کرده است، تماس می‌گیرید و اطلاع می‌دهید که از پرواز جا مانده‌اید و آن‌ها نیز بلافاصله درخواست کنسلی برای شما ارسال می‌کند. هر چند که ایرلاین بخشی از مبلغ بلیط را به عنوان جریمه منظور می‌کند، اما با این کار می‌توانید مابقی آن را استرداد کنید.

شرایط و جریمه کنسلی نوشویی بلیط‌های سیستمی

میزان جریمه کنسلی نوشو، بستگی به شرکت هواپیمایی دارد و برای هر شرکت ممکن است متفاوت باشد. برای بررسی دقیق‌تر، بهتر است به صفحه قوانین استرداد بلیط هواپیما مراجعه کنید. در این صفحه، جدولی از میزان جریمه کنسلی بلیط از تمامی شرکت‌های هواپیمایی را گردآوری کرده‌ایم که به شما نشان می‌دهد براساس شناسه نرخی درج شده روی بلیط و ساعات باقی مانده تا پرواز، جریمه کنسلی هر ایرلاین چقدر است.

جریمه کنسلی درصورت جاماندن از پرواز هم در حقیقت، آخرین ساعتی است که می‌توانید درخواست کنسلی دهید. به عنوان مثال، جریمه کنسلی بلیط هواپیما ماهان برای آخرین ساعت‌های قبل از پرواز در عکس زیر نشان داده شده است. اگر شما 30 دقیقه مانده به پرواز درخواست کنسلی دهید، همان میزان جریمه می‌شوید که اگر از پرواز جا بمانید؛ این دو مسافر از نظر ایرلاین تفاوتی با هم ندارند. البته در موارد محدودی هم ممکن است ایرلاین برای جاماندن از پرواز، درصد کمی مبلغ جریمه را بالاتر ببرد.

میزان جریمه جا ماندن از پرواز  ماهان

جریمه کنسلی مسافران نوگو هم معمولاً مشابه جریمه نوشو محاسبه می‌شود. با این وجود در موارد محدودی ممکن است متفاوت باشد که باید از طریق تماس با شرکت هواپیمایی، استعلام گرفته شود.

قوانین بلیط‌های چارتر برای جاماندن از پرواز

بلیط چارتر یک نوع دیگر از بلیط‌های پرواز است که در آن یک شرکت یا آژانس هواپیمایی، هواپیما یا بخشی از ظرفیت آن را اجاره یا اصطلاحاً چارتر می‌کند و سپس بلیط‌ها را با قوانین، مقررات و حتی قیمت تغییر یافته به مسافر می‌فروشد. پس در چارترها، طرف مقابل شما یک شرکت واسطه است که اغلب قوانین سفت و سخت گیرانه‌ای نسبت به کنسلی بلیط‌ها دارند. متاسفانه علی‌رغم پروازهای سیستمی، در اکثر مواقع، چارترها امکان کنسلی نوشو ندارند و در صورت جاماندن از پرواز به احتمال زیاد، بلیط شما سوخت خواهد شد.

اما ناامید نشوید؛ با این حال، حتماً با مرجعی که از آن بلیط را خریداری کرده‌اید تماس بگیرید و اطلاع دهید تا مسأله را فوراً پیگیری کنند. اگر هم از رسپینا بلیط خریداری کرده‌اید، تیم پشتیبانی ما ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته، تمام تلاش خود را برای پیگیری حقوق شما انجام خواهند داد.

جریمه جا ماندن از پرواز

جاماندن از پروازهای خارجی

مساله جاماندن از پروازهای خارجی کمی سخت‌تر است! به این دلیل که اولاً هزینه بلیط خیلی بالا است و دوماً اینکه ممکن است پرواز غیرمستقیم باشد، یعنی چند نقطه توقف در چند کشور مختلف داشته باشد. در اینصورت، هر مسیر پرواز که در آن شماره پرواز، ساعت بلند شدن پرواز، ساعت رسیدن به فرودگاه مقصد و … تغییر می‌کند، اصطلاحاً یک سگمنت به حساب می‌آید. پس نتیجه اینکه، در صورت جاماندن از پرواز، شما یک پرواز را از دست نداده‌اید، چند پرواز را از دست داده‌اید!!! و بدتر اینکه، جریمه تمامی پروازها ممکن است به صورت جداگانه حساب شود.

این مساله زمانی ترسناک‌تر می‌شود که شما در یک کشور ترانزیت از پرواز جا بمانید! مثلاً فکر کنید پرواز دارای یک توقف ۴ ساعته در فرودگاه حمد دوحه است. شما در مدت توقف در فرودگاه، آنقدر سرگرم می‌شوید که به ادامه پرواز نمی‌رسید. اگر کشوری که در آن توقف دارید ویزای فرودگاهی نیاز داشته باشد، مدت اعتبار آن محدود است، توصیه می‌کنیم تا قبل از اتمام اعتبار ویزای خود، ابتدا بلیط ادامه مسیر را اینترنتی رزرو کنید و بعد به دنبال پیگیری جریمه جاماندن از پرواز باشید.

در هر صورت، با توجه به اینکه هر شرکت هواپیمایی قوانین مخصوص به خودش را دارد و اینکه نمی‌توان قاعده کلی برای همه بیان کرد، در صورتی که از پرواز خارجی جا ماندید، بهتر است با دفتر ایرلاین یا مرجعی که از آن بلیط را خریداری کرده‌اید، تماس بگیرید.

حالا که از پرواز جا مانده‌ایم، چه کار کنیم؟

با این‌که جا ماندن از پرواز یک اتفاق تلخ است، اما ناامید شدن یا عصبانی شدن راه‌حل منطقی نیست. اولین و مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که قطعاً راه‌های دیگری برای رسیدن به شهر مقصد وجود دارد که عصبانی شدن، فقط زمان را هدر می‌دهد. ما هرگز نمی‌توانیم کنترل کامل بر روی شرایطی که پیش می‌آیند داشته باشیم. پس بهتر است چند دقیقه‌ای آرام بنشینید و نفس عمیق بکشید. عصبانیت تان که فروکش کرد، کارهای زیر را انجام دهید.

نوشته های مشابه

1- تماس با مرجع صادرکننده بلیط

اولین و مهم‌ترین کسی که باید پیگیر حقوق و درخواست کنسلی پرواز شما شود، همان مرجعی است که بلیط را از آن خریداری کرده‌اید. اگر حضوری از یک آژانس هواپیمایی بلیط خریده‌اید، احتمالاً در ساعات غیراداری، پاسخگوی شما نباشند. اما اکثر وب‌سایت‌های فروش اینترنتی بلیط، تیم پشتیبانی ۲۴ ساعته دارند.

وب‌سایت رسپینا با داشتن تیم پشتیبانی حرفه‌ای و آموزش‌دیده، در تمامی ساعات شبانه‌روز و ۷ روز هفته، حتی تعطیلات رسمی آماده پاسخگویی و پیگیری مشکلات مسافران است. فقط کافیست تلفن تان را بردارید و با شماره ۹۱۰۱۲۹۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

تیم پشتیبانی رسپینا، 24 ساعته و 7 روز هفته، همراه شما است

2- تماس با هتل رزرو شده در مقصد

اگر قرار بوده که راهی سفر تفریحی و توریستی شوید، علاوه بر پرواز، احتمالا هتل هم رزرو کرده‌اید. حتماً می‌دانید که استفاده نکردن از خدمات هتل هم مثل پرواز، شامل جریمه می‌شود. بنابراین، با قسمت پذیرش هتل تماس بگیرید و اطلاع دهید که از پرواز جا مانده‌اید. اگر حتماً مصمم هستید که به مقصد برسید، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای نگه‌داشتن اتاق و کنسل نکردن رزرو انجام دهید.

3- پیگیری برای رزرو پرواز جایگزین

اگر نمی‌خواهید برنامه سفر به هم بریزد، متاسفانه راه حل دیگری به جز رزرو پرواز جایگزین نیست. باید دوباره جدول بلیط‌ها را جستجو و نزدیک‌ترین پرواز را پیدا کنید. اگر همه پروازها تکمیل ظرفیت بودند، ناامید نشوید. در این حالت توصیه می‌کنیم حتماً در فرودگاه بمانید؛ چراکه در آخرین لحظات باقی‌مانده تا پرواز، شرکت هواپیمایی احتمالاً تعداد محدودی بلیط ارائه می‌دهد.

4- تماس با همراهان یا اعضای خانواده

در صورت جاماندن از پرواز، توصیه می‌کنیم حتماً با همسر، یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان تماس بگیرید و شرایط را به آن‌ها توضیح دهید. این کار 2 فایده مهم دارد: اول اینکه وقتی داستان را تعریف می‌کنید، کمی از فشار عصبی که تحمل می‌کنید، برداشته می‌شود و دوماً اینکه اگر خودتان بلیط رزرو کنید از آنجائی‌که تمرکز درستی ندارید، ممکن است کار اشتباهی انجام دهید، مثلاً اطلاعات بلیط جدید را با غلط املایی وارد کنید و مجدد خسارت بخورید. اما آن‌ها می‌توانند با دقت بیشتری پروازهای مختلف را جستجو و بهترین بلیط را با توجه به شرایط شما رزرو کنند.

۵-باآرامش به خانه بازگردید

در مواقعی هم ممکن است هیچ پرواز جایگزینی نتوانید پیدا کنید. البته که بهم خوردن برنامه سفر اصلا اتفاق جالبی است، به خصوص وقتی پای چند میلیون هزینه درمیان باشد. اما از این دید به داستان نگاه کنید که حتماً اتفاق خیری در بطن این ماجرا بوده است. بنابراین مقاومت الکی را کنار بگذارید، آرامش خودتان را حفظ کنید و راهی منزلتان شوید. اگر هم در شهری مسافر هستید، چاره‌ای به جز بازگشت به هتل ندارید. البته در این حالت، باید با محل کارتان تماس بگیرید و اطلاع دهید که در موعد مقرر نمی‌توانید شروع به کار کنید.

کلام پایانی

کلام پایانی را بر عهده شما می‌گذاریم. چه سوالی در مورد جاماندن از پرواز دارید؟ در قسمت نظرات بپرسید تا پاسخ دهیم. اگر هم خاطره یا تجربه‌ای از این موضوع دارید، حتماً و لطفاً برای ما بنویسید تا بقیه مسافرانی که در شرایط شما بوده اند هم از آن بهره‌مند شوند. از اینکه تا پایان مقاله همراه بودید، سپاسگزاریم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

بلافاصله با شرکت هواپیمایی یا مرجعی که از آن بلیط خریداری کرده اید، تماس بگیرید و اطلاع دهید. اگر بلیط خریداری شده سیستمی باشد، بخشی از مبلغ به عنوان مسافر نوشو به حساب شما برگشت داده خواهد شد. اگر هم مصمم هستید در همین روز راهی مقصد شوید، حتما به فکر رزرو پرواز جایگزین باشد.

آیا اگر از پرواز جا بمانیم، ایرلاین، پرواز ما را بدون هزینه جایگزین می کند؟

خیر. اگر خودتان به پرواز نرسیده باشید، باید به فکر رزرو پرواز دیگری باشد. ایرلاین زمانی پرواز مسافر را بدون هزینه جایگزین می کند که خودش پرواز را کنسل کرده باشد.

آیا بلیط های چارتر در صورت جاماندن از پرواز قابل استرداد هستند؟

در اکثرمواقع خیر و در صورت جاماندن از پرواز، کل مبلغ بلیط چارتر سوخت می شود. اما گاهی ممکن است بعضی چارترکنندگان با مسافر همکاری کنند و بخشی از مبلغ بلیط را به وی مسترد کنند.

آیا اگر همراه با بلیط، هتل هم رزرو کرده باشیم، با جاماندن از پرواز، هتل رزرو را لغو می کند؟

هتل ها براساس ساعات مشخصی اتاق را تحویل می دهند و تخلیه می کنند. بنابراین اگر در موعد رزرو شده، از خدمات هتل استفاده نکنید، کل مبلغ سوخت می شود. اگر از پرواز جا مانده اید، حتما با هتل هم تماس بگیرید و اطلاع دهید تا یا رزرو شما را کنسل کند یا اینکه تا زمان رسیدن شما، حتما یک اتاق خالی برایتان نگه دارند.

میترا عزیزی

به رقص درآوردن واژگان، دنیایی است که من در آن زندگی می کنم. صفحه سفید، نمایشگاهی از احساسات و عواطف درونی یک نویسنده است که با نوشتن دنیا را از دید خود به خوانندگان انتقال می دهد. پس بیایید از دیدگاه من با دنیا آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا